تاریخ انتشار: ۱۸:۳۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

عرضه قلیان ممنوع؛ حتی بعد از ویروس کرونا

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: برخی از صنوف فکر می‌کنند اگر قلیان را از لیست خود حذف کنند با مشکل مواجه شده، ولی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته قلیان دروازه ورود به اعتیاد است و بعد از کرونا نیز عرضه آن ممکن نخواهد بود بلکه با ممنوعیت عرضه قلیان تلاش داریم از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد پیشگیری کنیم.

رویداد۲۴ نشست کمیسیون پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی امروز ۱۹ خرداد در دادسرای قزوین برگزار شد؛ محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این نشست اظهار کرد: هفته گذشته شاهد آتش گرفتن مراتع و جنگل‌های کشور بودیم که بخشی ناشی از سهل‌انگاری مردم بوده است.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه قضا با عوامل آتش‌سوزی که به‌عمد مراتع را به آتش می‌کشند برخورد قضایی خواهد کرد، اشاره کرد: هرچه به سمت گرم‌تر شدن هوا پیش می‌رویم احتمال حریق نیز افزایش پیدا خواهد کرد و همه دستگاه‌ها باید برای پیشگیری و مقابله با آن هم‌افزایی داشته باشند.
بیشتر بخوانید: کدام اماکن همچنان به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیلند؟
دادستان عمومی و انقلاب قزوین در خصوص قاچاق گندم و دام عنوان کرد: در سال گذشته اقدامات خوبی برای مبارزه با قاچاق دام انجام شد، ولی نباید به اقدامات بسنده کنیم، چون این خطر امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند و بحث ساده‌ای نیست که از آن به‌راحتی عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی سیاستی از سوی دولت تدوین و ابلاغ می‌شود باید آن را به‌طور کامل اجرایی کنیم، تصریح کرد: در ابتدا باید نیاز گندم استان را ذخیره‌سازی کنیم؛ البته باید بگوییم گاهی آرد گندم قاچاق می‌شود که باید به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد و از ظرفیت حداقلی هم‌افزایی داشته باشیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: بخشی از قاچاق توسط دشمنان کشور طرح‌ریزی می‌شود و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در این زمینه کمک لازم را انجام دهند. باید برای خرید، بازپرداخت و تأمین نهاده‌ها ورود جدی داشته باشیم و دستگاه قضا در شهرستان آبیک ورود پیدا خواهد کرد تا گندم تولیدی به مصرف استان برسد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در خصوص قاچاق دام؛ عنوان کرد: باید سامانه‌های طراحی‌شده برای مبارزه با قاچاق دام فعال شوند تا شاهد کاهش هزینه‌ها و جابه‌جایی دام با مجوز باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی دولت سیاستی را برای یک شبکه توزیع تدوین می‌کند سیستم خارج از شبکه، کارآمدی دولت را از بین خواهد برد بنابراین باید روی شبکه توزیع نظارت کنیم تا مصرف‌کنندگان دچار مشکل نشوند.

قاسمی با اشاره به عرضه قلیان گفت: برخی از صنوف فکر می‌کنند اگر قلیان را از لیست خود حذف کنند با مشکل مواجه شده و کاسبی‌شان کساد خواهد شد، ولی بر اساس بررسی‌های صورت گرفته قلیان دروازه ورود به اعتیاد است و بعد از کرونا نیز عرضه آن ممکن نخواهد بود بلکه با ممنوعیت عرضه قلیان تلاش داریم از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد پیشگیری کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین بیان کرد: در حال حاضر قلیان یکی از راه‌های انتقال کروناست و سیاست‌های اتخاذشده در سال‌های قبل را در سال ۹۹ نیز با جدیت دنبال خواهیم کرد و مراکز غیرمجاز تعطیل خواهند شد.

علی فولیان، معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در این نشست اظهار کرد: از سال ۹۲ اقدامات و برخورد‌های خوبی برای عدم عرضه قلیان صورت گرفته است، ولی متأسفانه شاهد راه‌اندازی «اَلو قلیان» در قزوین هستیم و فعالیت‌های زیرزمینی نیز انجام می‌شود؛ مراجع انتظامی مکلف هستند اماکن و حوزه استحفاظی خود را رصد و با متخلفین برخورد کنند؛ ضمن اینکه اگر عرضه قلیان جرم است عرضه ادوات قلیان نیز جرم است و صدور مجوز معنا نخواهد داشت.

جمع‌آوری ۱۲ هزار پایه قلیان در قزوین

سرهنگ عباس مجدآرا، مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی استان نیز در این نشست عنوان کرد: متولیان این اصناف با عرضه قلیان درآمد گزافی کسب می‌کنند؛ در سال‌های گذشته ۱۲ هزار پایه قلیان جمع‌آوری کردیم و در بازدید‌های صورت گرفته نیز از اصنافی که غیرقانونی اقدام به عرضه قلیان می‌کنند برخورد شده است.

وی با اعلام اینکه ۷۲ واحد عرضه‌کننده ادوات قلیان در استان قزوین فعالیت دارند، ادامه داد: از آغاز کرونا ۵۹ هزار و ۶۰ بازدید از واحد‌های صنفی انجام شده و ۳۴۵۰ تذکر کتبی صادر و ۷۱۰ واحد صنفی پلمب شدند.

مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی استان اشاره کرد: برخی از عرضه‌کنندگان قلیان گمان می‌کنند بعد از اتمام کرونا می‌توانند فعالیت خود را در عرضه قلیان داشته باشند، ولی با ایجاد گشت‌های مشترک باید برای همیشه این مشکل را حل کنیم.

محمد فرج زاده‌ها رئیس اتاق اصناف قزوین نیز در این نشست گفت: از سال ۹۴ فروش و عرضه قلیان و عرضه و فروش ادوات آن نیز ممنوع شده است، ولی در شهر قزوین واحد‌های صنفی به‌صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
0
0
ولی خودمانیم, عجب تصویر وسوسه انگیزی برای خبر انتخاب کرده اید !!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان