تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا «فرصت طلبی» بایدن او را پیروز انتخابات خواهد کرد؟

در حالی که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، فاصله‌ی زیادی داریم و امکان دارد چیز‌های مختلفی رخ دهد، اما همه نشانه‌ها حاکی از این است که جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ها خواهد بود.

انتخابات آمریکا

رویداد۲۴  ندا الیا در میدل ایست آی نوشت: در حالی که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، فاصله‌ی زیادی داریم و امکان دارد چیز‌های مختلفی رخ دهد، اما همه نشانه‌ها حاکی از این است که جو بایدن کاندیدای دموکرات‌ها خواهد بود.

برای مترقیان و هر کس که در مورد عدالت در خاورمیانه دغدغه دارد، این دلیلی برای شادمانی نیست. سابقه بایدن در فلسطین کاملاً اثبات شده است. معاون رئیس جمهور سابق تقریباً نیم قرن است که سیاستمدار بوده و طی این مدت به طور معمول به حمایت مستمر از اسرائیل پرداخته است.
بیشتر بخوانید: اعتراضات آمریکا چه تاثیری روی انتخابات دارد؟
بایدن طی سخنرانی در کنفرانس خاخام‌ها در سال ۲۰۱۱ اظهار کرد: من صهیونیست هستم، زیرا می‌دانم که لازمه‌ی صهیونیست بودن این نیست که حتماً یهودی باشی. آنچه وی گفت، یک بیانیه‌ی کاملاً فرمولی، شبه واجب و پیش فرض نیست که انتظار برود تمام سیاستمداران ایالات متحده آن را ارائه دهند. بایدن در وب سایت خود تعهد می‌کند: به عنوان رئیس جمهور، همچنان اطمینان خواهم داد که کشور یهود، مردم یهودی و ارزش‌های یهودی از حمایت ناگسستنی ایالات متحده برخوردار باشند.


وی افتخار می‌کند که در تأمین امنیت بزرگترین بسته‌ی کمک به اسرائیل نقش داشته است و آن را بهترین سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری می‌داند که آمریکا انجام داده است. وی در سایت خود خاطرنشان کرد: بایدن به شکل دهی تفاهم نامه بی سابقه و ده ساله‌ی ۳۸ میلیارد دلاری کمک کرد. این تفاهم نامه به منظور ارائه کمک‌های دفاعی به اسرائیل در سال ۲۰۱۶ به عنوان بزرگترین بسته کمک نظامی در تاریخ ایالات متحده امضا شد.


گفتنی است، این بسته در حالی به اسرائیل ارائه شد که رئیس جمهور باراک اوباما در حال آماده سازی برای ترک مقام خود بود. بسته‌ی مورد بحث به صورت ناراحت کننده‌ای یادآوری می‌کند که دموکرات‌ها به طور تاریخی به اندازه‌ی جمهوری خواهان در مورد اجرای عدالت برای فلسطین خیانت کارانه عمل کرده اند.


مانند برنی سندرز، نماینده‌ی دموکرات‌ها که اخیراً از انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد، بایدن نیز با جنبش تحریم، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل مخالف است. اما بایدن فراتر می‌رود و می‌گوید که از فکر اینکه کمک به اسرائیل مشروط شود، عصبانی شده است.


وی گفت: این ایده که ما به اسرائیل کمک نظامی می‌کنیم، به شرطی که آن‌ها سیاست خاصی را تغییر دهند، به نظر من کاملاً ظالمانه است. او به خبرنگار وال استریت ژورنال در اواخر سال گذشته گفت که عمداً راه خود را از سندرز، الیزابت وارن و پیت باتیگیگ که هنوز در رقابت نامزدی دموکرات‌ها بودند، جدا کرد.


شر کمتر

بایدن همچنین از متن تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم انتقاد کرده است، اما تأیید کرد که او این تصمیم را نقض نمی‌کند. وی گفت: اکنون که این کار تمام شده است و ما سفارت را به تل آویو بر نمی‌گردانیم. این پذیرش بی رحمانه از حقایق روی در زمین، در واقع به معنای حمایت از اسرائیل است و نشان می‌دهد که بایدن احتمالاً خواهان این است که موضوع شهرک‌های غیرقانونی همچنان به حال خودش رها شود.


در همین حال، اسرائیل در حال ضمیمه‌ی بیشتر سرزمین‌های فلسطین است، با اطمینان از این که رهبری حزب دموکرات ایالات متحده که اکنون پشت سر بایدن حرکت می‌کند، در مخالفت با این موضوع اقدامی نخواهد کرد.


متأسفانه، تعداد فزاینده‌ای از آمریکایی‌ها آموخته اند که هر چهار سال، ما فقط می‌توانیم به شر کوچکتر رأی دهیم، با این آگاهی کامل که شر کوچکتر هنوز شر است. این واقعیت غم انگیز و ترسناک در پشت پرده‌ی دموکراسی در ایالات متحده قرار دارد.


در تاریخ ۳ نوامبر، ما بین دو مرد پیر، سفید پوست، طرفدار اسرائیل و نژادپرست دست به انتخاب خواهیم زد. بایدن سابقاً با سیاست‌های ادغام نژادی غیر منظم مخالف بود، از ترس اینکه فرزندانش در یک جنگل نژادی بزرگ شوند.


ما بین افرادی انتخاب خواهیم کرد که یکی از آن‌ها متهم به تجاوز جنسی است و دیگری ادعا‌های مداوم علیه خودش را در مورد تجاوز رد می‌کند و از پاسخگویی طفره می‌رود.


به بیان ساده تر، بایدن نمایانگر بدترین پاسبان قدیمی دموکرات‌ها است و نامزدی وی، ضربه‌ای به انرژی و آرمان‌های فعالین است که فکر می‌کردند می‌توانند از درون سیستم تغییر ایجاد کنند.


رأی دهندگان بی اشتیاق

با این حال، بین ترامپ و بایدن تفاوت وجود دارد. ترامپ کاملاً از پشتیبانی پایگاه خود اطمینان دارد. حتی بسیاری از ادعا‌های مربوط به سوء رفتار جنسی و تجاوز جنسی که ترامپ آن را انکار می‌کند، منجر به این نشد که وی طرفداری هوادارانش را از دست بدهد. در همین ارتباط می‌توان به زنانی اشاره کرد که با افتخار تی شرت‌هایی را می‌پوشند که آشکارا چنین ادعا‌هایی را رد می‌کند.


کسانی که بر اساس شعار سال ۲۰۱۶ ترامپ مبنی بر "دوباره آمریکا را عالی کن"، به او رای دادند، ظاهراً از دستاورد‌های وی راضی هستند و می‌خواهند دوباره آمریکا را برای نژادپرستانی که او آنان را تحسین کرده است در سال ۲۰۲۰، عالی نگه دارند.


بایدن کاملاً آگاه است که اکثریت رأی دهندگان دموکرات برای حمایت از او بی اشتیاق هستند و حتی می‌شود گفت که تمایلی به او ندارند و بسیاری از آن‌ها در مورد ادعا‌های تجاوز جنسی که علیه وی مطرح شده است، وحشت دارند.


بسیاری از مردم از این واقعیت ناراضی هستند که وی نامزد احتمالی دموکرات‌ها است و به این فکر می‌کنندکه اصلاً رأی ندهند. بایدن همچنین می‌داند که صد‌ها هزار رأی وجود دارد که هنوز هم احتمال دارد به سمت سندرز متمایل شوند. فردی که از نظر استراتژیک تصمیم گرفته است که در رأی گیری بماند تا حزب را به جهت پیشرفت تری سوق دهد.


گفتنی است، سندرز در سخنان خود وقتی که در حال پایان دادن به کارزار انتخاباتی اش بود، توضیح داد و گفت: ما باید به کار خود ادامه دهیم تا هرچه بیشتر نمایندگان در کنوانسیون دموکرات‌ها جمع شویم، جایی که ما می‌توانیم تأثیر چشمگیری بر سکوی حزب و سایر کارکرد‌ها داشته باشیم. سپس، متحد با هم به جلو خواهیم رفت تا دونالد ترامپ، خطرناک‌ترین رئیس جمهور تاریخ مدرن آمریکا را شکست دهیم و برای انتخاب پیشروان قوی در هر سطح از دولت مبارزه خواهیم کرد.


حرکت به سمت چپ

بایدن می‌داند که باید به سمت چپ حرکت کند. قبلاً دیده ایم که او این کار را انجام داده است. به طور مثال وی با برخی از مواضع سندرز، به ویژه در مورد آموزش عمومی و موضع الیزابت وارن در مورد حمایت از افراد در مقابل ورشکستگی موافقت کرد. در حالیکه قبلاً با هر دوی این‌ها مخالف بود. وی این مواضع را اتخاذ کرد، زیرا می‌دانست که این مسائل برای رأی دهندگان دموکرات بسیار مهم است.


اگرچه زیاد به آینده امیدوار نیستیم، اما چیزی که بایدن را از ترامپ متمایز می‌کند این است که او ثابت کرده است یک فرصت طلب است و امکان دارد در مورد اسرائیل نیز تغییر موضع دهد. این امر از تغییر قلبی یا انگیزه اخلاقی برای انجام کار درست ناشی نمی‌شود. بلکه ممکن است بسیار ناخواسته اتفاق بیفتد، وقتی بایدن بفهمد که مبنای دموکرات‌ها نیز در این زمینه چقدر تغییر کرده است.


خیلی امیدوار نیستیم، اما این چیزی است که بایدن را از ترامپ که تنها می‌تواند بیشتر به سمت راست و به آغوش باز فاشیسم حرکت کند، متمایز می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
0
ترامپ به جنگ نیاز دارد دوباره انتخاب شود
نظرات شما
پیشخوان