تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
رییس قوه قضاییه:

تاکید بر تداوم برخورد‌های قاطع قضایی با اخلالگران در بازار ارز و خودرو

رییس قوه قضاییه بر این نکته که مبارزه با قاچاق کالا امروز هم و غم همه دستگاه‌ها در کشور باشد تاکید کرد.
رئیس قوه قضائیه
رویداد۲۴ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه با تبریک ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع)، آن حضرت را جلوه کرامت، عقلانیت و ایستادگی در راه خدا و صبر و مقاومت را از آموزه‎های ایشان دانست.

رییس قوه قضاییه گفت: مردم ما در شرایط دشوار شیوع ویروس منحوس کرونا با تأسی از امام مجتبی (ع)، هم در ایستادگی در میدان صیانت از سلامت جامعه و هم در کمک مؤمنانه به نیازمندان و دستگیری و گره‎گشایی از زندگی یکدیگر خوش درخشیدند. قاطع و خستگی ناپذیر با قاچاق مبارزه می‌کنیم.

رییسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره الزامات و اقتضائات جهش تولید، بر لزوم برنامه ریزی برای اجرای فرامین ایشان از سوی همه دستگاه‎ها تأکید و سه مأموریت مهم قوه قضاییه در این زمینه را تبیین کرد.

رییس قوه قضاییه «مبارزه با قاچاق سازمان‎یافته» را از دغدغه‎های همیشگی مقام معظم رهبری دانست و گفت: مبارزه با قاچاق نیازمند تصمیمات اصولی در بخش‌های پولی و بانکی است تا قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند.

وی در همین راستا به نشست اخیر خود با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: همه دستگاه‎ها کارنامه‎ای در زمینه مبارزه با قاچاق دارند، اما ارائه آمار کافی نیست و برای کسب توفیق در این زمینه، نیازمند سازوکار‌های دقیق و یک سلسله اقدامات هماهنگ در بخش‌های مختلف اجرایی و اطلاعاتی و قضایی هستیم.

رییس قوه قضاییه با تأکید بر مبارزه قاطع و خستگی ناپذیر همکاران دستگاه قضا با قاچاق سازمان‎یافته و رسیدگی به پرونده‎های مربوط به آن، ابراز امیدواری کرد همه دستگاه‎ها در پایان سال جاری کارنامه قابل قبولی از تلاش برای کاهش قاچاق در کشور ارائه دهند.

وی در این خصوص به واردات بی رویه کالا نیز اشاره کرد و گفت که واردات بی رویه در کشور از موانع جدی رونق و جهش تولید است و با ایجاد مانع برای عرضه محصولات داخلی در بازار، فضای کسب‎وکار را مختل می‎کند.

رییس قوه قضاییه، دومین موضوع محوری بیانات مقام معظم رهبری را «تشکیل دادگاه‎های تجاری» عنوان کرد و گفت: اگر قاضی ما در دادگاه‎های تجاری رای خود را بر اساس نظر کارشناسان بازار و فعالان اقتصادی صادر کند، بی تردید رای او از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

حجت‌الاسلام رییسی با تأکید بر این‎که نگاه تجاری و اقصادی و نگاه متخصصانه به پرونده‎ها، به تصمیم سازی و تصمیم گیری درست و صدور رای متقن کمک می‎کند و تاثیر مستقیمی بر فضای کسب‎وکار مردم نیز خواهد داشت، از تشکیل قریب‎الوقوع دادگاه‎های تجاری در تهران و مراکز استان‎ها و برخی شهرستان‎ها خبر داد.

رییس قوه قضاییه گفت: این‎که قاضی از مشورت و نظرات کارشناسان استفاده کند، نه خلاف استقلال قضایی است و نه آن را مخدوش می‌کند بلکه مشورت هم از آموزه‎های دینی ما و هم از اصولی است که در قانون به آن تأکید شده و موجب تقویت آرای صادره از سوی قضات می‌شود.

رییسی سومین موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری را «حقوق مالکیت» عنوان کرد و با اشاره به دغدغه‎مندی خود در این زمینه از زمان حضورش در دستگاه قضایی اعلام کرد: از سال گذشته کارگروهی در این خصوص تشکیل شده که قرار است حداکثر تا پایان خرداد ماه امسال نظرات کارشناسی خود را درباره این موضوع ارائه کند.

رییس قوه قضاییه، «جایگزینی اسناد رسمی با اسناد عادی» را از محوری‌ترین مسائل در تثبیت مالکیت دانست و از معاونت حقوقی دستگاه قضا خواست که این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند تا با عملیاتی شدن هرچه‎سریع‎تر این کار، مشکلات مربوط به تثبیت مالکیت در کشور برطرف شود.

وی در همین زمینه به دغدغه مردم از افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و با اشاره به نارضایتی همزمان تولیدکننده و مصرف‎کننده از این وضعیت، تأکید کرد: نظام تولید و توزیع خودرو نیازمند جراحی است و روش توزیع نباید هیزم برای شعله‎ور شدن آتش دلالان شود.

رییس قوه قضاییه با تأکید بر این‎که امروز اصلاح وضعیت بازار خودرو مورد تأکید همگان است، متذکر شد: به وزیر پرتلاش صمت گفتم که لازم است نظام تولید و توزیع خودرو با همکاری دستگاه‎های مختلف مورد بازنگری قرار گیرد. دستگاه قضا قاطعانه با اخلالگران برخورد کرده، اما لازم است نظامات دلال پرور اصلاح شود.

رییسی افزود: آقایان گاهی در سخنانشان در رسانه‎ها می‎گویند باید با دلالانی که نظام تولید و نظام بازار را مختل می‎کنند برخورد شود و مردم هم می‎بینند که دستگاه قضایی قاطعانه با اخلالگران نظام تولید و توزیع و نظام ارزی و پولی و بانکی برخورد می‎کند، اما این برخورد‌ها اصلاح‎کننده نظامات نیست.

رییس قوه قضاییه بر همین اساس خاطر نشان کرد که تا دولت اقدام به اصلاح برخی سازکار‌های اجرایی نکند، از درون نظام‌های مالی و بانکی و ارز و طلا و همچنین نظام تولید و توزیع، افراد دلال و اخلالگر بیرون می‎آید.

وی به استقبال گسترده مردم از بازار بورس اشاره کرد و ادامه داد: امروز رونق گرفتن بازار بورس برای همه نشاط‎ آور است، ولی اگر این نقدینگی در این بازار به سمت تولید نرود و بورس بازی و آفات آن مورد توجه قرار نگیرد، طبعاٌ در آینده مشکل آفرین خواهد بود که یکی از تبعات آن افزایش پرونده‎های قضایی است.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات آمریکایی‌ها برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی گفت که چنین اقدامی قطعاً موجب شکل گیری یک انتفاضه جدید در سراسر سرزمین‌های اشغالی و منظقه می‎شود که آمریکا و اشغالگران قدس شریف را پشیمان خواهد کرد.

رییسی تصریح کرد: اگر تا دیروز میز‌های مذاکره تعیین کننده مسائل مربوط به فلسطین و منطقه بود، امروز ابتکار عمل در دست جبهه مقاومت و مجاهدان در میدان است و آن‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند تصمیمات و نیت‎های پلید مستکبران تحقق یابد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان