تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
محمودی:

رایزنی با قالیباف، نیکزاد و حاجی ‌بابایی درباره ریاست مجلس/ حضور یک زن در هیأت رئیسه ضروری است

منتخب مجلس یازدهم با بیان اینکه از سوی نیکزاد، حاجی بابایی و قالیباف رایزنی‌هایی با وی درباره ریاست مجلس انجام شده است، گفت: یکی از کاندیداهای حضور در هیات رئیسه هستم .
مجلس یازدهم
رویداد۲۴ سمیه محمودی منتخب مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه شهرضا، درباره آرایش سیاسی این مجلس، گفت: مجلس یازدهم دو فراکسیون خواهد داشت که یکی از آن‌ها را مستقلین و دیگری را اصولگرایان تشکیل خواهند داد، اما شکل‌گیری این مدل به توافق بر سر ریاست مجلس بستگی دارد؛ چراکه اگر نمایندگان بخواهند به صورت گروه گروه و جداگانه عمل کنند و توافقی شکل نگیرد، فضای مجلس متفاوت‌تر خواهد شد؛ اما به دلیل اینکه تعداد نمایندگان مستقل حدود ۵۰-۶۰ نفر است، حتما فراکسیون مستقلین شکل خواهد گرفت.

وی درباره حضور تعدادی از وزرای دولت‌های نهم و دهم در مجلس و احتمال تشکیل فراکسیون جداگانه خاطرنشان کرد: در خبر‌ها و به نقل از آقای شمس‌الدین حسینی خواندم که عده‌ای مدعی تشکیل فراکسیون احمدی‌نژادی‌ها هستند؛ اما تشکیل فراکسیون‌ها بیشتر به شکل‌گیری هیات رئیسه بستگی دارد؛ اگر افراد در هیات رئیسه به اجماع برسند، فراکسیون‌ها کمرنگ‌تر می‌شوند، اما اگر نرسند بین جریان‌ها انشقاق ایجاد می‌شود.

نماینده مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کلی دو فراکسیون مستقلین و اصولگرایان شکل خواهد گرفت، اما باید دید مباحث به کجا خواهد رفت، آیا افراد مدعی ریاست مجلس می‌توانند روی ریاست به توافق برسند یا نه.

وی خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم که فراکسیون مستقلین به واسطه اینکه تعداد کمتری عضو دارد، روی ریاست مجلس مانور دهند، اما افرادی که مدعی ریاست هستند، اگر کوتاه بیایند می‌توانند ذیل یک فراکسیون قرار بگیرند، اما اگر این بازی و بحث هیات رئیسه ادامه داشته باشد و همه بخواهند در انتخابات شرکت کنند، انشقاق ایجاد خواهد شد.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس درباره دوگانه حاجی‌بابایی و قالیباف برای تصدی ریاست مجلس، اظهار داشت: اداره مجلس صرفا به این نیست که فردی نماینده باشد، اما اگر هیات رئیسه‌ای که انتخاب می‌شود، تجربه حضور در مجلس را داشته باشد می‌تواند موفق‌تر عمل کند؛ چراکه هیات رئیسه می‌تواند به رئیس هم کمک کند.

وی با بیان اینکه مهم اداره کردن مجلس است، تصریح کرد: تسلط بر آیین‌نامه داخلی مجلس و نیز قانون اساسی خیلی مهم بوده و مهم‌تر از همه این‌ها تسلط بر شرایط ملی و بین‌المللی است؛ کسی که تسلط داشته و با شرایط آشنا باشد، می‌تواند ریاست مجلس را هم به عهده داشته باشد.

محمودی با بیان اینکه از سوی نیکزاد، حاجی بابایی و قالیباف رایزنی‌هایی با وی انجام شده است، گفت: بسیار مهم است که هیات رئیسه بتواند ارتباطات را برقرار کند و مدیریت صحن و همچنین طرح و لوایح را به خوبی انجام دهد؛ چون تصمیم گیرنده اصلی آن‌ها هستند خیلی مهم است که بتوانند موضوع جلسات را اهم فی‌الاهم کنند و در کنار آن‌ها هیات رئیسه کمیسیون‌ها نیز مهم است.

وی با تاکید بر اینکه هیات رئیسه یکی از ارکان مهم مجلس است، یادآور شد: به هر حال تصمیم‌گیرندگان اساسی هیات رئیسه هستند و مسلما اگر کمیسیون‌های خیلی قوی داشته باشیم، می‌توانیم صحن خوبی هم داشته باشیم و موضوعات اساسی که در جامعه مطرح می‌شود را در هیات رئیسه دسته‌بندی کرده و برای بررسی و حل مشکلات به صحن مجلس بیاوریم.

بیشتر بخوانید: اصولگرایان بر سر ریاست قالیباف بر مجلس توافق کردند؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم تصریح کرد: یکی از واجبات برای مجلس حضور یک زن در هیات رئیسه آن است؛ البته نباید به این موضوع نگاه جنسیتی داشت، اما اینکه تعداد بانوان مجلس کمتر از ۵ درصد است، نباید موجب بی‌توجهی به آن‌ها شود بلکه می‌بایست به بعد بین‌المللی آن نگاه کرد، یکی از موضوعاتی که همیشه در جلسات بین‌المللی مطرح می‌شود حضور بانوان در جایگاه هیات رئیسه است.

وی یادآور شد: نمایندگان در مجلس دهم از حضور یک زن در هیات رئیسه حمایت نکردند، اما امیدواریم که مجلس یازدهم این حمایت را انجام دهند و ما شاهد حضور بانوان در هیات رئیسه هم باشیم؛ حضور زنان در هیات رئیسه مجلس مسلما تاثیر بسزایی در تصمیم گیری‌ها خواهد داشت.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در اجلاسیه چهارم مجلس دهم با وجود اینکه زمان زیادی هم برای رایزنی نداشتیم، اما رای بسیار خوبی برای حضور در هیات رئیسه آوردم، اما آنقدر نبود که در این جایگاه قرار بگیرم، یادآور شد: با توجه به اینکه جزو فراکسیون مستقلین مجلس بودم رای نیاوردن من ناشی از کوتاهی اعضای فراکسیون بود، چراکه ریاست هیات رئیسه فراکسیون بیشتر هدفشان ریاست مجلس بود تا هیأت رئیسه و همین باعث ضربه خوردن به ما شد.

محمودی با تاکید بر اینکه در مجلس یازدهم من یکی از کاندیدا‌های حضور در هیات رئیسه هستم و همه تلاشم را هم می‌کنم، خاطرنشان کرد: هم جوان هستم و هم تجربه کافی در مجلس دارم؛ علاوه بر آن سابقه حضور در هیات رئیسه سنی مجلس دهم را نیز دارم.

وی با شمردن مزیت جنسیت خود برای حضور در جایگاه هیات رئیسه بر این موضوع که دو دوره به صورت متوالی به مجلس راه یافته که در تاریخ مجلس پس از انقلاب نادر است، اضافه کرد: این امر نشان‌دهنده این است که ظرفیتی وجود دارد که بر اساس آن می‌توانیم موضوعات مهمی را مورد بررسی قرار دهیم.

منتخب مجلس یازدهم در پایان گفت: با دقت نظری که یک خانم دارد می‌تواند در هیات رئیسه و مدیریت صحن مجلس اثرگذار باشد و همچنین از لحاظ بین‌المللی تاثیر مثبتی خواهد داشت. از طرفی نیمی از جامعه ما بانوان هستند و باید حقی هم برای آن‌ها قائل باشیم و مسلما دوستانی که در حال حاضر برای حضور در هیأت رئیسه تلاش می‌کنند می‌بایست این موضع را نیز در نظر بگیرند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان