تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

چرا سوریه از سامانه اس-۳۰۰ برای مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی استفاده نمی‌کند؟

طی هفت سال گذشته، اولین حمله اسرائیل به خاک سوریه در آوریل ۲۰۱۳ روی داد، در جریان این حمله سیستم‌های ضد هوایی سوریه حداقل حدود ۷۰۰ موشک به سمت جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل شلیک کردند.

سامانه اس 300

رویداد۲۴  یوسی ملمان در هاآرتص نوشت: طی چند سال اخیر صد‌ها حمله به اهداف ایران و حزب الله در سوریه توسط نیروی هوایی اسرائیل انجام گرفته است، این حملات عموما از سوی اسرائیل به عنوان دستاوردی بزرگ نام برده می‌شود. عملیات نیرو‌های دفاعی و سرویس اطلاعاتی اسرائیل علیه دشمنان قدرتمند از جمله ایران و سوریه ادامه دارد.

طی هفت سال گذشته، اولین حمله اسرائیل به خاک سوریه در آوریل ۲۰۱۳ روی داد، در جریان این حمله سیستم‌های ضد هوایی سوریه حداقل حدود ۷۰۰ موشک به سمت جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل شلیک کردند.
بیشتر بخوانید: گزارشی از توان موشکی ایران/ قدرت دفاعی نیروی هوایی چقدر است؟
یکی از این موشک‌ها به یک فروند جنگنده اف-۱۶ برخورد کرد. خلبان و ناوبر این هواپیمای جنگی برای معالجه به بیمارستانی در اسرائیل منتقل شدند. این حادثه در سال ۲۰۱۸ و در شمال سوریه پس از آن رخ داد که به وسیله هواپیما‌های بدون سرنشین به خاک اسرائیل حمله شده بود.

به طور متوسط، سوریه سالانه حدود ۱۰۰ موشک به سمت جنگنده‌های اسرائیلی شلیک می‌کند. این نشان می‌دهد که نیرو‌های پدافند هوایی سوریه نسبت به جنگنده‌های اسرائیلی بی توجه نیستند. آسمان سوریه نه تنها پر از موشک‌های سوری است بلکه در مجموع کریدور هوایی پر ترددی به حساب می‌آید چرا که نیرو‌های هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه داعش و همچنین هواپیما‌های روسیه و ترکیه فعالیت می‌کنند.

اگرچه دستاورد‌های این عملیات‌ها تا حدی زیادی به خاطر توانایی‌های عملیاتی و جنگنده‌های نسل جدید اف-۳۵ است، اما یک موضوع دیگر هم تاثیر گذار بوده و آن اینکه سوریه هنوز از سامانه‌های پدافندی اس-۳۰۰ خودش استفاده نکرده است.

در سپتامبر ۲۰۱۸ یک سامانه دفاعی سوریه در مسیر پایگاه سوریه و روسیه در لاذقیه یک هواپیمای جاسوسی روس را به اشتباه ساقط کرد. این اتفاق درست زمانی افتاد که جنگنده‌های اسرائیلی هم مشغول عملیات بودند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اسرائیل را متهم کرد که از هواپیمای روسی به عنوان سپر استفاده کرده است.

اگرچه اسرائیل ادعا‌های روسیه را تکذیب کرد، اما مسکو از این حادثه برای اجرای مکانیسمی به منظور افزایش هماهنگی ین دو کشور استفاده کرد. روس‌ها به دنبال آن بودند که مانع از نبرد‌های هوایی ناخواسته و همچنین شلیک موشک‌های روسی به سمت هواپیما‌های اسرائیلی شوند. مسکو همچنین از این واقعه به عنوان بهانه‌ای برای استقرار سامانه‌های موشکی زمین به هوا اس-۳۰ در سوریه استفاده کرد.

افسران سوری برای یادگیری نحوه عملکرد سیستم‌های جدید به روسیه اعزام شدند. بعداً مسکو سیستم‌ها را به ارتش سوریه تحویل داد و دمشق رسما کنترل آن را بر عهده گرفت. اگرچه حدود ۲۰ ماه از وقوع این حادثه می‌گذرد، اما هنوز یک موشک هم از سوی اس-۳۰۰‌ها به سمت جنگنده‌های اسرائیلی شلیک نشده است.

سه دلیل عمده برای عدم استفاده از سامانه اس-۳۰۰ در مقابل حملات اسرائیل وجود دارد: یکی این که این سیستم‌های پدافندی هنوز هم تحت کنترل مشاوران و اپراتور‌های روسی قرار داشته و آن‌ها تصمیم‌گیرنده نهایی هستند.

دلیل دوم این است که این مشاوران اجازه نمی‌دهند ارتش اسد برای مقابله با حملات هوایی اسرائیل از این سیستم‌ها استفاده کند. مسکو اگرچه با همراهی ایران و حزب‌الله به دنبال تثبیت حاکمیت اسد بر سوریه است و می‌خواهد دخالت اسرائیل در سوریه را کاهش دهد، اما از طرف دیگر، روسیه از حملات اسرائیل چشم پوشی می‌کند و از این طریق در واقع ایران را تحت فشار می‌گذارد. روسیه نیز مانند اسرائیل، می‌خواهد نیرو‌های ایرانی، شبه نظامیان شیعه و حزب الله از سوریه خارج شوند.

سومین دلیلی که تا به امروز سامانه‌های اس-۳۰۰ علیه جنگنده‌های اسرائیلی به کار گرفته نشدند، ترس روسیه است چرا که مسکو می‌ترسد در صورت عدم کارکرد موفق سامانه برتری تکنولوژیک غرب اثبات شود. رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین همواره به صنایع دفاعی کشورش افتخار کرده و حالا نگران است که مبادا با چالش مواجه شود.

پس از گذشت چند هفته آرامش نسبی به دلیل وقوع بحران کرونا، ایران و اسرائیل دوباره خشونت‌ها علیه یکدیگر را از سر گرفتند. طبق گفته نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، نیروی هوایی این کشور حملات خود به اهداف ایران در سوریه را شدت بخشیده است. طبق گزارش‌ها تنها طی دو هفته گذشته شش حمله علیه مواضع ایران در سوریه انجام گرفته است.

سرویس اطلاعاتی اسرائیل دخالت ایران در سوریه را به چندین دوره تقسیم می‌کند. اولین دوره تا سال ۲۰۰۶ بود که کمک‌های ایران از طریق ارتش سوریه به حزب الله منتقل می‌شد. دوره بعدی از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱، ادامه داشت. در این زمان ایران کنترل خود بر حزب الله را افزایش و سوریه را به مجرایی برای انتقال موشک‌های دوربرد تبدیل کرد.

مرحله سوم با وقوع جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۶ با کمک نظامی مستقیم و غیرمستقیم به دمشق در جنگ علیه داعش، از طریق حزب الله و شبه نظامیان شیعه تداوم یافت.

در گذشته دانشمندانی به نمایندگی از رئیس جمهور فقید حافظ اسد و پسرش بشار در مراکزی برای تولید سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی کار می‌کردند. در حال حاضر آن‌ها در این مراکز به دنبال ارتقاء فناوری موشک‌های ایران و بهبود فناوری دقیق آن‌ها هستند.

با این حال سلیمانی در اجرای برنامه‌هایش مشکل داشت. برنامه‌های سیاسی و دفاعی نظامی در اسرائیل تحت رهبری آیزنکوت و در حال حاضر تحت فرماندهی جانشین او سرلشکر آویو کوچاوی، به همراه میشیان تامیر هیمن و یوسی کوهن رئیس موساد با جدیت دنبال می‌شود. حملات نیروی هوایی اسرائیل با کمک اطلاعات دقیق سرویس‌های اطلاعاتی بار‌ها مانع از اجرای برنامه‌های سلیمانی از جمله ایجاد زیر ساخت‌های ساخت موشک در سوریه شد. سلیمانی از اوایل سال ۲۰۱۹ نیرو‌های خود در سوریه را کم کرد.

ترور وی در اوایل سال ۲۰۲۰ در بغداد، توسط واشنگتن، ضربه‌ای جدی به تهران وارد کرد. در حال حاضر تحریم‌های آمریکا اقتصاد ایران را رو به دشواری برده و از طرفی افت شدید قیمت نفت و بحران کرونا ویروس هم به شدت بر تهران فشار می‌آورد. طبق برآوردی البته محتاطانه، در حال حاضر شاید ۲۰ هزار مبارز شیعه در سوریه توسط چند صد فرمانده و مشاور ایرانی فعالیت کنند.

نیروی دفاع اسرائیل اکنون فرصتی بی نظیر برای خارج کردن ایران از سوریه پیش روی خود می‌بیند. در همین حال، ایران برخی از پایگاه‌های خود را از دمشق به سمت شرق، در نزدیکی مرز عراق برده تا از حملات اسرائیل در امان باشد.

ایران کشوری بزرگ و صبور است که به نظر می‌آید قصد دارد تا ماه نوامبر و انتخابات آمریکا همچنان منتظر بماند. ماه گذشته ایران با موفقیت اولین ماهواره نظامی خود را در مدار قرار داد و با استفاده از سرور‌های آمریکایی توانست سایت‌های غیرنظامی اسرائیلی را هک کند. حالا انتظار می‌رود اسرائیل با پیشروی بیشتر در جنگ سایبری این اقدام تهران را تلافی کند. با این حال و مهمتر از همه، ایران همچنان به سه هدف عالی خود یعنی حفظ رژیم اسلامی و بهبود اوضاع اقتصادی در کشور؛ دستیابی به هژمونی منطقه‌ای و تلاش برای به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای متعهد است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
شایدم ترکیه اس ۳۰۰ رو منهدم کرده
حقدوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
0
این گزارش یکطرفه مغرضانه م گمراه کننده و پر از دروغ ها و حرف های سیاسی و غیر مستند اثبات نشده است و مشخصا طرف مخالف و دشمن ایران ان را نگارش کرده ، ایران نه به دنبال بمب اتم است نه به ان نزدیک است این از بزرگترین دروغ های غرب برای تحریم و فشار و جلوگیری از رشد نفوذ و قدرت ایران بوده و هست ، بودن ایران در سوریه کاملا قانونی و حملات اسراییلی متجاوزانه غیر قانونی و جنایت جنگیست ، ایران خود به دنبال پایگاه در سوریه نیست اما برای تقویت متحد خود تلاش میکند و غرب و اسراییل که دنبال تجزیه منطقه و گرفتن زمینهای منطقه از نیل تا فرات با جنگ و جنایت و تجاوز هستند از هر دولت و کشور قدرتمند در منطقه واهمه دارند و با اعمال کثیف خود سعی میکنند فقط اسراییل یکطرفه تنها قدرت باشد تا هرچه میخاهد انجام دهد ، جرم غرب و اسراییل زیاده خواهی و سلطه جویی تجزیه و تجاوز و تضعیف اقتصاد و امنیت منطقه جنایت و انواع رفتارهای غیر قانونی و غیر انسانیست و جرم کشورهای منطقه دفاع از خود مقابل زیاده خواهان سلطه جویان دزدان متجاوز و جنایتکار ضد بشریت غربی و اسرائیلیست و فقط سعی میکنند امنیت خود و کشور خود و تمامیت ارضی خود را حفظ کنند و غرب سعی میکنند با تحریم و تهدید و سو استفاده از سازمان های کثیف بین المللی هجمه و تبلیغات عظیم هزاران رسانه هدف کثیف خود را با تفرقه اندازی و توطئه و ایجاد مزدوران خاعن در خدمت غرب محقق کند و دقیقا کشورهایی که دفاع میکنند و بر اساس منطق و عرف و قانون عمل میکنند توسط غرب تروریست دزد جنایتکار تروریست نامیده میشوند و با شعارهای دروغین حقوق بشری و دموکراسی هر تجاوز و جنگ جنایتی که اهداف سیاسی و سلطه انان را محقق میکند انجام میدهند و دائما با امپراطوری رسانه ای و تبلیغات عظیم مردم و افکار عمومی را گول میزنند و گمراه میکنند تا همچنان زمینه تضعیف منطقه و توطئه و بی ثباتی و ناامنی در منطقه به نفع تجاوزات غرب محیا باشد و این وسط منفی ترین و احمق ترین نقش را مردم گمراهی دارند که نادانسته در طمع منفعت خود بر ضد خود و به نفع غرب کشور خود را تضعیف میکنند تا غربی ها راحت تر نقشه ها و منافع خود را عملی کنند
دوستدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
0
با عرض سلام . با لغو ممنوعیت خرید یا فروش سیستم های دفاعی در اواخر مهر ماه 1399 اگر ایران فروش و یا بکار گیری سیستم پانزدهم خرداد و یا باور 373 به صورت اجاره ای به سوریه را داشته باشد !!!شرایط منطقه دیدنی می شود. قدرت پوشالی اسراییل برباد می رود و می توان عملا دید چرا امریکا و اسراییل مخالف برداشتن عهد ایران هستند.تقابل سیستم های موشکی ایران و هواپیماهای امریکایی که پنهان کار ترینشان به راحتی اسیر شلیک سیستم پانزدهم خرداد شد.بعد از آن عمق استراتژیک، شفافیت و معنایی دیگر پیدا می کند؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
متاسفانه ترس از امریکا ما را با دیکتاتورهایی مانند پوتین و سوریه و چین و ونزولا همراه کرده و ان خط مشی انسانیمان گم شده و ناخواسته در جبهه کمونیست های ریاکار قرار گرفتیم و حالا قراره با تلفات مالی و جانی خارج شویم ! اما نابودی سوریه و مردمش میتوانست در همان اوایل تمام شود ولی ساده انگاری کردند و بدبختی مردم سوریه ما نیز سهیم هستیم
نظرات شما
پیشخوان