تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

نکونام: آنها کی‌روش را از فوتبال ایران فراری دادند!

سرمربی فولاد خوزستان به خبرورزشی گفت: حیف از کارلوس کی‌روش؛ او را از این فوتبال فراری دادند. خودمان دستی دستی فوتبال‌مان را به این روز انداختیم، با علم به اینکه می‌دانستیم با کی‌روش موفق می‌شویم.

جواد نکونام

رویداد۲۴ روز گذشته جواد نکونام سرمربی فولاد مصاحبه‌ای کرد که چنین تیتری از آن بولد شد؛ «اگر پاتوسی نیاید با استقلال بازی نمی‌کنیم.» نکو، اما حالا می‌گوید مشکلی از این بابت ندارند و بدون او هم مقابل استقلال بازی خواهند کرد. سرمربی فولاد در این باره توضیحاتی می‌دهد.

بدون پاتوسی هم بازی می‌کنیم
پاتوسی بازیکن خوبی است ولی بازیکنی نیست که اگر نباشد، به خاطر او مقابل استقلال بازی نکنیم. من به شدت نگران بازیکنان هستم. برای پاتوسی هم نگرانم. تلاش ما این بود که او زود برگردد ولی تا این لحظه نشده. نگرانی من این است که خدای ناکرده او هم در معرض بیماری کرونا بوده باشد. بحثم این بود که به زمان بیشتری نیاز داریم تا خدای ناکرده برای او و دیگر بازیکنان مشکلی به وجود نیاید.

وگرنه فولاد بدون پاتوسی هم مقابل استقلال بازی می‌کند. تیم ما متکی به یک بازیکن نیست. فولاد یک تیم است. این را در نیم‌فصل اول ثابت کرده‌ایم. هیچ‌وقت بهانه‌ای برای بازی کردن نگرفته‌ایم. همیشه گفته‌ایم اگر برنامه درست باشد، طبق برنامه عمل و بازی می‌کنیم. الان هم مشکلی با شروع لیگ نداریم ولی بحث‌مان چیز دیگری است.

موافق برگزاری لیگ هستم
ما اگر نگران شروع لیگ هستیم، به خاطر این است که معتقدیم سازوکار خوبی در نظر گرفته نشده. ما می‌توانستیم به سادگی الگوبرداری کنیم. از آلمانی‌ها بپرسیم چطور شما لیگ‌تان را برگزار کردید. من از اسپانیا باخبر هستم. با مسئولان اوساسونا در ارتباطم. برای اینکه بتوانیم در فولاد پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنیم، با اوساسونا ارتباط گرفتم تا بتوانیم به بهترین و حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن همه چیز را رعایت کنیم. آنجا بازیکن از روز اول تا روز آخر باید با یک ماشین سر تمرین برود.

اجازه ندارد در تمرین دست به توپ بزند. وسایلی تهیه کرده‌اند که حتی کمک می‌کند بازیکن انفرادی با آن‌ها تمرین کند. بیش از دو نفر با هم تمرین مشترک ندارند. این مقدمات کار است تا کم‌کم به تمرینات گروهی اضافه شوند ولی در ایران چطور؟ از روز اول تمرینات گروهی شد. مجبور هم بودیم. من نگرانی‌ام از این بابت است. می‌گویم ایرادی ندارد. لیگ برگزار شود، ولی نه با این‌سازوکار.

پروتکل‌های بهداشتی در لالیگا
باید روش بهتری برای شروع لیگ و تمرینات در نظر می‌گرفتیم و حداقل الگو برمی‌داشتیم. بعضی تیم‌ها به خاطر هزینه بالای تست کرونا حتی توان تست گرفتن ندارند. چطور می‌توان توقع داشت باشگاهی که در هزینه جاری‌اش مانده، هر ۵ روز یک بار تست کرونا بگذارد؟ در اسپانیا فدراسیون کمک می‌کند. توقع این است در ایران هم اگر لیگ شروع می‌شود، به فکر این چیز‌ها بود.


بیشتر بخوانید:افشاگری جعبه سیاه تیم‌ملی در دوران حضور کی‌روش


وگرنه نه من و نه کسی در فولاد مخالف برگزاری بازی‌ها نیستم. اتفاقاً می‌گوییم لیگ برتر برگزار شود ولی با کمترین ریسک و کمترین خطر. الان به نظرم ریسک بالاست. اشکالی ندارد اگر کمی دیرتر هم لیگ برگزار شود. مهم سلامتی آدم‌هاست. بازیکن‌ها هم خانواده دارند. رفت‌وآمد می‌کنند. در همان اسپانیا پروتکل‌های بهداشتی عجیب است. تیم‌ها فقط باید با پرواز چارتر بروند و بیایند. اجازه برگزاری اردو در هتل را ندارند. باید روز بازی به هتل بروند و بعد از بازی هم عازم فرودگاه شوند.

در آن هتل هم نباید آدم زیادی رفت‌وآمد کند. بحث ما این چیزهاست، وگرنه کیست که دوست ندارد لیگ برگزار شود؟ اتفاقاً فولاد بیشتر از همه از تعطیلی ضرر دید. ما در بهترین و آماده‌ترین حالت ممکن بود. لیگ برگزار می‌شد بیشتر از همه به نفع ما بود ولی من منافع شخصی خودمان را ندیدم، بلکه منافع لیگ را دیدم که اولین بار گفتم لیگ تعطیل شود. الان هم مخالف برگزاری بازی‌ها نیستم بلکه حرفم چیز دیگری است.

به من کلک زدند
بی‌دلیل نگفتم استقلال به من کلک زد. گفتند مالیاتت را می‌دهیم ولی به طور کامل پرداخت نکردند. پول قراردادم را هم به طور کامل پرداخت نکردند. فکر می‌کنم دیگر این حق هر بازیکن یا مربی است که پولش را بگیرد. برای ما پول نداشتند ولی دیدید چه هزینه‌هایی در استقلال کردند. من هم زودتر طرفداران را در جریان گذاشتم. گفتم اگر این رفتار را ادامه دهند به AFC نامه می‌زنم و این کار را کردم. مدارک لازم را هم فرستادم. دوست داشتم با من صادقانه رفتار کنند نه اینکه کلک بزنند. من به عنوان یک ایرانی خودم را موظف دانستم از جیبم مالیاتم را بدهم ولی وقتی فهمیدند از جیبم پول را داده‌ام، گفتند دیگر پولی نمی‌دهیم!

کی‌روش را فراری دادند
من درباره قرارداد ویلموتس چه بگویم؟ دیگر همه چیز‌ها گفته شده و مردم در جریان هستند. کاش فقط شهامت این بود که بگویند اشتباه کردیم و ویلموتس را آوردیم. مربیان خارجی مثل داخلی‌ها نیستند که بگویند اشکالی ندارد پول ندارید. طرف کار می‌کند که پولش را بگیرد. حالا اینکه چه کسی سر آن یکی را در قرارداد ویلموتس کلاه گذاشته، من نمی‌دانم ولی فقط این وسط تیم ملی ما ضربه خورد. حیف از کارلوس کی‌روش. او را از این فوتبال فراری دادند. خودمان دستی دستی فوتبال‌مان را به این روز انداختیم، با علم به اینکه می‌دانستیم با کی‌روش موفق می‌شویم. آدم نمی‌داند درباره مشکلات فوتبال ایران چه بگوید. در کلاس مربیگری حاضر شده بودیم، ۹۵ درصدشان کسانی بودند که در خیابان هم به آن‌ها تیم نمی‌دادند. از یک طرف آدم‌های دلسوز و مدیر را از فوتبال فراری می‌دهیم، از آن طرف کسانی را وارد فوتبال می‌کنیم که عجیب است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان