تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

چه کسانی کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ هستند؟

شیرزاد درباره کاندیدای احتمالی جریان اصلاح‌طلب گفت: اگر راه باز باشد، رد صلاحیت‌ها جلو کسی را نگیرد و شرایط مناسب باشد ما کم کاندیدا نداریم.
اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰
رویداد۲۴ محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه این روز‌ها یکی از جدی‌ترین گزینه‌های جریان اصلاح‌طلب برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ به حساب می‌آمد در مصاحبه اخیر خود یک بار دیگر آب پاکی را روی دست فعالان سیاسی دراین جریان ریخت و تاکید کرد که اصلا بنای ریاست جمهوری ندارد. حال باید دید که اصلاح طلبان چطور می‌توانند او را راضی کنند از تصمیم خود برگردد و در صورت عدم موفقیت به این کار چه کسی را جایگزین او خواهند کرد؟ اصلا اصلاح طلبان چند گزینه در قد و قواره ظریف دارند که هم ازتایید صلاحیت او مطمئن باشند و هم امکان رای آوری داشته باشد؟

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که نباید بیش از این به ظریف اصرار کرد و اصلاح طلبان گزینه‌های دیگری هم دارند. او ضمن تاکید بر اینکه «شرایط برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ بسیار سخت و بد است و نمی‌توان خوشبین بود» گفت: «آقای ظریف اگر باشد و تمایل به حضور داشته باشد قطعا یک گزینه جدی خواهد بود، اما او بار‌ها گفته که تمایلی ندارد و من هم فکر می‌کنم که وقتی فرد بار‌ها تکرار می‌کند دیگر نباید به حساب شکسته‌نفسی، ناز کردن و تاکتیک گذاشت.»

وی تاکید کرد: «یکی از نکات مهم همین جدی بودن و انگیزه داشتن کاندیدا است و این بسیار اثر گذار است. مثلا روحانی خودش در انتخابات ۹۲ و ۹۶ کاملا جدی بود. وقتی کسی به هر دلیلی می‌گوید نه، باید به نظرش احترام گذاشت. شخصا فکر می‌کنم این تاکتیک ظریف نیست و اعتقادی ندارد که این کار را انجام دهد».

شیرزاد در پاسخ به اینکه گزینه جایگزین اصلاح طلبان برای ظریف، کیست؟ گفت: «اگر راه باز باشد، رد صلاحیت‌ها جلو کسی را نگیرد وشرایط مناسب باشد ما کم کاندیدا نداریم».

وی در پاسخ به اینکه اگر «اگرها» را کنار بگذاریم، اصلاح طلبان چند گزینه دارند که به اندازه ظریف امکان تایید صلاحیت و رای آوری داشته باشد؟ گفت: «حتما گزینه‌های دیگری هستند که می‌توان در نظر گرفت. در خود کابینه روحانی کسانی را داریم که می‌توانند در مقیاس ریاست جمهوری خوب ظاهر شوند. آقای جهانگیری مثلا شخصیت برجسته‌ای است و دیدیم که در کاندیداتوری هم موفق بود، اما به هرحال مارک مشکلات اقتصادی که گریبان دولت روحانی را گرفت به جهانگیری خورد وشاید قدری از زمینه اجتماعی او کاست. اما من شخصا به فکر می‌کنم که آقای زنگنه، اردکانیان حتی آقای نمکی از جمله وزرای موفق بودند و در این مقیاس‌ها مطرح هستند. به هر حال توجه کنیدکه ریاست جمهوری خیلی آسان نیست. کاندیدای ریاست جمهوری باید کسی باشد که هم برای مردم جذاب باشد و هم مورد استقبال نخبگان قرار بگیرد و هم خیلی پای کار باشد. در مجموع اگر سوال این است که ما گزینه‌هایی در مقیاس ریاست جمهوری داریم یا خیر؟ حتما داریم».

بیشتر بخوانید: آیا اصلاح‌طلبان باز هم باید ائتلاف کنند؟
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: «صحبت از کاندیدا‌هایی که تایید صلاحیت خواهند شد، اما خیلی سخت است، چون شورای نگهبان دارای ملاحظات و قرار و قانون‌های خود است که معمولا هم به کسی نمی‌گویند. سخنگوی شورای نگهبان عموما می‌گوید که قانون تشخیص رجل سیاسی را به عهده ما گذاشته است. ما تا اینجای کار را می‌پذیریم بگذریم از اینکه خود شورای نگهبان ترجیح داده وضع این طور بماند و به کرات فرصت بوده که قانون معیار‌های رجل سیاسی را مشخص کند. به هر حال شورای نگهبان در هر دوره از انتخابات اجازه برگزاری یک نمایش را می‌دهد - وزارت کشور هم کاری نمی‌تواند انجام دهد - و کسانی که اصولا مطرح نیستند مثلا یک فرد بی سواد یا کاسب جزء کاندید می‌شود؛ بعد هم می‌گوید که ما باید تعیین کنیم چه کسی رجل سیاسی است. معیار دقیقی برای این تشخیص شورای نگهبان وجود ندارد و بحث‌هایی داخل این شورا است و می‌گویند که به هر جریانی چند سهم بدهند. مثلا در سال ۹۲ از بین کل کسانی که قابل طرح بودند، آقای عارف سهمیه اصلاح طلبان شد».

وی افزود: «ما نمی‌توانیم ذهن شورای نگهبان را بخوانیم، اما به هرحال گزینه‌ها قابل قبول خود را مطرح می‌کنیم. مثلا به نظر بنده آقای زنگنه فردی است که قابل قبول است، سرد و گرم چشیده است. اداره کشور را می‌فهمد، اقتصاد می‌داند واز هرجهت مناسب است. شاید مردم رای ندهند و یا شورای نگهبان تایید نکند، اما او در کالیبر ریاست جمهوری است.»

شیرزاد گفت: «اینکه بگوییم چه کسی هم رای می‌آورد و هم تایید صلاحیت می‌شود دایره انتخابات را خیلی محدود می‌کند، مثلا آقای عارف از فیلتر شورای نگهبان رد می‌شوند، اما شاید رای نیاورند. گاهی هم تجربه نشان داده که یک چهره‌ای گل کند. مثلا وقتی احمدی نژاد در سال ۸۴ کاندیدا شد اصولگرایان روی او حساب نمی‌کرد، اما آمد و بخشی از آرا را جذب کرد. مثال دیگری بزنم. دوست ما آقای جواد اطاعت که نماینده مجلس ششم بود، استاد دانشگاه است و سیاست خوانده اگر کاندید شود و تایید صلاحیت شود ممکن است در مقابل کاندیدا‌های اصوگرا گل کند. چهره‌ای را مثال زدم که جنجالی پشت سر او نباشد».
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان