تاریخ انتشار: ۰۴:۴۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
نماینده دادستان:

با پولی که نجفی برای رضایت داده، می‌توان نیمی از محکومان قصاص زندان رجایی‌شهر را آزاد کرد!

نماینده دادستان در ادامه راجع به فرایند جلب رضایت گفت: بر اساس آنچه شنیده‌ایم، با مبلغی که نجفی برای جلب رضایت پرداخت کرده، می‌توان نیمی از محکومان به قصاص در زندان رجایی‌شهر را که به‌خاطر خشم آنی مرتکب قتل شدند، آزاد کرد.

قتل میترا استاد

  رویداد۲۴ محمد علی نجفی -شهردار سابق تهران- صبح دیروز در حالی برای سومین بار در دادگاه کیفری یک استان تهران به اتهام قتل همسر دومش محاکمه شد که بر خلاف جلسات قبلی پرده از برخی ناگفته‌ها برداشت.

 این جلسه محاکمه صبح روز گذشته در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی مجید متین راسخ برگزار شد. قاضی ابتدا در مورد روند پرونده توضیح داد و گفت: تاکنون ۲ دوره دادگاه برای پرونده متهم برگزار شده و در حال حاضر حکم صادر شده از سوی شعبه نهم دادگاه در شعبه ۴۱ دیوانعالی کشور نقض شده است. ضمن اینکه از اولیای دم هم دعوت شده بود تا در جلسه دادگاه حاضر شوند، اما آن‌ها حضور پیدا نکردند.
بیشتر بخوانید: «محمدعلی نجفی» برای بار سوم محاکمه می‌شود
پس از آن محسن اختیاری، نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست پرداخت و عنوان کرد: نجفی به هیچ عنوان شایسته تخفیف در مجازات نیست و مدارک و شواهد پرونده نشان می‌دهد که باید برای او اشد مجازات در نظر گرفته شود. متهم در ابتدای رسیدگی به پرونده چند بار بحث مهدورالدم بودن مقتول را مطرح کرده که باید در مورد آن توضیح دهد چرا که اگر این مسأله را مطرح نمی‌کرد امکان مصالحه در همان جلسه دوم دادگاه وجود داشت.

نماینده دادستان در ادامه راجع به فرایند جلب رضایت گفت: بر اساس آنچه شنیده‌ایم، با مبلغی که نجفی برای جلب رضایت پرداخت کرده، می‌توان نیمی از محکومان به قصاص در زندان رجایی‌شهر را که به‌خاطر خشم آنی مرتکب قتل شدند، آزاد کرد.

وی افزود: در این پرونده موضوع مهریه نیز مطرح است و گفته می‌شود این مبلغ با میزان مهریه یکسان است و شاید این مبلغ به‌عنوان مهریه پرداخت شده بوده و در رسانه‌ها به‌عنوان وجه‌المصالحه مطرح شده است.

اقدام متهم محمدعلی نجفی، تبلیغ همسرکشی است و این طور جلوه می‌کند که راه‌حل اختلافات خانوادگی، از میان برداشتن طرف دیگر است. رفتار‌های متهم برای رسانه‌های معاند به پای نظام نوشته شده است. نماینده دادستان تصریح کرد: در مجموع تأکید می‌کنم که نجفی باید برای اتهام‌های شلیک غیرمؤثر در قتل و حمل سلاح غیرمجاز به اشد مجازات محکوم شود.

اختلاف‌هایی که بعد از عقد نمایان شد

در ادامه این جلسه محمدعلی نجفی در جایگاه قرار گرفت و گفت: این که میترا چگونه وارد زندگی من شد را بازگو نمی‌کنم. زمانی که او به عقد موقت من در آمد شهردار بودم و زمان زیادی برای شناخت بیشتر او نداشتم، اما بعد از آنکه از شهرداری بیرون آمدم متوجه اختلافات بنیادی در مسائل عقیدتی و مذهبی با او شدم. به طوری که او در ابتدا و پیش از آنکه به عقد من در بیاید حجابش کامل بود و می‌گفت: برای اینکه با من زندگی کند حاضر است در ۲ اتاق هم زندگی کند، اما وقتی همسر من شد به کلی تغییر کرد و دیگر آن زن مورد پسند من نبود و از من خانه ۳۰۰ متری می‌خواست و ماشین پورشه و بعد هم مهریه ۱۳۰۰ سکه‌ای.

در ادامه قاضی از او پرسید: عکس‌های موجود در پرونده نشان می‌دهد که شما در مورد حجاب ایشان سختگیری هم نداشتید. شما به‌عنوان یک فردی که سال‌ها در سمت‌های مختلف در کشور مسئولیت داشتید یعنی توانایی برخورد با او را نداشتید؟

نجفی پاسخ داد: در طول چهل سال مدیریت در این کشور به یاد ندارم که کاری را به کارمند و زیرمجموعه‌ام اجبار کرده باشم. البته میترا به هیچ عنوان حرف شنوی نداشت.

قاضی سؤال کرد که دختر شما به‌عنوان فرزند یکی از کارگزاران این کشور و با وضعیت مالی خوب ۲۰۰ سکه مهریه دارد چطور حاضر شدید بیش از یک هزار سکه مهریه میترا کنید؟

نجفی در جواب گفت: میترا معتقد بود که، چون همسر اول من وضع مالی خوبی دارد، اگر مهریه خودش کم باشد ممکن است همسر اولم مهریه او را پرداخت کند و به او بگوید که از زندگی من برود. به همین خاطر تأکید داشت که مهریه‌اش سنگین باشد. با اینکه پول پرداخت مهریه را نداشتم، اما فشاری که رفتار‌ها و اعمال او بر من آورده بود باعث شد که به او بگویم توافقی از هم جدا شویم و من مهریه ات را با قرض کردن پرداخت می‌کنم. اما او من را تهدید کرده بود که اگر جدا شوم روی همسر اول، دختر و نوه‌ام اسید می‌پاشد و اطلاعات خصوصی زندگی‌ام را منتشر می‌کند. از بی آبرویی می‌ترسیدم.

قاضی در ادامه از او پرسید: در جلسات اول دادگاه بحث نیرو‌های امنیتی را مطرح کرده بودی؟ قضیه چه بود؟ نجفی پاسخ داد: این قضیه پنهان نیست که میترا با یک نهاد مهم در ارتباط بود و اطلاعات شخصی من را به فردی در آن نهاد از طریق واتساپ ارسال می‌کرد.

قاضی متین راسخ در ادامه به بحث شلیک گلوله‌ها پرداخت و با اشاره به اینکه اسلحه مورد استفاده را می‌شناسد و نیمه اتومات عمل می‌کند و ماشه سفتی دارد، از نجفی خواست تا در مورد چگونگی درگیری با مقتول توضیح دهد.

نجفی گفت: شلیک با آن اسلحه خیلی سخت نبود و ماشه محکمی هم نداشت. شب قبل خیلی درگیری داشتیم و فردای آن روز هم قبل از اینکه به حمام برود گفت: برای انجام کاری می‌خواهد از خانه بیرون برود. بازهم از او خواهش کردم که توافقی از هم جدا شویم، اما او قبول نمی‌کرد.

قاضی پرسید: مهیار پسر میترا استاد عنوان کرده که اسلحه قبلاً در خانه نبوده پس یعنی شما اسلحه را برای انجام قتل به خانه آورده بودی؟

نجفی جواب داد: جای اسلحه را با هماهنگی میترا به مهیار نگفته بودیم، چون او نوجوان بود و ممکن بود که اگر از جای اسلحه خبر داشت برایش خطرساز باشد، اما اسلحه همیشه خانه بود. در مورد شلیک هم می‌گویم که گلوله کمانه کرده و من در روز‌های اول کاملاً گیج بودم و قدرت آنالیز اتفاق‌های روز‌های قبل را نداشتم، اما کارشناسان هم به اتفاق اعلام کردند که شلیک گلوله به‌صورت مستقیم نبوده و من در بی‌تعادلی دستم روی ماشه رفته است.

قاضی پرسید بعد از فوت مقتول قصد داشتی خودکشی کنی؟ نجفی گفت: بله تصمیم داشتم بر سر مزار پدر و پدربزرگم دست به خودکشی بزنم، اما از عقوبت آن ترسیدم و به تهران آمدم تا خودم را معرفی کنم.

در چند روز اول آنقدر گیج و بد حال بودم که نمی‌دانستم در چه وضعیتی هستم. در همان زمان که تعادل روحی نداشتم یکی از مسئولان دادسرای جنایی با ترفندی از من خواست تا با خبرنگار‌ها مصاحبه کنم. همان موقع گفتم که نمی‌خواهم، اما او به من گفت که اگر خودت را نشان دهی برای پرونده ات خوب است. حتی در دادسرا هم با همین ترفند که برخی شایعه فرار تو را مطرح کرده‌اند و تو اگر خودت را به جامعه نشان دهی صداقتت را اثبات کرده‌ای من را راضی کردند که جلوی دوربین صداوسیما بیایم.

من آمدم تا بگویم برای اینکه یک کارگزار نظام هستم قصد فرار و گریز از بند و قانون کشورم را ندارم، اما از نظر قلبی راضی به مصاحبه نبودم. اگر می‌خواستم فرار کنم به قم نمی‌رفتم و بعد هم خودم را معرفی نمی‌کردم. نجفی در ادامه گفت: در حق من ظلم شده است چرا که برای من قرار وثیقه صادر شد و می‌توانستم آزاد شوم، اما نمی‌دانم چرا با این موضوع موافقت نکردند و مرا در زندان نگه داشتند. وی در ادامه به بحث روابط پنهان میترا استاد پرداخت.

در ادامه جلسه که بعد از وقت نماز برگزار شد وکیل محمدعلی نجفی به دفاع از موکلش پرداخت و همانند جلسات قبل بر شبه عمد بودن قتل توسط نجفی تأکید کرد و در بحث همراه داشتن سلاح هم عنوان کرد که سلاح با مجوز بوده بنابراین نجفی مستحق تخفیف در مجازات است و باید حکم جنبه عمومی جرم بر اساس قتل غیرعمد صادر شود.

حمیدرضا گودرزی وکیل نجفی در گفتگو با «ایران» عنوان کرد: این جلسه دادگاه پیرو نقض حکم قبلی از سوی دیوانعالی کشور در مورد قتل عمد موکل من برگزار شد. اما در دادگاه هم این بحث مورد رسیدگی قرار گرفت و هم سایر مواردی که از ابتدا در پرونده وجود داشته است. وی در ادامه افزود: در حال حاضر هم مقرر شد تا ما ظرف ۳ روز آینده لایحه‌ای را در رابطه با آخرین دفاعیات دکتر نجفی تنظیم کنیم و به دادگاه ارائه دهیم. وی در پاسخ به این سؤال که ممکن است دادگاه دیگری برگزار شود گفت: بعید می‌دانم، چون در این محکمه آخرین دفاعیات مطرح شد و قرار است بر اساس شواهد، مدارک، اظهارات و لایحه تقدیمی ما رأی نهایی صادر شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان