تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
رییس جمهور:

امسال، سال سخت‌تری پیش رو داریم/ مردم در مصرف آب و برق ما را یاری کنند

رئیس جمهور گفت: افتتاح ١٨ واحد نیروگاهی و ٩ سد تا پایان سال دلگرم کننده است اما مردم باید در مصرف آب و برق ما را یاری کنند تا از تابستان عبور کنیم.

رئیس جمهور

رویداد۲۴ حسن روحانی روز پنجشنبه (١۵ خرداد) در چارچوب کاروان «هر پنجشنبه، افتتاح طرح‌های زیربنایی در کشور»، در آیین بهره‌برداری از طرح‌های نیروگاهی، در استان‌های آذربایجان غربی و بوشهر که‌شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: باید در تابستان و در شرایط گرما مصرف را کنترل کنیم.

رییس‌جمهوری افزود: فعالیت اقتصادی ایران و همه کشورها امروز با مشکلات فراوانی مواجه شده، هنوز همه کسب و کارها یعنی مهدکودک‌ها، سالن‌های اجتماعات، مدارس و دانشگاه‌ها هنوز به‌طور صددرصد فعال نیستند و در اماکن متبرکه هم بازگشایی محدود بوده است.

روحانی گفت:  با وجود مشکلات فراوان در بخش اقتصاد مردم به خوبی ما را یاری کردند و دست همدیگر را در این روزهای سخت گرفتند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار مهم برای ما به ویژه در شرایط کرونا موضوع آب و برق است، گفت: در شرایط کنونی اگر برق یک شهرستان قطع شود، بیمارستان دچار مشکل می‌شود و عزیزانی که در بیمارستان بستری هستند با شرایط سخت امسال مشکل خواهند داشت یا مردمی که در خانه خود را ایزوله کرده اند و یا در حال زندگی هستند نیازمند به برق هستند. همچنین دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ارائه شده از سوی دولت که مردم باید چندین بار بتوانند دست خود را به خوبی شست و شو دهند.  بنابراین امسال این شرایط خاصی در زمینه آب و برق داریم و نباید اجازه دهیم برق قطع شود.

وی ادامه داد: از اینکه افتتاح‌های خوشحال کننده برای همه مردم داریم خرسند هستم. تا پایان امسال ۱۸ واحد نیروگاهی افتتاح خواهد شد این دلگرم کننده است. امروز هم واحد نیروگاهی با توان  ۱۶۰ مگاوات در عسلویه بوشهر افتتاح شد که  ۲۲۴۰ میلیارد تومان هزینه برای آن شده است.

رییس جمهوری همچنین با یادآوری و مرور حادثه ۱۵ خرداد گفت: نهضت اسلامی از سال ۴۱ شروع شد اما یکی از مقاطع اوج این نهضت در سال ۴۲ بود. در آغاز این سال داستان کشتار طلاب در مدرسه فیضیه در دوم فروردین را شاهد بودیم. دومین نقطه اوج در سال ۴۲ به ۱۵ خرداد مربوط می شود. مردم می‌دانند که ۱۳ خرداد سال ۴۲ مصادف با روز عاشورا بود و امام (ره) عصر همان‌روز یا عصر عاشورا سخنرانی بسیار مهم خود را در مدرسه فیضیه قم ایراد کردند.

وی ادامه داد: فردای آن روز در منزل ایشان هم سخنرانی‌های مهمی ایراد شد و شب ۱۵ خرداد امام (ره) دستگیر و به تهران آورده و به زندان منتقل شد. مردم صبح زود در تهران و قم و شهرهای دیگر مطلع شدند که مرجع بزرگ تقلید و رهبر بزرگ نهضت اسلامی را برخلاف همه قوانین و مقررات دستگیر کرده‌اند و تصمیم رژیم این بود که برای امام در دادگاه حکم زندان بسیار طولانی را تدارک ببینند.

حادثه ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود

روحانی با اشاره به اینکه مردم از صبح پانزدهم خرداد به صحنه آمدند، به مرور خاطرات خود در آن دوران پرداخت و گفت: ما هنگام  طلوع آفتاب به سمت منزل امام (ره) آمدیم که در منزل ایشان اجتماع شده بود، همراه حاج آقا مصطفی به سمت صحن حضرت معصومه آمدیم که مملو از جمعیت بود. زنان قم با شمشیر وارد صحنه شدند و شعار می‌دادند «یا مرگ یا خمینی». این بانوان شیرزن موج بزرگی از احساسات ایجاد کردند و مردم از صحن خارج شده و به سمت خیابان تهران آن زمان آمدند، با نیروهای مسلح درگیری ایجاد شد و عده‌ای از عزیزان هم از مردان و هم زنان در قم کشته شدند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: همزمان مردم بسیار زیادی در تهران حوالی بازار و چهار راه سیروس که مرکز این تجمعات بود، در ورامین، پیشوا و باقرآباد کشته شدند.  تقریباً در سراسر ایران مغازه‌ها بسته شد. مردم در بسیاری از شهرها به خیابان آمدند و عده زیادی از مردم و بسیاری از علما و سخنرانان معروف در سراسر کشور مخصوصا قم و تهران دستگیر شدند.

روحانی با اشاره به اینکه واقعه ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود؛ گفت: هیچ کس فکر نمی‌کرد به دلیل دستگیری رهبر نهضت و مرجع بزرگ شیعیان امام، چنین حرکت سراسری در ایران به وجود بیاید و مردم در راه نهضت اسلامی ایثار و فداکاری انجام دهند. مرحوم ادیب طالقانی از دوستان هم درسی بنده بود که آن روز هم کنار هم بودیم یکی از طلابی بود که ۱۵ خرداد به شهادت رسید.

وی ادامه داد:  ۱۵ خرداد به معنای حضور مردم در صحنه و ایثار برای انقلاب اسلامی و فداکاری  بود. یکی از نزدیکان شاه در خاطرات خود نوشته بود که اگر قیام پانزده خرداد مردم تا شب ادامه پیدا می‌کرد شاه آماده فرار از کشور بود، بنابراین ۱۵خرداد حادثه بسیار مهمی و روز تاریخی برای ماست و به روان همه شهیدان آن روز و همه آنهایی که تلاش و فداکاری کردند، درود می‌فرستیم. سال بعد البته روز خوشی هم داشتیم که در فروردین ۴۳ امام از زندان آزاد شده و به قم برگشتند و مردم شاهد جشن و سرور در سراسر کشور بودند.

به دلیل کرونا با مشکلات جدیدی در صحنه اقتصاد مواجه هستیم

روحانی با بیان اینکه امسال سال جهش تولید است، گفت:  سال جاری به دلیل کرونا با مشکلات جدیدی در صحنه اقتصاد مواجه هستیم. بر اساس این آمار و ارقامی که وزیر نیرو در آغاز جلسه اعلام کردند مصرف برق زیاد شده است.  اما اعلام کردم که اگر این مصرف برق در بخش صنعت بالا رفته باشد علامت خوبی خواهد بود اما ما باید مصرف را کنترل کنیم.  

رییس جمهوری تاکید کرد: اقدامات بسیار زیادی باید حوزه در آب و برق انجام گیرد اما موضوع خوشحال کننده این  است که در پایان سال ۹ سد را افتتاح خواهیم کرد که امروز سومین آنها افتتاح شد و ۶ افتتاح دیگر را هم تا پایان سال خواهیم داشت. آبگیری ۹ سد دیگر هم آغاز شده و هم در زمینه برق و هم آب قدم‌های خوبی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در تابستان در مصرف آب و برق نیازمند کمک مردم هستیم، گفت: مصرف آب و برق را می‌توان کاهش داد و همه مردم باید مصرف را مدیریت کنند. اگر مردم در استفاده از کولرهای موجود در خانه ما متناسب و درست عمل کنند، می توانیم به خوبی از تابستان امسال عبور کنیم.

روابط با همسایگان فقط سیاسی نیست

روحانی با اشاره به اینکه در زمینه برق مراودات خوبی با همسایگان وجود دارد، تصریح کرد: در روابط ایران با همسایگان فقط در دنیای سیاست نیست بلکه تعامل در زمینه اقتصاد، فرهنگ، گردشگری، همکاری های علمی و فناوری و دانشگاهی در روابط بین ما و همسایگان مهم  است. هیچ رابطه‌ای در سیاست خارجی مهمتر از رابطه با همسایگان نیست. ایران ۱۵ همسایه دارد که باید روابط خوب و نزدیک با آن ها برقرار کند که موجب ثبات مرزها و امنیت ملی کشور ماست که خوشبختانه با ۱۳ همسایه روابط خوبی داریم.

افتتاح طرح های اقتصادی، پاسخ قاطع به آمریکا و اسراییل است

روحانی با ابراز امیدواری از این که هر روز، روز تولید و جهش تولید و افتتاح طرح و روز نشاط مردم در کشور خواهد شد، گفت: مردم مطمئن باشند که دولت به‌رغم سختی‌ها با همه توان به اقتصاد و مسائل زیربنایی کشور دارد و مردم ما شاهد خواهند بود در هر هفته و نه فقط پنجشنبه‌ها که افتتاح را انجام می‌دهیم  در سایر روزهای هفته نیز توسط مسئولان و وزیران و حتی مسولان در در بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی که فعالیت می‌کنندهر روز طرح افتتاح می‌کنیم.

مردم به تبلیغات بیگانگان توجه نکنند

روحانی افزود: مردم به تبلیغات بیگانگانی که هر روز کم آبروتر و بی آبروتر می شوند توجهی نکنند؛ این افتتاح‌ها پاسخی قاطع به آمریکا و اسراییل است؛  دو جنایتکاری که در طول تاریخ علیه ملت ما تلاش کردند و در تبلیغات بر ضد نشاط مردم ما تلاش می‌کنند.

شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در نهایت مظلومیت کشته شد

روحانی تصریح کرد: آمریکا اکنون در یکی از بدترین شرایط تاریخ سیاسی و اجتماعی  قرار دارد و  شاهد هستیم که به سیاه پوستان و به آنهایی که در این کشور زندگی می کنند و مهاجران و به مردمی که از لحاظ سیاسی امروز کاخ سفید و تفکر ساکنان آن را رد می کنند چه ظلم بزرگی می‌شود.

رییس جمهوری اظهار داشت: ماجرای «جرج فلوید» به ماجرایی جهانی و عجیب در رابطه انسان‌ها با یکدیگر تبدیل شده است. یک مظلوم وقتی در دنیا کشته می‌شود  همه جهان به حرکت در می آید.

روحانی افزود:  برای ما مهم نیست که این فرد کشته شده در آمریکا مسلمان یا مسیحی و آمریکایی و یا غیر آمریکایی بوده است.

رییس جمهوری گفت: یک فرد در شدت مظلومیت با روش وحشیانه کشته شد و این داستان عجیبی است و به ما می گوید هنوز تا رسیدن به تمدن جهانی و بشری که مورد توجه انبیا و پیامبر اسلام (ص) بوده بسیار فاصله وجود دارد.


بیشتر بخوانید: «گزارش یک قتل»/ جرج فلوید چگونه نماد جدید اعتراضات مردم آمریکا شد؟ +فیلم و عکس


اظهار همدردی روحانی با مردم آمریکا/ بلند کردن انجیل برای  فرمان قتل بی‌گناهان شرم اور است

روحانی با ابراز همدردی با مردم آمریکا که در خیابان‌های این کشور به سیاست‌های کاخ سفید اعتراض کرده اند گفت: ما جنایت‌هایی که امروز در آـمریکا واقع شده  و کاخ سفید که فرمان آنها را صادر می‌کند، به شدت محکوم می کنیم.

رییس جمهوری بیان کرد: انجیل کتاب آسمانی کتاب مقدسی که همه مردم را به صلح و آرامش و انسانیت دعوت می‌کند، انجیل کتابی نیست که فرمان قتل بیگناهان را صادر کند، شرم آوراست رییس جمهوری که علیه ملت خود اقدام کند، دستی که کتاب آسمانی می‌برد و انجیل را بلند می‌کند.

کتاب‌های آسمانی برای ما محترم است 

روحانی با بیان این که مردم آمریکا امروز با خشم  و نفرت به کاخ سفید نگاه می‌کنند، افزود: این اقدام رییس جمهوری آمریکا باعث خشم هم ادیان ابراهیمی است زیرا کتاب مقدس برای ما هم مقدس است، ما هم به انجیل و کتاب و مقدس و عیسی مسیح (ع) احترام می‌گذاریم. این کتاب‌های اسمانی هر جای جهان و بر هر پیامبری نازل شده است برای محترم و عزیز است.

رییس جمهوری بیان کرد: امروز با افتتاح طرح های بزرگ در کشور هم مردم ایران و هم دوستان ما در سراسر جهان می‌بینند که ایرانیان با همه توان در صحنه هستند و به امید خدا اهداف کشور، همان تحولی که امام راحل مدنظر داشتند و روز گذشته هم رهبر معظم انقلاب آن تحول آفرینی امام (ره) و اندیشه تحول ایشان را بیان کرده و توضیح دادند، شاهد این تحول در مسیر انقلاب اسلامی به دست مردم بزرگوار ایران خواهیم بود.  

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان