تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تجربه‌هایی که باید از آن آموخت/ نیوزیلند چطور ویروس کرونا را مهار کرد؟

با کاهش محدودیت‌های به اصطلاح کرونایی در کشورها، برخی رسانه‌ها از موفقیت کشور‌هایی در مهار ویروس کرونا حرف زدند که در راس آن‌ها یک زن قرار داشته است. کشور‌هایی نظیر فنلاند، آلمان و نیوزیلند. تجربه نیوزیلند در مهار کرونا جهان را سمت این کشور متوجه کرده است.
پیشگیری از ویروس کرونا
 
رویداد۲۴ جاسیندا آردن نخست وزیر نیوزیلند در سال گذشته بارها به دلیل اظهارات انسانی و همدلانه‌اش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است؛ از همدردی‌اش با مسلمانان قربانی حادثه ترور مسجد کریسشن چرچ گرفته تا همدلی او با کودکانی که به دلیل شیوع کرونا جشن عید پاک را باید در خانه‌هایشان سپری می‌کردند. موفقیت او در مهار کرونا جنبه‌های ویژه‌ای داشته که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.
 
نیوزیلند وضعیت نسبتا خوبی بعد از شیوع بیماری کرونا داشته است. روز گذشته ۵ میلیون شهروند این کشور در حالی بیدار شدند که با یک تجربه آشنا و همزمان متفاوت باید روزگارشان را می‌گذراندند: کاهش محدودیت‌های کرونایی.
 
مردم در نیوزیلند آزادانه می‌توانند به ساحل و پارک بروند. کافه‌ها و رستوران‌ها کارشان را از سر گرفته‌اند و مردم حتی می‌توانند هم دیگر را در آغوش بگیرند چرا که مقامات ارشد بهداشتی کشور گفته‌اند در آغوش گرفتن اقوام و دوستان با حفظ برخی پروتکل‌ها ایرادی ندارد. اما دلیل این سطح از رفع محدودیت پروتکل‌های بهداشتی در شرایطی که هنوز همه جهان درگیر پندمی کروناست چیست؟ برخی رسانه‌ها و مقامات نیوزیلند مدعی‌اند این کشور به از بین بردن ویروس نزدیک شده است. کمتر از ۱۰۰ نفر در این کشور در حال حاضر مبتلا به کرونا وجود دارد و در دو روز گذشته هیچ مورد جدیدی اضافه نشده است. هفت هفته از زمانی که جاسیندا آردن نخست وزیراین کشور محدودیت‌های سفت و سختی برای مقابله با کرونا اعمال کرده بود گذشته و مردم به زندگی عادی برگشته‌اند.
 
جامعه پسا کرونای عادی چه ویژگی‌هایی دارد؟

جهان باید از تجربه نیوزیلند استفاده کند. این کشور با بستن همه مرزها کشور را عملا به شرایط آزمایشگاهی نزدیک کرد. اما تبعات این کار از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی چیست؟ کدام کسب و کارها ورشکسته شده و کدام‌ها نجات پیداکرده‌اند؟ آیا دولت به یک دولت اقتدارگرا تبدیل شده است؟ آیا دوران جهانی شدن به سر آمده است؟
 
پولیتکو در یادداشتی به قلم کونستانتین ریشتر نویسنده کتاب «درباره آنگلا مرکل و بحران مهاجران» شروع محدودیت‌ها در نیوزیلند را مقارن با شرایطی خواند که تنها چند مورد انگشت‌شمار از مبتلایان در این کشور پیدا شده بود که عمده آنها نیز به پروازهای بین‌المللی مرتبط بودند. او گفته زمانی که در آغاز قرنطینه به نیوزیلند سفر کرده هیچ خبری از کرونا در این کشور نبوده اما جاسیندا آردن محدودیت‌ها در حد قرنطینه سراسری در ایتالیا اعمال کرده و گفته دلیل این همه سختگیری نتیجه شبیه‌سازی‌هایی است که از کشته شدن چند صد هزار نفر در اثر کرونا خبر داده‌اند.
بیشتر بخوانید: دلیل موفقیت کره جنوبی و شکست ایتالیا و ایران در بحران ویروس کرونا چیست؟

به گزارش رویداد۲۴ در این یادداشت برخورد مردم نیوزیلند با محدودیت‌ها نیز شرح داده شده است. به گفته کونستانتین ریشتر، مردم این کشور هیچ اعتراضی به قرنطینه نکردند و به سادگی قواعد را پذیرفتند.
 
نویسنده این یادداشت به کتابی درباره اخلاقیات مردم نیوزیلند اشاره کرده که در آن مردم این کشور را افرادی بی احساس، بی‌رحم و از خود راضی توصیف کرده است. او گفته در دوران بحران، این ویژگی‌های اخلاقی به انضمام خونسردی به داد نیوزیلند رسیده است.
 
ریشتر به وضعیت آلمان را نیوزیلند مقایسه کرده و گفته مردم ساکن برلین آزادانه در پارک‌ها قدم می‌زدند و عکس‌های بی‌احتیاطی‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. با پیشرفت این بحران، اتحاد به وجود آمده در آلمان نیز از بین رفت و مردم کم کم اقدامات دولت را زیر سوال بردند و شکافی میان دولت و ملت ایجاد شد.

با اینکه مرکل و آردن هر دو برای اقدامی که در جهت مهار ویروس کرونا در سطح بین المللی کردند، مورد تحسین واقع شدند نویسنده این یادداشت مدعی است بین این دو شخصیت زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. مرکل در سخنرانی‌ای گفته بود ما ویروس را به این دلیل جدی گرفتیم که واقعا جدی است.

به گفته ریشتر این سخنان شبیه توصیه دوستانه به انجام کاری بود که شما دلتان نمی‌خواهد و کسی هم اصراری برای آن ندارد. بخشی از مشکل مرکل وجود سیستم فدرال است که مقامات زیادی در سطح مناطق و ایالت‌ها بر سر کار دارد. مشکل دیگر او این است که کشور بر سر نوع واکنش دولت به بحران پناهجویان در چند سال گذشته دچار انشقاق شده است. اکثریت مردم در آلمان دیگر به مرکل اعتماد ندارند.

آردن از سوی دیگر به خاطر حمایت‌هایی که از سوی مدیریت بحران این کشور در زمان تیر اندازی به مسجد کریشن چرچ کسب کرده موضع قوی‌تری دارد.

پیام‌هایی که آردن هر روز در کنفرانس مطبوعاتی مخابره می‌کند به سرعت در شبکه‌های اجتماعی به اصطلاح پر کاربرد تبدیل می‌شود. عباراتی نظیر «در خانه بمانید» یا «مهربان باشید» یا «ما باید سختگیرانه و زود عمل کنیم»

با توجه به این واقعیت که مخالفت‌های کمی در کشور وجود دارد؛ دولت آردن کمتر نگران برخی عناصر در قرنطینه است که ممکن است غیر قانونی باشد. هفته گذشته یک مشاور ارشد به وزرا گفته بود که نباید برای مصاحبه با رسانه‌ها خیلی به خودشان زحمت بدهند. شاید اقدامات آردن در مقایسه با مرکل حتی اقتدارگرایانه‌تر هم بوده بادشد، اما محبوبیت او به دادش رسیده است.

در دوران قرنطیه عملا همه اختلافات سیاسی در نیوزیلند کنار گذاشته شد. برخی منتقدان معتقدند بود که قرنطینه اساس قانونی ندارد و برخی آن را برای اقتصاد غیر ضروری و سختگیرانه تلقی می‌کردند. هنوز برخی رسانه‌ها با این طرح مخالفت می‌کنند، اما این مجادلات از عرصه عمومی حذف شدند.

مخالفت در کشور وجود دارد و این چیز خوبی است چرا که دموکراسی در واقع تجلی تضارب آراست، اما همه اختلافات در شرایط موقتی باید کنار گذاشته می‌شدند.

قدم بعدی نیوزیلند چه بود؟ این کشور بازگشایی را به صورت نسبی آغاز کرده و بسیاری از کسب و کار‌ها صدمه جدی خوردند. اما امید‌هایی وجود دارد چرا که کشور وارد یک رکود مثبت شده است. مهار شیوع کرونا خودش یک دستاورد مثبت بزرگ است. نیوزیلند وقت دارد که بازسازی اقتصادش را زودتر از سایرین آغاز کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان