تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ابهامات درباره محمود موسوی مجد/ داستان واقعی جاسوسی که سردار سلیمانی را لو داد، چیست؟

از زمان اعلام عمومی صدور حکم اعدام سید محمود موسوی مجد به جرم مشارکت در لو رفتن محل استقرار سردار قاسم سلیمانی تا امروز اخبار و اطلاعات ضد و نقیضی درباره او دست به دست شده است. این تناقضات از دید رسانه‌های اسرائیلی ریشه در برنامه‌ای دارد که ایران برای انتقام از اسرائیل به خاطر نقشی که در شهادت سلیمانی داشته، در سر دارد.
محمود موسوی مجد جاسوس سردار سلیمانی
رویداد۲۴ خبر صدور حکم اعدام فردی که در لو رفتن رفت‌وآمد‌ها و مکان حضور سردار قاسم سلیمانی دخالت داشته، بازتاب داخلی و خارجی جالب توجهی داشت. سخنگوی قوه قضاییه ۲۰ خرداد در نشست خبری اعلام کرد جاسوس سیا و عامل حمع آوری اطلاعات تردد و محل استقرار شهید سلیمانی به اعدام محکوم شده است. او این فرد را سید محمود موسوی مجد خواند که که هم به موساد و هم سیا وصل بود و در قبال اخذ دلار، برای آن‌ها در حوزه‌های امنیتی و نیرو‌های مسلح از جمله سپاه قدس و محل استقرار تردد‌های سردار سلیمانی اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده بود.
 
دقایقی بعد از اعلام عمومی خبر اعدام جاسوس سردار سلیمانی، دفتر مرکز رسانه قوه قضاییه اظهارات سخنگوی این نهاد را تکذیب کرد و در بیانیه‌ای زمان بازداشت سید محمود موسوی مجد را سه ماه قبل از شهادت سردار قاسم سلیمانی در تاریخ هجدهم مهرماه ۹۷ اعلام کرد و گفت: «یکی از عناوین مجرمانه موسوی لو دادن محل تردد و اسکان فرماندهان نظامی از قبیل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ادوار گذشته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه از جمله سرویس موساد و سیاه بوده است.»
 
روز‌های بعد غلامحسین اسماعیلی بدون اشاره به بیانیه‌های قبلی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه دستگیری این فرد ربطی به ترور سردار شهید سلیمانی نداشته، گفت: «موسوی مجد اطلاعاتی را از وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه جمع‌آوری می‌کرد و در اختیار سرویس‌های جاسوی سیا و موساد قرار می‌داد. بخشی از فعالیت‌های او مربوط به مخابره وضعیت تردد‌های سردار سلیمانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بوده و برای اینکه بهتر بتواند اخبار را به سازمان و سیا منتقل کند به سوریه رفته بود.»
 

این اظهارات توسط نزار زاکا شهروند لبنانی-آمریکایی که قریب چهار سال در زندان‌های ایران به جرم جاسوسی بازداشت بود رد شده است. نزار زاکا مدعی شده موسوی مجد مدت‌ها در اوین با او همبند بوده و در لبنان بازداشت شده است.


بیشتر بخوانید: منبع آگاهی که جاسوس سیا و موساد از آب درآمد/ محمود موسوی مجد چگونه سردار سلیمانی را لو داد؟


به گزارش رویداد۲۴ پس از این ماجرا، از هفته گذشته بیانیه‌های متفاوت و بعضا متناقضی درباره سید محمود موسوی مجد منتشر شده است. اورشلیم پست رسانه اسرائیلی ضد ایران، در گزارشی درباره موسوی مجد اطلاعات خود را با گزارش‌های ان.بی.سی و رویترز مقایسه کرده و گفته بر اساس این داده‌ها، مامورین اطلاعاتی در دمشق می‌توانستند به طور محرمانه اطلاعاتی را درباره اینکه هواپیمای سردار سلیمانی دقیقا کی حرکت می‌کند در اختیار سازمان سیا قرار دهند. اطلاعاتی که دقیقا به تایید آژانس‌های جاسوسی اسرائیل نیز می‌رسیده است.
 
در ماه ژانویه رویترز گزارشی به نقل از بازپرسان عراقی رفته بود که بر اساس آن دو مامور امنیتی در فرودگاه بغداد و دو تن از کارکنان ایرلاین سوری شام وینگز به عنوان مامور اطلاعاتی و جاسوس در فرودگاه دمشق برای آمریکا کار می‌کنند و به آمریکایی‌ها اطلاعات می‌دهند.
 
بازپرسان آژانس امنیت ملی عراق به رویترز گفته بودند این چهار نفر بخشی از یک گروه بزرگتری هستند که برای ارتش آمریکا کار می‌کنند.
 
آخرین اظهارات اسماعیلی در واقع در راستای ادعایی قرار گرفته که پیش از این در ماه ژانویه توسط بازپرسان عراقی در گفتگو با رویترز مطرح شده بود. به گفته اسماعیلی موسوی مجد که در سوریه زندگی می‌کرده، میتوانسته یکی از اعضای تیم گسترده‌تری باشد که بازپرسان عراقی از آن حرف زده‌اند.
 
به گفته اسماعیلی، سیدمحمود موسوی مجد مدعی بوده که برای مستشاران ایرانی در سوریه کار می‌کرده، اما در واقع در حال جمع‌آوری اطلاعات از سپاه قدس برای آمریکا و اسرائیل بوده است.
 
اورشلیم پست در یادداشتی نوشته «ایران می‌گوید موسوی مجد هم برای آمریکا و هم برای موساد کار می‌کرده اما مسئله این است که هیچکس در اینکه پهپاد‌های آمریکایی سردار قاسم سلیمانی را هدف قرار دادند تردیدی ندارد. از این گذشته اسرائیل هیچ ادعایی تا کنون درباره مشارکت در این ترور نداشته است.»
 
اظهارات این رسانه یعنی آنها معتقدند که موسوی مجد ارتباطی با اسرائیل نداشته است و به نحوی خواسته تنش گسترده ایران و اسرائیل با موضوع موسوی مجد بیشتر نشود. البته ادعای رسانه اسرائیلی در حالی مطرح شده که ان.بی.سی نیوز و واشنگتن پست هر دو به طور مستقل در زمان شهادت سردار سلیمانی تایید کرده بودند که سازمان اطلاعاتی اسرائیل در هدف قرار دادن سلیمانی موثر بوده است.
 
با این حال گزارش رسانه‌های اسرائیلی در زمان شهادت تاکنون نشان می‌دهد اسرائیل محافظه‌کارانه سعی داشته نقشش را در این ترور کمرنگ کند. اورشلیم پست دلیل این تلاش را ترس اسرائیل از انتقام ایران خوانده و در گزارش اخیر خود نوشته «اسرائیل سعی می‌کند شانس انتقام ایران را پایین بیاورد و این استراتژی‌ای بوده که تاکنون جواب داده است.»
 
در پی شهادت سردار سلیمانی، ایران به پایگاه عین الاسد به عنوان پایگاهی که محل بلند شدن پهپاد آمریکایی در عراق بوده حمله کرد، اما هیچ حمله انتقام جویانه‌ای علیه اسرائیل انجام نشد. اورشلیم پست در یادداشت خود نوشته اینکه ایران تاکنون هیچ اقدامی علیه اسرائیل نکرده به آن معنا نیست که قرار نیست در آینده نیز کاری کند. از آنجایی که می‌دانیم ایران به شدت مراقب پیام‌هایی است که مخابره می‌کند، میشود حدس زد که بیانیه‌های اخیر مقامات ایران و ارتباط دادن جاسوس عامل ترور سلیمانی به آمریکا و اسرائیل به طور همزمان، بی‌دلیل نباشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان