تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

یک پوئن منفی بزرگ در کارنامه سلطانی‌فر؛ پروژه پناهندگی نخبه‌های ورزش در روز‌های اوج!

مهاجرت و تغییر تابعیت قهرمانان ورزشی ایران چند سالی است که باب شده، ولی این اتفاق در دوران وزارت مسعود سلطانی‌فر پررنگ‌تر از سایرین بوده است.
وزیر ورزش
رویداد۲۴ ماجرای مهاجرت ورزشکاران ایرانی رشته‌های مختلف به کشور‌های دیگر و رقابت تحت ملیت و زیر پرچمی غیر از پرچم سه رنگ ایران سابقه‌ای حدوداً ۱۵ ساله دارد و مساله امروز نیست، ولی در سال‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده و در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی است و نگرانی بابت این موضوع امری طبیعی است.

جذب قهرمانان ورزشی کشور‌های دیگر از گذشته در کشور‌هایی که سرمایه‌گذاری خوبی روی ورزش داشتند و سعی کردند از این طریق اعتباری در عرصه بین‌المللی برای خود کسب کنند باب بوده و ایران هم به عنوان مهد استعداد‌های گوناگون همیشه یک مبدأ خوب برای این کشور‌ها بوده و سعی داشتند قهرمانان ملی ما را با پیشنهادات مالی اغوا کننده جذب کنند و بعضاً در این مورد با مخالفت روبرو شده یا در رسیدن به هدف خود موفق بودند.

در این میان بعضاً اهداف سیاسی هم پشت جذب ورزشکاران ایرانی بوده است، ولی نمی‌توانیم چشممان را رو به واقعیات ببندیم و همه نخبه‌فروشی‌های ورزشی سال‌های اخیر را به مسائل سیاسی ربط دهیم، کما اینکه صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم اشاره کرد که مسائل سیاسی و ضدیت با نظام جمهوری اسلامی نقشی در مهاجرت‌ها نداشته است.

بی‌توجهی به استعداد‌ها و قهرمان‌هایی که برای پرورش آن‌ها هزینه‌های زیادی کرده‌ایم باعث شده کشور‌های دیگر با آماده‌خوری و هزینه کردن مبلغی که شاید به ظاهر زیاد باشد، ولی در اصل برای کسب بدون دردسر مدال‌های رنگارنگ ناچیز است، به سمت قهرمانان ملی ما بیایند و خب طبیعی است که همه این افراد مانند سروش احمدی، قهرمان تکواندو نمی‌توانند به جای تمرین و تمرکز روی ورزش، برای امرار معاش به مشاغلی مثل مسافرکشی روی بیاورند.

افزایش بیشمار ورزشکاران مهاجرت کرده در سال‌های اخیر چه بخواهیم و چه نخواهیم یک پوئن منفی جدی در کارنامه وزیر ورزش است و قطعاً در اواخر دوره مسئولیت ۵ ساله خودش باید نسبت به این آمار به صورت جدی پاسخگو باشد.

فهرست زیر تنها به نفراتی اشاره دارد که در زمان وزارت مسعود سلطانی‌فر و در پی بی‌توجهی‌ها از ایران کوچ کردند:

سعید ملایی - مغولستان

یک پوئن منفی بزرگ در کارنامه سلطانی‌فر؛ پروژه پناهندگی نخبه‌های ورزش در روز‌های اوج!
انتظار نمی‌رفت سرانجام حاشیه‌های فراوانی که ماجرای تغییر تابعیت و مهاجرت سعید مولایی رقم زده بود، به پاسپورت مغولستان ختم شود. او در المپیک توکیو برای مغولستان مبارزه خواهد کرد و احتمال تقابل او با ورزشکاران ایرانی بسیار زیاد است.

سارا خادم الشریعه - نامشخص
سارا خادم الشریعه

سارا خادم‌الشریعه یکی از پدیده‌های شطرنج ایران، اخیراً از فعالیت ورزشی با پرچم ایران انصراف داده است. مقصد خانم خادم‌الشریعه مشخص نیست، شاید هم مهاجرت نکند و در جوانی بازنشسته شود!

کیمیا علیزاده - آلمان

کیمیا علیزاده
تنها بانوی مدال‌آور تاریخ ایران در رقابت‌های المپیک چند ماه قبل رسماً از تغییر تابعیتش به کشور آلمان خبر داد.

علیرضا فیروزجا - فرانسه

علیرضا فیروجا
نابغه بالفطره‌ی شطرنج ایران، پس از مشکلاتی که بخاطر حضور در یک مسابقه برایش پیش آمده، تصمیم به تغییر تابعیت گرفت. فیروزجا که به زعم بسیاری از صاحب‌نظران شطرنج آینده‌ای درخشان در انتظار اوست، از حالا برای فرانسه مسابقه خواهد داد.

سامان بلاغی - آلمان

سامان بلاغی
یکی از بازیکنان تاثیرگذار پارالمپیکی ایران در رشته بسکتبال با ویلچر که سابقه قهرمانی و کسب جایزه بازیکن اخلاق در مسابقات داخلی را دارد، چندی است که برای تیم والیبال نشسته آلمان رقابت می‌کند. وی در یکی از مسابقات که به آلمان سفر کرده بود از تیم جدا شده و پناهنده شد.

الشن مرادی - ایالات متحده

الشن مرادی
ستاره شطرنج ایران که مدت‌ها به عنوان رقیب سخت احسان قائم‌مقامی در استادبزرگی شطرنج شناخته می‌شد، در حال حاضر زیر پرچم ایالات متحده آمریکا رقابت می‌کند.

محمد باقری معتمد - آذربایجان

محمدباقر معتمد
ماجرای مهاجرت او تقریباً با اوایل شروع کار سلطانی‌فر در وزارت ورزش همزمان بود. او یکی دیگر از مدال‌آوران المپیک برای ایران بود که تصمیم به تغییر تابعیت گرفت. باقری معتمد دارنده مدال نقره المپیک لندن، چندی پیش به تیم ملی تکواندوی آذربایجان پیوست. البته حضور او در این کشور بسیار کوتاه بود.

محمد رمضان‌پور - دانمارک

محمد رمضان پور
کشتی‌گیر خوش‌تکنیک ایرانی، یکی دیگر از اعضای تیم ملی کشتی ایران است که ۲ سال پیش تصمیم به مهاجرت و تغییر تابعیت گرفت. دانمارک، کشوری بود که او را پذیرفت.

میترا حجازی‌پور - نامشخص

میترا حجازی پور
شطرنج‌باز جوان کشورمان چندی‌پیش با حضور بدون پوشش اسلامی در یکی از مسابقات، مهر تأیید بر مهاجرتش زد. مقصد این نابغه شطرنج هنوز مشخص نیست.

آتوسا پورکاشیان - نامشخص

اتوسا پورکاشیان
شطرنج‌باز باسابقه کشورمان هم از حضور در مسابقات با پرچم ایران انصراف داده. پورکاشیان احتمالا قصد خداحافظی دارد.

محمد منصوری - آلمان
محمد منصوری

سرمربی تیم ملی جودوی کشورمان، پس از سر و صدایی که ماجرای سعید ملایی به پا کرد، تصمیم به مهاجرت گرفت و تبعه آلمان شد.

شهره بیات - نامشخص
شهره بیات
داور بین المللی شطرنج، در مسابقات جهانی اخیر با کشف حجابش، اعلام کرد که دیگر به ایران بازنخواهد گشت.

محمد رشنو‌نژاد - هلند
محمد رشونژاد
باز هم جودو! محمد رشنونژاد که همراه تیم ملی جودوی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی به هلند رفته بود، همراه تیم به ایران بازنگشت و تصمیم گرفت تبعه هلند شود.

فرزاد ذوالقدری - بلغارستان
فرزاد ذوالقدری
یکی از اعضای پرحاشیه‌ی این لیست، قطعا فرزاد ذوالقدری است. پدر او، غلامحسین ذوالقدری، بیش از دو دهه در فدراسیون تکواندو کنار سیدمحمد پولادگر فعالیت کرده است و حالا پسرش، برای کشور بلغارستان مسابقه خواهد داد. خود آقای ذوالقدر چهار سال پیش از آن‌که فرزندش از زیر پرچم ایران خارج شود، درباره مهاجرت ورزشکاران به خبرگزاری آنا گفته بود: «برای آن‌که خودی نشان دهند و البته درآمدی داشته باشند، پرچم کشور خود را می‌فروشند» ذوالقدر که حاضر نشده درباره مهاجرت فرزندش صحبت کند، در آن زمان عقیده داشت: «کسانی که به تابعیت کشور بیگانه در می‌آیند تصورشان این است که حق‌شان در تیم ملی تضییع شده؛ موضوعی که در تکواندو شاهد آن نبوده‌ام. در تیم ملی تکواندو شایسته‌سالاری حرف اول را زده و هیچ‌کس از روی رابطه به تیم ملی نرسیده».

شروین پاکدل - پرتغال
شروین پاکدل
قایقرانی کم از تکواندو و جودو ندارد! شروین پاکدل ورزشکار دیگری است که تبعه کشور پرتغال شده است.

امید سینگ - هند

امید سینگ
فوتبالیست ایرانی-هندی لیگ برتر ایران که با درخشش در تیم نفت مسجد سلیمان اسمی در کرد، برای بازی‌های ملی از بین ملیت ایرانی و هندی، هند را انتخاب کرد.

درسا درخشانی - انگلیس
 
درسا درخشانییکی دیگر از نوابغ شطرنج ایران که بدلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های جهانی برای همیشه در انگلستان ماند. برنا درخشانی، بردادر کوچک او هم که در رشته شطرنج مشغول است همراه وی در انگلیس رقابت می‌کند.

پوریا جلالی‌پور - هلند

پوریا جلالی فر
این ورزشکار پارالمپیکی که برای شرکت در مسابقات تیروکمان به هلند اعزام شده بود، با پایان بازی‌ها از بازگشت به ایران خودداری کرد و تبعه هلند شد.

غزل حکیمی‌فرد - سوئیس

غزل حکیمی فرد
آخرین ورزشکار مهاجرت کرده از ایران هم یک بانوی دیگر از جامعه شطرنج است که امیدواریم آخرین ورزشکار مهاجرت کرده باشد و پس از او دیگر شاهد مهاجرت ورزشکاران ایرانی نباشید.

غزل حکیمی فرد که مدتی است برای ادامه تحصیل در زوریخ اقامت دارد، تصمیم گرفته از این پس با پرچم این کشور به فعالیت شطرنجی خود ادامه بدهد. حکیمی فرد دارای درجه استاد بزرگی شطرنج بانوان است و در ۱۵ سالگی موفق به کسب عنوان قهرمانی ایران شد.

این فهرست می‌تواند طولانی‌تر از این شود اگر مسئولان ورزش کشور و در رأس آن‌ها شخص وزیر ورزش چاره عاجلی برای رسیدگی به وضعیت قهرمانانی که با سال‌ها سرمایه‌گذاری و تلاش به درجه قهرمانی رسیده‌اند صورت نگیرد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان