تاریخ انتشار: ۲۱:۵۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

یک هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع در خوزستان طعمه آتش شده است / بیشتر آتش سوزی‌ها عمدی بوده است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: حدود یک هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع در خوزستان که برخی از آن‌ها در مناطق حفاظت شده قرار دارند، از ابتدای فصل گرما تاکنون دچار آتش‌سوزی شده‌اند. وی افزود: بیشتر آتش سوزی‌ها عمدی بوده و ناشی از سوزاندن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی است که با توجه به نزدیکی زمین‌های کشاورزی به جنگل و مرتع، آتش به آن‌ها سرایت، و ایجاد خسارت کرده است.

آتش سوزی در جنگل های خوزستانرویداد۲۴ معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: حدود یک هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل و مرتع در خوزستان که برخی از آن‌ها در مناطق حفاظت شده قرار دارند، از ابتدای فصل گرما تاکنون دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

عادل مولا بیان کرد: حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هکتار جنگل در منطقه خسرج از توابع حمیدیه، بیش از ۶۰۰ هکتار در منطقه خاییز از توابع بهبهان در مرز با استان کهگیلویه وبویر احمد، و حدود ۴۰۰ هکتار در سایر مناطق حفاظت شده خوزستان در این مدت دچار آتش سوزی شده است.

وی افزود: بیشتر آتش سوزی‌ها عمدی بوده و ناشی از سوزاندن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی است که با توجه به نزدیکی زمین‌های کشاورزی به جنگل و مرتع، آتش به آن‌ها سرایت، و ایجاد خسارت کرده است.

مولا ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها با همکاری سایر ارگان‌ها در بسیاری از مناطق مهار شد که متاسفانه تعداد زیادی از درختان طعمه آتش شد و به تبع آن بسیاری از خزندگان، چهارپایان و پرندگان که همزمان با فصل جوجه آوری آن‌ها بود، از بین رفتند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در ۲ روز گذشته یکی از روستا‌های خسرج از توابع حمیدیه نیز مورد تهدید آتش قرار گرفت که خوشبختانه با مهار آتش سوزی این خطر رفع شد.

وی گفت: آتش زدن زمین کشاورزی پس از برداشت محصول، موجب می‌شود تا با وزش اندکی باد و جابه جایی خاکستر، به دلیل خشک بودن و دمای بالا، جنگل‌ها و بیشه زار‌های منطقه دچار آتش سوزی شوند؛ روز گذشته آتش در منطقه غرب کرخه مهار شد، اما پس از وزش باد مجدد جنگل شعله ور شد.

مولا بیان کرد:در منطقه خاییز بهبهان نیز احتمال عمدی بودن آتش سوزی بالا است چرا که در ارتفاعات دمای هوا بالا نیست و آتش به خودی خود شعله ور نمی‌شود.

وی افزود: متاسفانه امسال در مناطق حفاظت شده میشداغ، دز، کرخه و منگشت خوزستان آتش سوزی بسیاری داشتیم که با توجه به خشکی گیاهان و دمای بالای هوا انتظار آتش سوزی‌های دیگر هم داریم که باید فکری برای این امر شود.

مولا ادامه داد:برای کنترل آتش زدن زمین‌های کشاورزی اهرم‌هایی وجود دارد که باید جهاد کشاورزی همراهی کند؛ به طور مثال کشاورزانی که زمین کشاورزی خود را پس از برداشت محصول آتش می‌زنند از گرفتن کود محروم سازد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: مضرات این آتش سوزی‌ها چندین برابر فواید آن برای زمین‌های کشاورزی و طبیعت است.

وی ادامه داد: همچنین خزندگان، پرندگان و چهارپایان در معرض خطر هستند؛ ضمن اینکه پوشش گیاهی برخی مناطق مانند خاییز بهبهان غنی و منحصر به فرد است که در اثر این آتش سوزی‌ها از بین می‌رود.

مولا همچنین گفت: خاموش کردن و مهار آتش در ارتفاعات کار بسیار سختی است که تمام نیرو‌های امدادی سازمان‌های مرتبط درگیر آن می‌شوند.


بیشتر بخوانید: آتشسوزی گسترده در جنگل‌های خائیز


وی بیان کرد: متاسفانه جهاد کشاورزی همتی درهمکاری با حفاظت محیط زیست در این زمینه ندارد و با توجه به جلسات متعددی که در این خصوص برگزار شد انتظار می‌رود که راهکار و برنامه درستی ارایه شود.

در روز‌های اخیر ۲ فقره آتش سوزی به طور همزمان در ۲ نقطه از منطقه پارک ملی دز، آتش سوزی در غرب کرخه و خائیز بهبهان، مراتع حفاظت شده منگشت، زمین‌های کشاورزی در جنگل‌های دز، جنگل‌های حاشیه جاده روستای خماط، جنگل‌های خسرج و بیشه زار‌های حاشیه رودخانه دز رخ داد که معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت زیست کشور نیز برای بررسی دلایل وقوع آن و مدیریت این آتش سوزی‌ها به خوزستان سفر کرد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آتش سوزی ، خوزستان
نظرات شما
پیشخوان