تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

نبرد غیرمستقیم ایران و آمریکا در سوریه

نشانه‌های سیاسی و نظامی متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت آمریکا تصمیم قطعی دارد تا فشار مکرری به ایران وارد کرده و آن را مجبور به تغییر استراتژی اش در سوریه و اتخاذ اقداماتی در راستای عقب نشینی یا کاهش حضور نظامی ایران در این کشور عربی کند. این در حالی است که تحلیلگران در قدرت ایالات متحده برای پایان دادن به این پرونده تردید دارند.

جنگ ایران و آمریکا در سوریهرویداد۲۴ نشانه های سیاسی و نظامی متعددی وجود دارد که نشان می دهد دولت آمریکا تصمیم قطعی دارد تا فشار مکرری به ایرانایران وارد کرده و آن را مجبور به تغییر استراتژی اش در سوریه و اتخاذ اقداماتی در راستای عقب نشینی یا کاهش حضور در این کشور عربی کند. این در حالی است که تحلیلگران در قدرت ایالات متحده برای پایان دادن به این پرونده تردید دارند.

در ادامه این مطلب آمده است: در اینجا لازم است که به تلاش ایران برای ایجاد گذرگاه زمینی از طریق عراق و سوریه، به سمت سواحل دریای مدیترانه، با هدف گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در ابعاد جغرافیایی گسترده تر اشاره کنیم.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا اخیرا در یک مصاحبه مطبوعاتی خواستار خروج نیروهای ایرانی از سوریه شده و به تمام نیروهایی که در سوریه با تهران همکاری دارند، هشدار داد.

منابع نزدیک به معارضان سوری تصریح می کنند که در اوایل ماه می، چند جنگنده اسرائیلی تعداد از پایگاههایی که شبه نظامیان نزدیک به ایران در شهر حلب سوریه بر آن سیطره دارند را هدف گرفتند.

همزمان، حملات هوایی متعددی به پایگاههای شبه نظامیان وابسته به ایران در منطقه بوکمال واقع در شرق دیرالزور ترتیب داده شد و به گزارش رسانه های داخلی سوریه، این حملات توسط اسرائیل انجام شده است. گفته می شود این حملات، چند ساعت پس از آنکه نیروهای روسی محل مذکور را ترک کرده اند، صورت گرفته است و این مساله نشان دهنده هماهنگی بین اسرائیلیها و روسیه در خصوص هدف گرفتن شبه نظامیان ایرانی است، بویژه آنکه این پایگاهها در دیرالزور، به یک منطقه نفوذ برای ایران تبدیل شده بود.

این حملات هوایی، منحصر به شرق سوریه و شمال آن نشد و به گزارش خبرگزاری سوریه ای سانا، عامل این حملات نیز اسرائیل بوده، که پایگاههای وابسته به ایران در منطقه تدمر در مرکز سوریه را هدف گرفته است.

در طول دو سال گذشته، ایران بخشی از مرکز صحرای سوریه و منطقه دیرالزور در شرق فرات را به منطقه نفوذ خود تبدیل کرد، که نیروهای ایران نیز در آن حضور دارند و منطقه بوکمال، مقرّ آنها محسوب می شود. ایران همواره به دنبال ایجاد یک مسیر زمینی از تهران بوده است که از عراق و سوریه عبور کرده و به بیروت برسد، به همین دلیل، شرق سوریه یک منطقه حیاتی برای ایران است، تا بتواند این مسیر زمینی را به واقعیتی مبدّل کند که در توافق های صلح در آینده، جایی برای اعتراض به ایجاد این مسیر باقی نمانَد.

در همین رابطه، براساس اطلاعات موجود، آمریکا قصد دارد مانع از تحقق این هدف ایران شود، چه از طریق حملات هوایی پی در پی خود به پایگاههای ایرانی و چه با استفاده از گروههای معارضی که ائتلاف بین المللی از آن حمایت می کند.

در این میان، احمد رحال، تحلیلگر نظامی در توئیتی نوشته: «گروههای معارض در تنف، مورد حمایت آمریکا هستند تا بتوانند شبه نظامیان ایرانی را هدف بگیرند و مانع از اجرای طرح آنها مبنی بر ایجاد گذرگاه ایرانی شوند.

اما سعید سیف، سخنگوی یکی از گروههای معارض در نزدیکی تنف، در گفتگو با العربی الجدید، اخبار مربوط به دادن مأموریت به این گروههای معارض از سوی آمریکا، برای هدف گرفتن شبه نظامیان ایران را رد کرده است.

این در حالی است که شبکه «عین الفرات» سوریه چند روز پیش گزارش داد که شبه نظامیان «گردان المنتظر» عراق، که وابسته به ایران هستند، در ماه مارس گذشته وارد شهر بوکمال شده اند و دستور تشکیل این گروهها، توسط ایران صادر شده است و تعداد این نیروها، به 400 نفر می رسد که در بوکمال و المیادین مستقر هستند.

سعد الشارع، پژوهشگر مسائل سوریه سوریه، در گفتگو با العربی الجدید می گوید: «سیاست آمریکا در قبال ایران در سوریه، متکی بر شاخص های اصلی است، که مهمترین آنها تحریمهای اقتصادی، فشار سیاسی و بمباران هوایی است». وی تصریح می کند که نبرد بین واشنگتن و تهران در سوریه، نبرد بازدارندگی است و به مرحله خروج نیروهای ایرانی از سوریه نرسیده است. خروج تهران از سوریه، به تلاش زیادی نیاز دارد، چرا که حدود 70 هزار نیروی مسلح وابسته به ایران در سوریه مشغول انجام مأموریتهای مهمی هستند. افزون بر اینکه ائتلاف اعلام شده بین مسکو و تهران، همچنان در رابطه با پرونده سوریه وجود دارد.


بیشتر بخوانید: توافق روسیه با آمریکا و اسرائیل علیه ایران / هدف، مسدودسازی مسیر «تهران - بیروت» است


الشارع بر این عقیده است که تغییری در سیاست واشنگتن در قبال ایران در سوریه وجود ندارد، همانطور که شبه نظامیان ایرانی تحت نظر ایالات متحده به بوکمال رسیدند و هیچ تلاش جدی از سوی واشنگتن برای خارج کردن تهران از سوریه وجود ندارد. همچنانکه صِرف بمباران هوایی و اظهار نظرها، شبه نظامیان ایرانی را از سوریه خارج نمی کند و تحقق این هدف، مستلزم اتحاد گروههای معارض سوریه و حمایت از آنهاست.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان