تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تلخ و شیرین مجلس دهم/ خداحاظی با مجلسی که سکوت را فضیلت می‌دانست!

روز گذشته اختتامیه مجلس دهم برگزار شد و نمایندگان به کار خود پایان دادند. منتقدان این مجلس را مجلسی منفعل خواندند که در بزنگاه‌های اصلی سکوت کرده است.در حقیقت مجلس دهم مجلسی سازمانی نبود و رفتارهای نمایندگان بیش از آنکه نماد عملکرد تشکیلاتی باشد، محصول انتخاب‌های فردی برخی از آنها بوده است.
اختتیامیه مجلس دهم
 رویداد۲۴ عمر مجلس دهم به پایان رسید. این هفته بعضی از کاربران اصولگرا با انتشار تصاویری از روز آخر فعالیت مجلس دهم، با نمایندگان مجلس و بی‌عملی آن‌ها شوخی کردند. اتفاقاً این شوخی‌ها با استقبال فضای عمومی مواجه شد و بسیاری از مردم هم این توییت‌ها و پست‌ها را در اینستاگرام و تلگرام و توییتر به اشتراک گذاشتند. اما مجلس دهم چه کرد و چه یادگاری‌هایی در ذهن مردم گذاشت که تا این اندازه مورد اعتراض جامعه بود؟
 
مجلس دهم در فضایی متولد شد که بسیاری از مردم به تغییرات امیدوار بودند و مشارکت گسترده مردم با وجود ردصلاحیت‌ها نشان می‌داد که امید به این مجلس بسیار است. همین مردم اتفاقات مجلس را با دقت پیگیری می‌کردند و اتفاقات ریز و درشت مجلس مورد قضاوت افکار عمومی قرار می‌گرفت. شاید کمتر کسی باشد که نطق مهمی از حداد عادل یا باهنر در ذهن داشته باشد، اما همین حساسیت افکار عمومی بود که سکوت عارف (که بی شباهت به رفتار حداد عادل یا باهنر نبود) تبدیل به پاشنه آشیل سرلیست تهران شد!

اولین مجلس سه فراکسیونی!

فراکسیون بندی این مجلس نسبت به تاریخ ادوار مجلس بی‌سابقه بود. در واقع در مجلس ششم اصلاح طلبان و در مجلس هفتم و هشتم و نهم اصولگرایان اکثریت مجلس را در اختیار داشتند و جناح اقلیت توانایی عرض اندام را نداشت. اما مجلس دهم از همان روز اول صحنه تقابل و کشمکش بین ۳ گروه اصلاح‌طلب، اصولگرا، و میانه‌رو‌های نزدیک به علی لاریجانی بود. همین کشمکش باعث شد اخبار مجلس دهم حداقل نسبت به مجالس هفتم و هشتم و نهم بیشتر در میان کاربران فضای مجازی و مردم عادی بازتاب داشته باشد. نطق‌های بعضی از نمایندگان مثل پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری و محمود صادقی در فضای مجازی دست به دست می‌شد و این بازتاب‌ها، در تاریخ مجلس اگر بی سابقه، اما حتماً کم سابقه بود. همین مسئله باعث شد تا مردم مصوبات و رفتار نمایندگان را بیشتر پیگیری کند.

فضیلت مستقل بودن!

نکته عجیب این سه فراکسیون این بود که تا روز آخر، تعداد و اسامی اعضای هیچ فراکسیونی اعلام نشد. اکثر نمایندگان مجلس معتقد بودند اگر فراکسیون خود را اعلام نکنند، بیشتر می‌توانند در مجلس اثرگذار باشند.
 
جناح اصلاح طلب مجلس نیز اکثریت کافی برای تصویب لوایح و طرح‌های خود نداشت و چهره‌هایی مثل سلحشوری، میرزایی نکو و محمود صادقی هم تلاش داشتند با تکیه بر نطق‌ها و توییت‌ها در مجلس حضور داشته باشند و زیاد روی حمایت فراکسیونی و ارائه طرح و لایحه مانور نمی‌دادند. این دلیل مستقیم غیر حزبی بودن نمایندگان مجلس بود که با وجود حضور در لیست امید، هیچ تعهدی به خواسته‌های مردم و گروه‌های حامی نداشتند و البته نمایندگان جناح میانه‌رو نیز علاقه به همراهی با این طرح‌ها نداشتند؛ لذا امید فراوان مردم در نهایت خروجی فراوان و مورد اعتماد از مجلس نداشت و در نهایت مردم از این به این مجلس نمره‌قبولی ندادند.

سقوط امید

ضعف عملکرد مجلس باعث شد در انتخابات مجلس یازدهم، رکورد کمترین مشارکت مردم در انتخابات مجلس بعد از انقلاب ثبت شود. اعتراضات دی ماه ۹۶ و اعتراضات آبان ۹۸ از مهمترین چالش‌ها مجلس دهم بود که فراگیری در شهر‌های کوچک داشت که نتیجه آن تحریم و بی توجهی مردم به انتخابات حتی در شهر‌های کوچک شده بود. جز کمتر از حدود ده نفر از نمایندگان، اکثریت قاطع آنان نسبت به این اعتراضات موضع انفعالی داشتند و حاضر نشدند در برابر اعتراضات مدنی و اجتماعی که از نظر گستردگی اجتماعی شهر‌ها و تنوع استان‌های اعتراضات بعد از انقلاب اسلامی بی سابقه بود موضعی روشن و شفاف داشته باشند.

حادثه تروریستی حمله داعش به مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از اتفاقات مهم مجلس دهم بود. در این حادثه هر چند هیچ کدام از نمایندگان مجلس آسیب ندیدند، اما تعدادی از نگهبانان و کارمندان مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند و مجلس بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

از بهارستان تا اوین

بازداشت سه نفر از نمایندگان مجلس هم مجلس دهم را متفاوت کرده بود. اولین نفر محمود صادقی بود که بعد از اعتراض به برخی روند‌ها در قوه قضاییه احضار شد، اما بعضی از حامیان او و برخی دیگر از نمایندگان مجلس مقابل منزل او تجمع کردند و در نهایت بازداشت او صورت نگرفت گرچه چند روز پیش خبر صدور حکم زندان او تایید شد.

محمد عزیزی و فریدون احمدی دو نماینده مجلس نیز باید مدتی را به خاطر جرایم اقتصادی ناشی از فساد در واگذاری خود در شرکت سایپا به زندان بروند. فریدون احمدی و محمد عزیزی از مدیران شناخته شده اصولگرا که مورد حمایت این جریان در انتخابات مجلس دهم بودند، به خاطر همین موارد اقتصادی نتوانستند در انتخابات مجلس یازدهم دوستان و همفکران خود را همراهی کند.

حالا مجلس یازدهم در حال آغاز به کار کرده است بسیاری از چهره‌های موثر مجلس دهم در آن مجلس حضور ندارند. عارف، لاریجانی، سلحشوری، صادقی و حتی نادر قاضی پور در این مجلس نیستند. جناح اصلاح طلب در مجلس یازدهم نخواهد بود و یکی دو چهره‌ای که نزدیک به این جریان بودند مثل تاجگردون و پزشکیان بیشتر تمایل دارند با نمایندگان قومیتی ترک و لر ائتلاف کنند و از نگاه سیاسی پرهیز دارند. حالا باید منتظر ماند و دید اصولگرایان چه خوابی برای ایران دیده‌اند گرچه بعید است مجلس یازدهم حرفی برای گفتن داشته باشد و آن‌ها نیز مثل مجلس نهم یک مجلس ناکارآمد و ضعیف و بدون خروجی خاص خواهند بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان