تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پایان سکوت سه ساله اوباما/ ماجرای دعوای ترامپ و باراک اوباما چیست؟

باراک اوباما درحالی حملاتش مستقیمش را به ترامپ آغاز کرده که تنها چند ماه تا انتخابات ریاست جمهور آمریکا باقی مانده است. حملاتی که از دید برخی رسانه ها، برای یک رییس جمهور سابق اقدامی کم سابقه است، اما به نظر می‌رسد باراک اوباما عزمش را برای نشاندن معاون اولش در اتاق بیضی شکل کاخ سفید جزم کرده است.
اختلاف اوباما و ترامپ
رویداد۲۴ روز شنبه رییس جمهور سابق آمریکا باراک اوباما نوع واکنش دولت به شیوع کرونا را باعث ویرانی آمریکا خواند. بسیاری این اظهار نظر اوباما را انتقاد علنی از ترامپ تلقی کردند.

این اظهار نظر اوباما در یک سخنرانی مجازی برای دانشجویان و دانش‌آموزانی که به جای برگزاری جشن فارغ التحصیلی در خانه قرنطینه شده‌اند، مطرح شد. اوباما خطاب به فارغ التحصیلان دانشگاه و مدرسه گفته این پندمی بیش از هر چیزی پرده را کنار زده و مشخص شده مسئولان نمی‌دانند چه می‌کنند. بعضی از آن‌ها حتی دیگر تظاهر هم نمی‌کنند که مسئولیتی دارند.
 
این دومین حمله دموکرات‌ها به ترامپ در هفته گذشته بوده در حالی که به نظر می‌رسد در سه سال گذشته تمام سعی خود را کرده بود که به طور علنی هیچ انتقادی از ترامپ نکند.
 
فرانس ۲۴ در گزارشی نوشته اوباما اگرچه دائما مورد حمله از سوی ترامپ قرار می‌گرفت، اما سعی می‌کرد وارد چالش با ترامپ نشود. اما روز نهم می او در یک ویدئو کنفرانس با اعضای دولتش نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا از سوی ترامپ را فاجعه‌بار خواند. ترامپ در سخنرانی روز شنبه خود بر چگونگی تاثیر این بحران درمانی بر تعمیق شکاف نابرابری نژادی در آمریکا تاکید کرد.
 
او گفت بیماری‌ای شبیه به این، بر نابرابری‌ها و باری که جامعه سیاهپوست آمریکا به طور تاریخی تحمل کرده، نورافکن انداخته است. ما این نابرابری را در تاثیر بیماری کرونا بر جوامع‌مان دیدیم. دیدیم بعضی‌ها به خودشان جرات دادند که یک مرد سیاه فقط به جرم اینکه تنه زده بود، بیاستند و از او سوال کنند و به او شلیک کنند، چون او به سوالاتشان جواب نداده بود.
 
اوباما نامی از احمد اربری جوان ۲۵ ساله سیاه پوست آمریکایی در اظهاراتش نبرد، اما به نظر می‌رسید اشاره غیرمستقیمی به ماجرای او داشته است. آربری در ساعات اولیه بعد از ظهر روز ۲۳ فوریه در شهر برانسویک برای دویدن بیرون رفته بود - کاری که به گفته پدرش زیاد می‌کرد.
 
گریگوری مک مایکل به پلیس گفت بر این باور بود که آربوری شبیه فرد مظنون به یک رشته دزدی در سطح محل بود. مک مایکل و پسرش با یک وانت آقای آربوری را در محله «ساتیلا شورز» تعقیب کردند. گریگوری مک مایکل به پلیس گفت از آربوری خواست بایستد و با آن‌ها صحبت کند، و ادعا می‌کند که این جوان ۲۵ ساله به پسرش حمله‌ور شد. تصاویر ۳۶ ثانیه‌ای از حادثه ظاهرا تراویس مک مایکل را در حال شلیک سلاحی از فاصله خیلی نزدیک به آربری نشان می‌دهد و قربانی نقش زمین می‌شود.
بیشتر بخوانید: برگ برنده دموکرات‌ها؛ رقیب جدید باعث خروج ترامپ از کاخ سفید می‌شود؟
به گزارش رویداد۲۴ برخی رسانه‌ها درگیری اخیر اوباما با ترامپ را که برای اولین بار در سه سال گذشته به عرصه عمومی کشیده شده، تلاش اوباما برای تاثیرگذاری و نقش آفرینی در انتخابات پیش رو می‌دانند.
 
اوباما خطاب به حامیانش گفته می‌خواهد تا جایی که می‌شود زمان بگذارد و به سختی برای جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات پیش روی آمریکا و معاون اول خودش در زمان ریاست جمهوری تبلیغ کند.
 
آنچه توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده شکست سکوت سه ساله اوباما و اقدام او در حمایت تمام قد از کاندیدای رقیب رییس جمهور مستقر است. اقدامی که به زعم بسیاری از رسانه‌های آمریکایی تقریبا از هیچ یک از روسای جمهور پیشین آمریکا سر نزده بود.
 
ترامپ زیر بار فشار انتقاد دموکرات‌ها از نحوه مقابله با ویروس کرونا است؛ ویروسی که تاکنون جان بیش از ۸۰ هزار آمریکایی را گرفته و ۱.۵ میلیون نفر را درگیر کرده است. اما رییس جمهور آمریکا گزارش‌هایی که نشان می‌دهد دستیاران ارشد و مقامات خدمات بهداشتی و انسانی دولتش و همچنین مشاورانش در کاخ سفید به او در مورد احتمال شیوع کرونا در آمریکا در ماه ژانویه هشدار داده بودند را رد کرده است.
 
دیلی میل انگلیس در گزارشی درباره نحوه عملکرد دولت ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا نوشته در حالی که ترامپ عملا از صحنه مقابله با کرونا غایب است، شهرداران هر ایالت وارد عمل شده و خودشان قوانین قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی را اعمال کرده‌اند.
 
از سوی دیگر برخی اظهار نظر‌های غیر کارشناسی ترامپ نظیر پیشنهاد او برای تزریق مواد ضد عفونی به بدن جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انتقادات زیادی را در پی داشته است.
 
ترامپ اقدام خود برای قطع پرواز‌ها به چین برای جلوگیری از شیوع کروتا در آمریکا را در حالی تحسین می‌کند که کارشناسان از استمرار پرواز‌های مسافر بری به چین در زمان شیوع این بیماری خبر داده‌اند. در خلال دعوا‌های به وجود آمده بر سر مدیریت دولت، روز شنبه ترامپ در توییتر خود عبارتی را توییت کرد که به این درگیری‌ها دامن زد. او در توییتر خود نوشت: «اوباماگیت»
 
ترامپ و حامیانش مدعی‌اند که اوباما در بازرسی‌هایی که به بازداشت مایکل فلین منجر شده نقش غیر سازنده‌ای بازی کرده است. مایکل فلین نخستین مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ بود. او دو سال پیش در دادگاه، اتهام دروغ به بازررسان فدرال را پذیرفت. در آن زمان ترامپ گفته بود به این دلیل فلین را اخراج کرده که درباره ارتباطاتش با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشینگتن، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری را فریب داده بود.
 
مدارک دیگری هم که چندی پیش منتشر شده حاکی‌ست مقام‌های ارشد دولت اوباما، از جمله رئیس پیشی اف‌بی‌آی، مدرکی در مورد تبانی بین دولت ترامپ و روسیه در دست نداشتند.
 
در این میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کنگره کشورش خواست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین را برای ادای توضیحات فراخواند. ترامپ این موضوع را پیش کشیده که اوباما و مقام‌های امنیتی برای ضربه‌زدن به ریاست‌جمهوری او توطئه کرده‌اند.
 
دونالد ترامپ در توئیتی که ۲۵ اردیبهشت ماه منتشر کرده می‌گوید «نخستین فردی» که او مایل است در مورد جریان ارتباطات کارزار انتخاباتی با روسیه گواهی بدهد، باراک اوباما است.
 
پس از خارج شدن برخی اسناد از طبقه‌بندی محرمانه در هفته جاری، دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان در سال انتخابات ریاست‌جمهوری، بر حملات خود افزوده‌اند. اسناد تازه نشان می‌دهد که گزارش‌های امنیتی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هویت مایکل فلین را برای مقام‌های دولت اوباما، از جمله جو بایدن، معاون او، آشکار کرده است.
 
آشکار شدن هویت یک اقدام معمول است، ولی از سوی دیگر آقای ترامپ می‌گوید این رخداد توطئه علیه ریاست‌جمهوری او است.
 
دونالد ترامپ بر مدارکی تمرکز کرده که اخیرا منتشر شده و ظاهرا نشان می‌دهند مقام‌های ارشد امنیتی، با حمایت دولت باراک اوباما، در تلاش بودند تا مایکل فلین را، در قضیه دروغ در مورد تماس‌هایش با سفیر روسیه در ایالات متحده پیش از سوگند ریاست‌جمهوری او در ژانویه ۲۰۱۷، به دام بیندازند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Austria
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
کدام پایان سکوت یک مردک مزخرف که شعورش به سنت سیاسی نمی رسد و مزخرف گویی کرده است
مهربان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
1
بی کاری کمر خانوادمونو شکسته
شوهرم راننده تانک شیره پدرشو در آوردن
یه فکری به حال این راننده ماشین سنگینا که شیر یا نفت و ... حمل میکنن بکنید
هفته ای یه روز بچمو باید ببینه اونم همش خابیده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان