تاریخ انتشار: ۲۱:۲۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

میزان تاثیر زدن ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

پزشکان هنگ کنگی بار دیگر با ارائه نتایج آزمایشات جدید تاکید کردند که استفاده از ماسک می‌تواند احتمال انتقال ویروس کرونا را از افراد ناقل به دیگران به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ماسک زدن برای جلوگیری از ابتلا به کرونارویداد۲۴ طبق بررسی‌های انجام شده توسط یک تیم تخصصی در هنگ کنگ، میزان انتقال ویروس از طریق ذرات موجود در هوا یا قطرات تنفسی هنگام استفاده از ماسک‌ها تا حدود ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.دکتر "یوئن کووکو-یانگ"، میکروبیولوژیست برجسته از دانشگاه هنگ کنگ در این رابطه اعلام کرده که یافته‌ها حاکی از آن است که اثربخشی استفاده از ماسک در برابر همه‌گیری ویروس کرونا بسیار زیاد است.
دکتر یوئن که در سال ۲۰۰۳ میلادی در کشف ویروس سارس نقش داشته گفت: این تحقیق اولین مورد از نوع خود بوده است و از آن رو صورت گرفته که اگرچه سازمان جهانی بهداشت مدت‌هاست بر استفاده از ماسک تاکید کرده، اما برخی از مقامات بهداشتی جهان از این سازمان در مورد میزان اثربخشی آن سوال کرده‌اند. در این مطالعه دو قفس همستر در سه سناریوی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
در هنگام استفاده از ماسک به ویژه هنگامی که ماسک توسط افراد آلوده پوشیده می‌شود، انتقال ویروس می‌تواند ۵۰ درصد کاهش یابدیکی از گروه‌های همستر‌ها به کووید-۱۹ مبتلا بوده و گروه دیگر سالم بوده‌اند و یک فن بین دو قفس جریان هوا را منتقل می‌کرده است. برخی از همستر‌های مبتلا به کرونا هیچ علائمی نداشته‌اند.
در سناریوی اول بدون استفاده از هیچ ماسکی دو سوم از همستر‌های سالم به کرونا مبتلا شدند، اما زمانی که برای همستر‌های مبتلا از ماسک استفاده کردند، میزان ابتلای همستر‌های سالم به ۱۵ درصد کاهش یافت. همچنین در حالتی که فقط برای همستر‌های سالم از ماسک استفاده کردند، میزان ابتلای آن‌ها تا ۳۵ کمتر شد.
بر اساس این تحقیقات، گروهی از همستر‌ها که بدون ماسک به این ویروس آلوده شده‌اند، نسبت به گروهی که با استفاده از ماسک آلوده شده‌اند، ویروس بیشتری در بدن خود دارند.
دکتر یوئن در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: آزمایش همستر ما خیلی واضح نشان می‌دهد که اگر همستر‌های آلوده یا انسان‌ها چه با علائم و چه بدون علائم از ماسک استفاده کنند، در واقع از افراد دیگر در برابر کرونا محافظت می‌کنند.
این قویترین نتیجه‌ای است که تاکنون به دست آمده است. در هنگام استفاده از ماسک به ویژه هنگامی که ماسک توسط افراد آلوده پوشیده می‌شود، انتقال ویروس می‌تواند ۵۰ درصد کاهش یابد.
بنا بر گزارش اسکای نیوز، به گفته محققان، از آنجایی که تا این مرحله واکسن ایمن و مؤثری برای مقابله با کروناویروس ساخته نشده باید اقداماتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار داد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان