تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معامله تحریمی‌ها و خشم تحریم‌کننده/ ماجرای حرکت نفت کش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا چیست؟

درگیری ایران و آمریکا وارد مرحله جدیدی شده و به گفته برخی رسانه ها، جمهوری اسلامی ایران با استقرار نیرو‌های سپاه بر روی نفت کش‌های حاوی بنزین، به ایالات متحده هشدار داده اند که مانع صدور این محموله‌ها به ونزوئلا نشوند. دو کشور تحت تحریم آمریکا یعنی ایران و ونزوئلا در حال انجام معامله‌ای هستند که به مزاج تحریم کننده خوش نیامده است.
معامله تحریمی‌ها و خشم تحریم‌کننده/ ماجرای حرکت نفت کش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا چیست؟
رویداد۲۴ ایران، ایالات متحده آمریکا را تهدید کرده و هشدار داده که به نفت کش‌های حاوی نفت و بنزینی که به سمت ونزوئلا حرکت میکند نزدیک نشوند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به اقدام آمریکا در ایجاد مزاحمت در انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داده است.
 
عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران نیز یکشنبه با احضار سفیر سوییس در تهران که حافظ منافع دولت آمریکا در این کشور است، نسبت به هرگونه اقدام آمریکا علیه محموله سوخت ایران هشدار داده و گفته «هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن است.»
 
عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه تیز روز گذشته اعلام کرد محموله های سوختی ایران به ونزوئلا در حال بارگیری است و اگر آمریکا به سمت این نفتکش ها حرکت کند تاوان کار خود را پس می دهد.

گزارش‌های غیررسمی بیانگر حرکت بیشتر از یک نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا است و سایت‌های ردیابی از عبور چهارمین نفتکش ایرانی از تنگه جبل الطارق خبر داده اند.
 
تانکر ترکر که وبسایت ردگیری نفت کش‌های جهان است از حرکت پنج نفت کش به سمت ونزوئلا سخن گفته و بر اساس برآوردهای این سایت مقدار بنزین بارگیری شده در این پنج کشتی را ۱۷۵ هزار تن تخمین زده که ارزش دلاری این محموله بنزین ۴۵.۵ میلیون دلار است.
 
سی اس مونیتور در گزارشی گفته حرکت این نفت کش‌ها به سمت ونزوئلا بعد از درخواست کمک مادورو از ایران برای ارسال مواد شیمیایی لازم برای احیای پالایشگاه فرسوده این کشور در شرایط کمبود بنزین در ونزوئلا رخ داده است.
 
صدای آمریکا در گزارشی به هشدار‌های ایران به آمریکا اشاره کرده و گفته این نفت کش‌های حاوی سوخت ایران در حالی به سمت ونزوئلا می‌رود که این کشور خود از مراکز تولید نفت عمده جهان است.
 
پیش از این بعضی از منابع آمریکایی از ارسال نه تن طلا از این کشور به ایران در ازای ارائه خدمات فنی پالایشگاهی خبر داده بودند. بر اساس خبر‌های قبلی که به تایید علی ربیعی سخنگوی دولت ایران نیز رسیده بود، ایران با استفاده از پرواز‌های ماهان، قطعات پالایشگاهی به ونزوئلا صادر کرده و این نشان میدهد صنعت تولید محصولات پالایشگاهی ونزوئلا دچار نواقصی است.
 
با این وجود تحریم‌های آمریکا ایران را از فروش نفت به کشور‌های جهان محروم کرده و از سوی دیگر آمریکا همه کشور‌هایی که سعی میکنند به ونزوئلا سوخت برسانند در راستای اقدامات واشنگتن برای سرنگونی دولت نیکولاس مادورو، اعمال فشار میکند.
 
صدای آمریکا که رسانه رسمی دولت آمریکاست در گزارشی نوشته مقامات دولت هنوز اعلام نکرده اند که قرار است چطور به اقدام ایران برای سوخت رسانی به ونزوئلا پاسخ بدهند، اما وزارت خارجه، خزانه داری و گارد ساحلی این کشور همه کمپانی‌های دریانوردی جهان و همه دولت‌ها را نسبت به کمک به ایران هشدار داده اند.
 
ارسال این نفت کش‌های حاوی بنزین برای ایران راه خوبی جهت دریافت پول نقد در شرایطی است که تحت سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، اما این استراتژی میتواند به رویارویی ایران و آمریکا را در خلیج فارس دامن بزند. رویارویی‌ای که سال گذشته خسارت قابل توجهی به همراه داشت.
 
رانجیت راجا تحلیل گر رصد محموله‌های نیفتی در شرکت داده‌های دریایی رفینیتیو به اسوشیتدپرس گفته: این اتفاق (ارسال محموله بنزین ایران به ونزوئلا) چیز جدیدی است. ما تا کنون چنین چیزی ندیده بودیم.

او گفته تاکنون رفنیتو هیچ داده‌ای مبنی بر ارسال محموله‌های بنزین ایرانی به آمریکای لاتین ثبت نکرده است.
بر اساس داده‌های رصد نفت کش ها، همه این کشتی‌ها به دولت ایران یا کمپانی‌های وابسته به دولت تعلق دارند و با پرچم ایران در حرکتند. به گفته برخی کارشناسان از سال گذشته که یک نفت کش ایرانی در جبل الطارق توقیف شد، هیچ یک از کشتی‌های ایرانی نتوانستند کشور‌های دیگر را برای استفاده از پرچم هایشان بر روی نفت کش‌های ایرانی توجیه کنند. اقدامی که در دریانوردی بین المللی، اقدامی بسیار رایج است.
 
بر اساس برخی داده‌های رسانه ای، همه نفت کش‌های ایرانی در نزدیکی بندر عباس و در پالایشگاه ستاره خلیج فارس بارگیری شده اند.
 
بر اساس داده‌های سامانه AIS یا سامانه شناسایی اتوماتیک کشتی‌ها که کار رصد کشتی‌ها را انجام میدهد، بعد از بارگیری نفت کش‌های ایرانی در نزدیکی بندرعباس، همه شان به سمت جزیره العرب و سپس از طریق کانال سوئز به سمت دریای مدیترانه حرکت کرده اند.
 
بر اساس داده‌های مارین ترافیک (سایت رصد کشتی ها)، یکی از این کشتی‌ها به نام کلاول مقصدش را ابتدائا در ۱۲ مارس، کاراکاس پایتخت ونزوئلا انتخاب کرده بود، اما دو روز بعد مقصدش را به «بنا به دستور» تغییر داد.

یکی دیگر از کشتی‌ها به نام فارست نیز روز ۱۴ مارس مقصدش را «آمریکای جنوبی بنا به دستور» زده است. سه کشتی دیگر با نام‌های فکسون، فورچون و پتونیا نیز به سمت ونزوئلا در حرکتند.
 
راجا گفته با توجه به اینکه ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم آمریکا هستند، هیچ کدام چیزی برای از دست دادن ندارند.
 
او گفته با توجه به وضعیتی که دو کشور دارند، احتمالا ایران تخفییف خوبی هم به ونزوئلا داده است.
 
گزارش‌ها نشان میدهد چهار ناو آمریکایی به همراه یک هواپیمای شناسایی دریایی پی ۸ عازم دریای کارائیب شده اند. نیروی دریایی ایالات متحده جمعه از حضور رزم ناو یو اس اس دیترویت و ناوشکن‌های یو اس اس لاسن، یو اس اس پربل و یو اس اس فاراگوت در دریای کارائیب، در حوزه مسوولیت فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا خبر داده بود.
 
وبسایت خبری نورنیوز که به شورای امنیت ملی ایران وابسته است در گزارشی مانور نظامی آمریکا در دریای کارائیب را علیه نفت کش‌های ایران توصیف کرده و گفته اگر آمریکا مانند دزدان دریایی بخواهد در مسیر‌های دریایی بین المللی نا امنی ایجاد کند، ریسک بزرگی کرده که قطعا بی جواب نخواهد ماند.
 
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز بعد ادبیات مشابهی در نامه به گوترش استفاده کرد و اقدام آمریکا را مشابه دزدی دریایی خواند.
 
با اینکه هنوز مقامات آمریکایی پاسخ صریحی به اظهارات مقامات ایرانی نداده اند، اما یک مقام ارشد بلند پایه دولت ترامپ به رویترز گفته دولت اقداماتی را علیه ایران در نظر دارد.
 
ونزوئلا از تولیدکنندگان عمده نفت و عضو سازمان اوپک است، ولی به شدت به بنزین و محصولات پتروشیمی برای ادامه کار کشور در شرایط سقوط اقتصادی نیاز دارد. اگرچهاین کشور تولید کننده نفت خام است، اما دچار بحران اقتصادی شده و همه زیرساخت‌های تولید مواد پالایشگاهی اش را از دست داده است.
 
یکی از مقامات ارشد ونزوئلا ماه گذشته خرید تجهیزات از ایران برای راه اندازی مجدد پالایشگاه کاردون برای تولید ۳۱۰ هزار بشکه مواد پالایشگاهی خبرداده بود.
 
 
این اولین بار است که ایران با کشتی های قاره پیما اقدام به صدور بنزین کرده است. به طور کلی ایران دو سال است که در تولید بنزین به خودکفایی رسیده و پیش از آن وارد کننده این فرآورده نفتی بوده است. از زمان راه اندازی پالایشگاه های تولید بنزین ستاره خلیج فارس، ایران قادر به تامین نیاز داخلی بوده و با شیوع کرونا و کاهش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه، به نظر می رسد به دنبال بازارهای جدید برای بنزین مازاد تولید شده است.
 
بر اساس داده های موجود پیش از این عراق، اقلیم کردستان و افغانستان اصلی ترین خریداران بنزین ایران بوده اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایران و ونزوئلا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان