تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

قرارداد یحیی کمتر از دستیاران کالدرون!

قرارداد یحیی گل‌محمدی به مراتب از کالدرون کمتر است، زیرا همین حالا کالدرون بیش از ۴ میلیارد از پرسپولیس گرفته و بیش از ۵ میلیارد طلبکار است.

رقم قرارداد یحیی گل محمدی

رویداد۲۴  از وقتی ماجرای حضور یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس مطرح شد، برخی نگران وضعیت مالی باشگاه تهرانی بودند و البته چند روز بعد مشخص شد برای این انتقال، باشگاه شهر خودرو تا توانسته قیمت رضایتنامه یحیی را بالا برده و ۶ میلیارد از پرسپولیس پول و تضمین‌هایی مثل چک دریافت کرده است؛ رقمی که بدون تردید یحیی را به یکی از گران‌ترین مربیان فوتبال ایران تبدیل می‌کند. 

حق گل‌محمدی است
همان زمان که بحث رقم رضایتنامه برای جذب گل‌محمدی لو رفت، محمدحسن انصاری‌فرد در مصاحبه با روزنامه خبرورزشی گفت: «یحیی یک مربی موفق بوده و در این سال‌ها هر جا که رفت، بهترین عملکرد ممکن را داشت از این رو، حقش است با یک قرارداد خوب و محکم به پرسپولیس بیاید.» البته همان زمان، انصاری‌فرد به هواداران پرسپولیس قول داد که مشکلی برای پرداخت پول به باشگاه شهر خودرو پیش نیاید، اما فرهاد حمیداوی می‌گوید هر شنبه در انتظار پر شدن حساب باشگاه است؛ اتفاقی که از بهمن‌ماه تا به حال رخ نداده آن هم در شرایطی که مهلت تاریخ چک‌ها به پایان رسیده است.

قرارداد ۸ میلیاردی برای آقای خونسرد
یحیی را به عنوان یکی از آرام‌ترین و خونسردترین مربیان فوتبال ایران می‌شناسیم. او در ذوب‌آهن دوران موفقی داشت و نفت تهرانی که ساخته بود هم تیم خوبی به نظر می‌رسید. در شهر خودرو توانست مشهدی‌ها را به آسیا برساند و تکلیف قهرمانی فصل قبل را با شکست دادن استقلال و متوقف کردن سپاهان، تعیین کرد. با این حال، طبق آمار و ارقامی که منتشر شده، بابت جذب او، پرسپولیسی‌ها وارد یک چالش مالی ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی شدند، البته بدون آپشن‌های قرارداد؛ رقمی که برای جذب یک مربی بسیار گران به نظر می‌رسد ولی مدیران باشگاه در همان زمان، از عقد این قرارداد کاملاً راضی به نظر می‌رسیدند هر چند مهدی رسول‌پناه به تازگی حرف‌های عجیبی در مورد قرارداد گل‌محمدی به زبان آورد که باعث ناراحتی پرسپولیسی‌ها شد.

رسول‌پناه و داستان یک شائبه
سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس در مورد قرارداد با باشگاه شهر خودرو گفته بود: «در مورد بحث چک‌های شهر خودرو مشکلی وجود دارد که ما از بازرسی کل کشور استعلام گرفتیم و باید تعیین تکلیف شود. نسبت به اصل قرارداد با باشگاه پرسپولیس اشکالات فنی وجود دارد که یکی از مسائلش این است که صاحبان امضا در آن موقع که باید مدیرعامل و یکی از اعضای هیئت مدیره باشند، امضا نکرده‌اند، بنابراین شائبه وجود دارد و ما از مراجع نظارتی خواسته‌ایم تعیین تکلیف کنند.» البته رسول‌پناه یک روز بعد به اشتباه خود پی برد و در مصاحبه با خودش (ارگان خبری باشگاه پرسپولیس!) این موضوع را به شکل دیگری مطرح کرد ولی حرف‌هایش باعث ناراحتی مدیران باشگاه شهر خودرو، یحیی و البته پرسپولیسی‌ها شد زیرا به مثابه یک خودزنی به نظر می‌رسید.

جذب یحیی به سود پرسپولیس شد
در این مورد، یکی از مسئولان پیشین باشگاه پرسپولیس ماجرای جالبی را برای‌مان تعریف کرد. او گفت: «هنوز هم مدیران فعلی باشگاه در مورد قرارداد با باشگاه شهر خودرو حرف می‌زنند و انتقاد دارند، اما بدون تردید این حرف‌ها به خاطر عدم شناخت‌شان از فوتبال و باشگاهداری است. همین آقای رسول‌پناه در روز‌های مذاکره با گابریل کالدرون اعتقاد داشت بهتر است او را برکنار کنیم و مربی دیگری را بیاوریم، اما بعد از جدایی کالدرون، هیچ خبری از انصاری‌فرد نمی‌گرفت و بعد از آنکه با گل‌محمدی قرارداد بستیم، به ما تبریک و خسته نباشید گفت. ایشان از ریز تمام جزئیات آن قرارداد و مذاکرات خبر داشت و حالا امروز حرف‌های دیگری می‌زند. بازگشت یحیی در آن زمان، بهترین تصمیم ممکن به لحاظ اقتصادی، فنی و اخلاقی بود که توانستیم انجام بدهیم.»

گل‌محمدی ارزان‌تر از کالدرون
این فرد که علاقه خاصی نداشت نامش به میان بیاید، این‌طور بحث را ادامه داد که قرارداد یحیی به مراتب از کالدرون کمتر است زیرا همین حالا کالدرون بیش از ۴ میلیارد از پرسپولیس گرفته و بیش از ۵ میلیارد طلبکار است. او از باشگاه شکایت کرده تا ۵ میلیارد تومان دیگر هم بگیرد و این در حالی است که کالدرون فقط ۱۶ بازی در لیگ، هدایت تیم را بر عهده داشت. این مربی آرژانتینی بعد از فسخ قرارداد اولیه، مدیران باشگاه را مجبور کرد برای امضای متمم، حداقل ۳۰۰ هزار دلار بدون آپشن روی قراردادش اضافه کنند، یعنی جدا از مبلغ اصلی که چیزی حدود ۴ میلیارد تا پایان فصل بود، حدود ۵ میلیارد دیگر بابت متمم روی قراردادش اضافه می‌شد و برای یک فصل، باشگاه باید چیزی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان به این مربی پرداخت می‌کرد زیرا آپشن‌ها هم در قرارداد و متمم دیده می‌شد. با این حساب، یحیی تقریباً با نیمی از این رقم به پرسپولیس پیوست.

قرارداد یحیی کمتر از خواکین و والنسیا
جالب اینکه قرارداد فعلی یحیی حتی کمتر از رقم خواکین و والنسیا بعد از موافقت هیئت مدیره باشگاه با متمم قرارداد است! خواکین خواستار افزایش ۹۰ هزار دلاری و والنسیا به دنبال افزایش ۸۰ هزار دلاری در قراردادشان شدند و روی هم رفته چیزی حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به قرارداد اولیه‌شان آن هم بدون لحاظ آپشن‌ها اضافه می‌شد در حالی که قرارداد یحیی برای همین فصل که هنوز ۱۴ بازی از لیگ، دیدار‌های جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا از آن باقی مانده، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. البته همین حالا هم خواکین و والنسیا از باشگاه به فیفا شکایت کرده‌اند و پول زیادی را از پرسپولیس بابت عدم توجه به قرارداد اصلی و اجبار به فسخ یک طرفه دریافت خواهند کرد. کالدرون و دستیارانش در شکایت به فیفا، درخواست غرامت ۱۲۰ تا ۲۵۰ هزار دلاری هم داده‌اند که احتمالاً فیفا همان ۱۲۰ هزار دلار را برای غرامت دیرکرد پرداختی به این مربیان آرژانتینی و اسپانیایی در نظر می‌گیرد که حدود ۲ میلیارد تومان دیگر از حساب باشگاه خارج می‌شود.


بیشتر بخوانید: بحران بیخ گوش پرسپولیس؛ شکایت کالدرون از راه رسید


رضایتنامه بلندمدت
نکته جالب اینکه یحیی گل‌محمدی نه تنها در این فصل بلکه در فصل بیستم هم با باشگاه شهر خودرو قرارداد داشت و از این رو، باشگاه پرسپولیس جدا از این فصل، باید بابت فصل آینده هم به خاطر رضایتنامه یحیی به باشگاه مشهدی پول پرداخت می‌کرد. آن‌ها در همان ابتدای کار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به حساب این باشگاه به صورت نقدی واریز کردند که این رقم، از طریق یکی از دوستان صمیمی رسول‌پناه به باشگاه قرض داده شده بود و همین امر نشان می‌دهد سرپرست مدیرعاملی باشگاه کاملاً در جریان عقد قرارداد با یحیی بود. بخش دیگر طلب شهر خودرو که با تضمین چک از سوی باشگاه پرسپولیس مشخص شده، مربوط به فصل آینده است.

پرتاب بدهی به فصل بعد
مشهدی‌ها هنوز ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از باشگاه تهرانی طلب دارند که، چون سرخپوشان چک کشیده‌اند، قطعاً باید این پول را پرداخت کنند و چاره‌ای جز این ندارند. شهر خودرو بالاخره به پول خود می‌رسد و یحیی هم فصل آینده در پرسپولیس ماندنی است. در طول نیم‌فصل لیگ نوزدهم و فصل بیستم، باشگاه بدون تردید درآمدی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان از اسپانسر‌ها و کارگزار اسپانسر خود به همراه پاداش‌های آسیایی، حق پخش، بلیت‌فروشی و محل درآمد‌های خود در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به دست می‌آورد و به راحتی می‌تواند رقم قرارداد سرمربی تیمش را پرداخت کند به خصوص که قرارداد یحیی همین حالا از چند بازیکن پرسپولیس هم کمتر است!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان