تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

روایت ناطق نوری از دوم خرداد: دلیل شکستم هاشمی بود

ناطق نوری معتقد است دلیل شکست در انتخابات ۷۶، حمایت او از هاشمی و البته سخنرانی هاشمی درباره احتمال تقلب در نماز جمعه بوده است. او در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «دوستان ما به آقای هاشمی زیاد انتقاد می‌کردند و به ایشان هم می‌گفتند. من از آقای هاشمی و دولت ایشان در مجلس، چه برای لوایح و چه برای کابینه و همچنین از خود آقای هاشمی _، چون مورد حمله و هجمه بود_ مفصل دفاع می‌کردم.

دوم خرداد

رویداد۲۴ ناطق نوری در خاطرات خود می‌نویسد: دلیل شکست در انتخابات ۷۶، حمایت او از هاشمی و البته سخنرانی هاشمی درباره احتمال تقلب در نماز جمعه بوده است.

ناطق نوری در خاطرات خود می‌نویسد: او در کتاب خاطراتش می‌نویسد: «دوستان ما به آقای هاشمی زیاد انتقاد می‌کردند و به ایشان هم می‌گفتند. البته من از آقای هاشمی و دولت ایشان در مجلس، چه برای لوایح و چه برای کابینه و همچنین از خود آقای هاشمی _، چون مورد حمله و هجمه بود_ مفصل دفاع می‌کردم. در مقطعی تحکیم وحدت و جریان مقابل، حمله به آقای هاشمی را شدید کرده بودند و نسبت‌های آمریکایی و غیر آمریکایی و این حرف‌ها به ایشان نسبت می‌دادند، یک سال جلو لانه جاسوسی بخش عظیمی از سخنرانی‌ام در دفاع از شخص هاشمی بود.


گفتم: «شما می‌گویید ایشان آمریکایی است. این را بدانید او کسی بود که در پرونده حسن‌علی منصور (نخست وزیر رژیم پهلوی) دستگیر شد. او کسی است که پیشکسوت است، کسی است که در حمله مسلحانه ضد آمریکایی آن موقع حضور داشته؛ ما جزو نوچه‌ها و دست پرورده‌های او در انقلاب هستیم.»


بنابراین طبیعی بود که مرا حامی مطلق ایشان بدانند و عده‌ای از مخالفان و جناح مخالف تبلیغ می‌کردند که اگر آقای ناطق بیاید، وضعیت مثل سابق خواهد شد. چون یک عده مذهبی که از آقای هاشمی دلخور بودند هم حرف داشتند، زیرا کارگزاران را وابسته به آقای هاشمی می‌دیدند. آن موقع کمی اباحه‌گری و... وجود داشت که مذهبی‌ها اعتقاد داشتند دولت آقای هاشمی عامل عمده آن است. به ویژه زمانی که دختر ایشان _فائزه_ به میدان آمد، زمینه آزادی‌های این‌چنینی فراهم شد.»

ناطق نوری در ادامه می‌نویسد: «مسئله دیگر این که وقتی من از سیاست‌های اقتصادی دولت و شخص ایشان دفاع می‌کردم، می‌گفتند: پس ناطق که شق القمری نمی‌کند و تحولی در کشور ایجاد نمی‌شود؛ او هم راه رفسنجانی را ادامه می‌دهد. طبیعتا این جریان اثر خود را روی آرا می‌گذاشت. در واقع یکی از عواملی که سبب شد رای نیاورم، حمایت من از آقای هاشمی بود، به بیانی که عرض کردم و حمایت از آقای هاشمی، چوب خوردن داشت»


ناطق نوری می‌نویسد: «یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت من در انتخابات، موضع گیری آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری بود. به نظر من ایشان مقهور جوسازی‌هایی شد که می‌گفتند تقلب می‌شود. ایشان می‌خواست به عنوان رئیس قوه مجریه که وزارت کشور هم زیر نظر اوست. ژستی بگیرد که نخیر من هستم و نمی‌گذارم تقلب سود. لحن صحبت ایشان که چرا می‌خواهید تقلب کنید، به معنی تایید آن همه جوسازی بود.


بالاخره هر کس می‌توانست بگوید این که از خودشان است دارد می‌گوید تقلب؛ پس معلوم می‌شود تقلبی وجود دارد. خطبه ایشان در نماز جمعه اثر بسیار سوئی در جامعه گذاشت و هیچ توجیهی ندارد. اخیرا شنیدم بعضی اطرافیان ایشان گفتند: ما در تحلیل‌های مان اشتباه کردیم؛ فکر می‌کردیم اگر آقای ناطق بیاید مستقل عمل می‌کند و خلاصه به آقای هاشمی توجه نمی‌کند و اگر آقای خاتمی بیاید بهتر است، چون مشورت پذیر است، البته بعدا معلوم شد اشتباه کردیم»

(خاطرات ناطق نوری، مرتضی میردار، جلد دوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ سوم،۱۳۹۲، صفحه ۲۶۴_۲۶۵_۲۶۶)
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
حقدوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
0
اقای ناطق خود در ماجرای ۸۸ اشتباه کرد و در جوسازی اصلاح طلبان به نفع دروغگویان و اشوبگران عمل کرد و گمراه شد اما فکر میکنم اکنون به اشتباه خود پی برده اما نمیتواند یکدفه و یکجا به ان اقرار کند که در جوسازی اصلاح طلبان گمراه شد
ناشناس
|
Luxembourg
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
0
از در عقب صندلی جلو ؟از کی تا حالا ؟خود گویی وخود خندی ؟ خود مرد ناهنرمندی ؟مردم ما همیشه جناح راست را به بازی گرفته اند ؟اگر دامپینگ شورای نگهبان نباشد ؟ بیشتر کاندیداهای جناح راست مرخص تشریف دارند ؟ تاوقتی مهندسی انتخابات هست ؟صوت بلبلی جناح راست هم هست ؟
نظرات شما
پیشخوان