تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
حسن‌بیگی:

حادثه اتفاق افتاده برای شهروندان افغانستان در خاک این کشور رخ داده است، نه ایران

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: شهروندان افغانستان نه در خاک ایران بلکه در خاک خود افغانستان جان خودشان را از دست داده اند، منطقه‌ای که گفته می‌شود این اتفاق در آن رخ داده جایی ناامن است که نیرو‌های سازمان ملل در آن حضور ندارند.
حسن بیگی
رویداد۲۴ ابوالفضل حسن بیگی، درباره اتفاقات رخ داده دربار‌ها مهاجران و شهروندان کشور افغانستان و این‌که چرا در این برهه از زمان عده‌ای سعی می‌کنند روابط دیرینه میان این کشور و کشورمان را برهم بزنند، گفت: آمریکایی‌ها در خامیانه و غرب آسیا شکست خوردند؛ امروز هم در وضعیت بسیار وخیمی در این منطقه قرار دارند بنابراین دست به اقداماتی می‌زنند که دور از ذهن نیست. این کشور در افغانستان بالغ بر ۵ تریلیون دلار هزینه کرد، اما منافعی را که به دنبالش بود پیدا نکرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امروز شرایط داخلی آمریکا ثبات ندارد، اظهار کرد: نظرسنجی‌ها پس از شیوع کرونا نشان می‌دهد آرای ترامپ به شدن افت کرده است؛ برای همین تلاش می‌کند برای فرافکنی مشکلات داخلی ایالات متحده با ارتشش در خاورمیانه مشکلاتی را به وجود بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوشبختانه مردم منطقه به شدت نسبت به حضور آمریکا معترضاند علاقه دارند که هرچه زودتر این کشور منطقه را ترک کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیرو‌های تحت امر آمریکا همچون طالبان، القاعده، النصره، داعش و دیگران در این منطقه به شدت تضعیف شدند، لذا آمریکایی‌ها تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند بهانه‌ای را جور کنند تا در منطقه حضور داشته باشند و افکار عمومی منطقه و مردم کشورشان را به نفع خودشان تغییر دهند بنابراین به دنبال بهانه هستند.

وی گفت: اشرف غنی در شرایط سختی قرار گرفته است، زیرا در کشوری که ۲۶ میلیون نفر حائز شرایط رأی دارد کمتر از ۲ میلیون رأی دادند اینچنین مشروعیت و مقبولیت وی زیر سوال رفته است.

حسن بیگی ادامه داد: امروز به دلیل این‌که داعش، القاعده و ... ضعیف شدند و راهی برای ماندن آمریکایی‌ها باقی نمانده است این کشور سعی می‌کند بین افغانستان و همسایگانشان مشکلاتی به وجود بیاورد.

وی گفت: بهانه‌های ایجاد شده بسیار پیش پا افتاده، اما بسیار زیرکانه و موذیانه است. شهروندان افغانستان نه در خاک ایران بلکه در خاک خود افغانستان جان‌شان را از دست داده‌اند؛ منطقه‌ای که گفته می‌شود این اتفاق در آن رخ داده جایی ناامن است که نیرو‌های سازمان ملل در آن حضور ندارند.

بیشتر بخوانید:  ماجرای کشتار مهاجران غیرقانونی افغان در مرز ایران چیست؟

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آنان جایی را انتخاب کردند که اثباتش برای عدم یک اقدام نظامی توسط ایران به طول بیانجامد.

وی تاکید کرد: برای این‌که دولت غنی یک دولت ناپایدار است، برایش بد نیست در یک مقطعی بخواهد بهانه‌جویی کند تا بلکه از این طریق جمهوری اسلامی برای آرام کردن عبدالله عبدالله و تشکیل دولت وفاق ملی وارد صحنه شود؛ لذا آمریکایی‌ها این دروغ‌ها را ساخته و پرداخته میکنند و در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهند؛ این‌گونه یک فرد بی‌مسئولیت هم در مرحله اول بیان می‌کند چنین اتفاقی افتاده است که به دنبال آن یک مطالبات ملی بین ملت ایران و افغانستان به وجود می‌آید.

حسن بیگی یاد آور شد: به لحاظ شرایط کرونا همه کشور‌های دنیا و کسب و کار‌ها از جمله کار‌های ساختمان و کارگری که بیشتر شهروندان کشور افغانستان در آن مشغول به کار بودند خوابیده است، بنابراین آنان تصمیم می‌گیرند به کشورشان بازگردند خب این برای غنی که یک دولت فقیر دارد بسیار سخت است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان