تاریخ انتشار: ۰۷:۱۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
گفت‌وگوی دو نماینده مجلس با رویداد۲۴:

سلحشوری: یک نماینده به‌خاطر حضور در مراسم بزرگداشت طالقانی رد صلاحیت شد/ میرزایی: درباره حصر صحبت کردم، گفتند ضد نظام هستی

نمایندگان مجلس دهم در آخرین تصمیم خود خواستند قانونی تصویب کنند که دلایل رد صلاحیت شورای نگهبان مشخص شود. این مصوبه هنوز به شورای نگهبان نرفته بود، دبیر و سخنگوی شورا در اظهار نظری اعلام کردند آن را رد خواهند کرد، زیرا هیجانی است. روزنامه‌های اصولگرا همچون کیهان و جوان این طرح را انتقام از شورای نگهبان خواندند. رویداد۲۴ در گفت‌وگویی با دو ۲ نماینده مجلس برخی از رد صلاحیت‌ها را بررسی کرده و نشان داده تا چه اندازه به تصویب این قانون نیاز بوده است.

رد صلاحیت های شورای نگهبان

رویداد۲۴ دعوای مجلس و شورای نگهبان از آنجایی بالا گرفت که نمایندگان مجلس دهم و بسیاری دیگر از داوطلبین برای انتخابات مجلس یازدهم، در فرایندی تامل برانگیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. آنطور که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد، عمده دلیل رد صلاحیت‌ها مسائل اقتصادی و اخلاقی بوده است. اما آنچیزی که بخشی از رد صلاحیت شدگان از آن صحبت می‌کنند، مسائلی جز مشکلات اقتصادی و اخلاقی است. شرکت در یک مراسم، نطق درباره حصر، دیدار با سیدمحمد خاتمی، انتقاد از قوه قضاییه و ... همه و همه مسائلی بودند که بخاطر آن داوطلبان رد صلاحیت شده‌اند.

نمایندگان مجلس که ردصلاحیت‌ها سلیقه‌ای را دیده بودند، بار دیگر قانون اصلاح انتخابات را به کمیسیون‌ها بردند. در این قانون برداشتن نظارت استصوابی و بررسی صلاحیت‌ها براساس معیارهای چهارگانه که درقانون آمده است تاکید شده بود. با اینکه این طرح هنوز در مجلس بود و نمایندگان در حال بررسی نکات آن بودند، رئیس و سخنگوی شورای نگهبان در اقدامی عجیب انتقاد تندی علیه این طرح کردند و اعلام کردند که مخالفت با نظارت استصوابی به معنای آنارشیسم است و نمایندگان ردصلاحیت شده از روی کینه اقدام به گرفتن چنین تصمیمی کرده‌اند.

علی مطهری که همواره یکی از منتقدین عملکرد شورای نگهبان و قوه قضاییه و شورای امنیت ملی بوده و نامه‌های سرگشاده‌ای را به روسای این نهادها نوشته است، در انتخابات اخیر به دلیل عدم التزام به نظام و ولایت فقیه ردصلاحیت شد. او نیز در نامه‌های سرگشاده این رفتارهای شورای نگهبان را تخلف و رفتارهای فراقانونی دانست و از آن‌ها خواست که از مردم عذرخواهی کرده و عدالت را رعایت کنند.


بیشتر بخوانید: نامه مطهری به آیت الله جنتی/ سال‌ها تحت عنوان «نظارت استصوابی» هر کاری که خواستید کردید


قاسم میرزایی نیکو

قاسم میرزایی نیکو: شورای نگهبان رفتار فراقانونی دارد

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به رویداد۲۴ می‌گوید: یکی از مهمترین محور‌هایی که با آن مواجه شدیم و شورای نگهبان نیز رفتاری فراقانونی در قبال آن انجام همین بحث رد صلاحیت‌ها بود. شورای نگهبان با اعلام اینکه برخی افراد به نظام و رهبری اعتقاد ندارند افراد را به صورت گسترده ردصلاحیت می‌کند. هیچ یک از این‌ها متر و اندازه خاصی ندارد! یعنی براساس استنباط‌هایی که هیچ گاه قابل سنجش نیست، افراد را کنار می‌زنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما بار‌ها از جمله استانی کردن انتخابات سعی کردیم تا متر و معیار مشخصی برای این موضوع مشخص کنیم، تصریح کرد: این طرح‌ها را رد کردند و نشان داده شد که هیچ عزم جدی برای مشخص شدن معیار‌ها ندارند. ما بار‌ها شاهد بودیم افرادی که مثلا دو دوره تایید می‌شوند سه دوره تایید نمی‌شوند! حتی از مجلس ششم برخی را به دلیل یک امضا رد صلاحیت کردند و دوره بعد تایید کردند. آیا در این مدت همه این افراد اعتقاداتشان تغییر کرده است؟

چون درباره حصر صحبت کردم، به من برچسب ضدنظام زدند

میرازیی نیکو ادامه داد: شورای نگهبان به جای اینکه ابتدا طرح به شورا برود و بعد از بررسی دقیق مفاد آن نظر دهند، به یکباره و پیش از بررسی قانون، علیه آن سخنرانی می‌کنند و خودشان هم اعلام می‌کنند که چنین طرح‌هایی هیجانی است و چون این نمایندگان رد صلاحیت شده‌اند، چنین طرح‌هایی را داده‌اند. این طرح اصلاح قانون انتخابات بیش از ۱۵۰ رای داشته و اگر هیجانی بوده، چرا این میزان رای داشت؟ باید همان چند نفری که رد صلاحیت شدند رای می‌دادند! امیدوارم مجلس بعدی قانونی بنویسد که بر اساس آن شاخص وجود داشته باشد و تایید و رد صلاحیت افراد با توجه به شاخص‌های تعیین شده‌ای صورت بگیرد.

باید متر و شاخص را به دست شورای نگهبان بدهیم

این نماینده مجلس با بیان اینکه چرا باید به دلیل صحبت کردن درباره حصر به من برچسب ضد نظام زده شود، گفت: کجای این سخنان و نطق‌ها خلاف نظام است؟ تا شاخص و متر و اندازه دست شورای نگهبان داده نشود، شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت و آن‌ها براساس سلیقه و معیار‌های نامشخص اقدام به رد صلاحیت افراد می‌کنند. همان زمان درباره مینو خالقی هم چنین رفتاری از خودشان نشان دادند و زمانی که انتخابات تمام شده بود آن‌ها اجازه ندادند این نماینده در مجلس حضور پیدا کند، در صورتی که براساس قانون این موضوع اصلا در حیطه وظایف آن‌ها نبود. شورای نگهبان رفتار‌های خلاف قانون انجام می‌دهد و تا زمانی که بتواند و زورش برسد، چنین رفتار‌هایی را ادامه می‌دهد.

پروانه سلحشوری

پروانه سلحشوری: افراد را سلیقه‌ای رد صلاحیت می‌کنند و می‌گویند مشکل اخلاقی و اقتصادی دارند

پروانه سلحشوری در نقد رفتارهای شورای نگهبان به رویداد۲۴ می‌گوید: در این دوره طیف گسترده‌ای از نمایندگان رد صلاحیت شدند و متاسفانه موضوعی که شائبه جدیی ایجاد کرده بود، صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان بود که اعلام کردند نمایندگان رد صلاحیت شده مشکلات مالی و اخلاقی دارند. همین موضوع باعث که ما مصوبه‌ای داشته باشیم که شورای نگهبان دلیل اصلی رد صلاحیت‌ها را مشخص کند.

او توضیح می‌دهد: بسیاری از افرادی که به صورت حضوری به شورای نگهبان رفته بودند، دلیل رد صلاحیتشان چیزی جز صحبت‌های سخنگو بود. در بیرون می‌گویند افراد را به دلایل اقتصادی و اخلاقی رد صلاحیت می‌کنند، اما وقتی حضوری می‌روند مشخص می‌شود که صرفا به دلایل سیاسی مانند یک نطق، یا رفتن به مراسم بزرگداشت مرحوم طالقانی افراد را رد صلاحیت می‌کنند. عجیب است نماینده‌ای که فساد اقتصادی دارد را تایید صلاحیت می‌کنند و نماینده‌ای که صرفا در یک مراسم شرکت کرده است را رد می‌کنند.

سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما این قبیل رفتار‌ها را بار‌ها و بار‌ها از شورای نگهبان دیده‌ایم، حتی در خصوص لوایح نیز همکاران می‌گفتند ما می‌دانیم شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد که حداقل افزایش سن ازدواج را برای کودکان داشته باشیم.

نمایندگان نمی‌دانستند این آش انقدر شور می‌شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان رفتار‌های سیاسی و یکسویه دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل همین رفتار‌ها است که ما نیز مراجع چهارگانه انتخاب کردیم و اعلام شده شورا باید بر اساس همین مراجع افراد را تایید و یا رد صلاحیت کند. اگر فردی را به دلیل مشکل اخلاقی یا اقتصادی و اعتقادی ردصلاحیت می‌کنید باید حتما یک حکم قضایی برای آن داشته باشید. صرفا نمی‌شود که با اتهام‌زنی افراد با افراد چنین رفتار‌هایی داشته باشید. من به نمایندگان گفتم این قانون اصلاح انتخابات را باید همان سال اولی که وارد مجلس شدیم پیگیری می‌کردیم. ولی متاسفانه این چرخه باطل ادامه پیدا کرد! نمایندگان ابتدا فکر می‌کردند این مسئله را پیگیری کنند، اما از ترس اینکه رد صلاحیت نشوند آن را متوقف کردند، ولی نمی‌دانستند که این آش تا این اندازه شور می‌شود.

اگر جلوی شورا گرفته نشود همچنان می‌تازد 

نماینده مردم تهران ادامه داد: بسیاری از افرادی که تایید صلاحیت شده‌اند هم موافق طرح اصلاح قانون انتخابات هستند و نباید از این موضوع غافل شویم. شورای نگهبان تا زمانی که بتواند، می‌تازد و باید جلوی آن‌ها را بگیریم. اکنون هم مجلسی یکدست روی کار آمده است و بعید می‌دانم که بخواهند مصوبه‌ای بر خلاف نظر و خواسته شورای نگهبان تصویب کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان