تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

نقش عوامل قبیله‌ای در فرزندکشی

 عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران معتقد است که فاصله عاطفی والدین با فرزندان بویژه دختران یک عامل اساسی در فرزندکشی محسوب می‌شود.
نقش عوامل قبیله‌ای در فرزندکشی
رویداد۲۴  فربد فدایی در خصوص علل روانی فرزندکشی گفت: بروز برخی جنایات نظیر فرزندکشی، پدرکشی و مادرکشی در بیماران مبتلا به اختلالات روانی بیش از کل جمعیت مشاهده می‌شود.

وی افزود: عوامل اجتماعی و برخی موقعیت‌های خاص نیز در بروز این اتفاقات به ویژه فرزندکشی اثرگذار است.

فدایی تصریح کرد: قتل مادر و پدر به طور انحصاری در بین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا (روان‌گسیختگان) که معالجه و درمان نشده باشند، مشاهده می‌شود.

به گفته این روانپزشک، در برخی از زنان باردار که وضع حمل می‌کنند نیز روان‌پریشی پس از زایمان یک عامل اساسی برای قتل نوزاد به شمار می‌رود.

فدایی با اشاره به اختلالات خلقی یادآور شد: همچنین یکی دیگر از دلایل فرزندکشی افسردگی یک قطبی (یکی از اختلالات خلقی) است که براساس برخی باور‌ها همچون «جهان جای خوبی برای زندگی نیست» نخست موجب قتل اعضاء خانواده و سپس خودکشی می‌شود.
بیشتر بخوانید: چه زمانی فرزندکُشی باعث مجازات «اعدام پدر» می‌شود؟
جزئیات جدید قتل ناموسی رومینا / چرا نظر پدرش عوض شد؟ +فيلم

عضور انجمن علمی روانپزشکان ایران افزود: علت اصلی فرزندکشی، اما از مسائل اجتماعی سرچشمه می‌گیرد؛ به عنوان مثال گاه از دیدگاه یک پدر، فرزندان اصول اخلاقی و ضوابط خانوادگی را زیرپا گذاشته و این امر سبب بروز خشونت و پرخاشگری و قتل می‌شود.

فدایی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر براساس عقاید و تفکرات این پدر فرزند مرتکب رفتار‌های نابهنجار شده و در صورت عدم قتل وی خانواده بی‌آبرو می‌شود، بنابراین عوامل قبیله‌ای و اجتماعی در قتل فرزندان همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص اعصاب و روان در خصوص راهکار‌های کاهش و رفع این آسیب‌ها عنوان کرد: پدر در یک خانواده به طور حتم عمیق‌ترین عواطف و احساسات را نسبت به فرزندان دارد، اما گاه فاصله عاطفی وی از فرزندان سبب اقدام به قتل می‌شود.

فدایی افزود: گاه محبت پدر به فرزند باعث می‌شود دختر جز خواسته وی را عملی نکند، اما فاصله عاطفی سبب جست وجوی فرزندان (به ویژه دختران) برای دستیابی به عشق و محبت در بیرون از خانه می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر دختر می‌کوشد یک عشق را در بیرون از محیط خانوادگی یافته و جایگزین محبت والدین کند؛ بنابراین ایجاد رابطه عاطفی پدر با دختر یکی از مهمترین اقدامات جهت جلوگیری از این حوادث است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان