تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

برگزاری مدرسه انتقال به بزرگسالی برای مبتلایان اوتیسم

مسئول واحد آموزش، پژوهش و توانبخشی انجمن اوتیسم ایران، از برگزاری "مدرسه انتقال به بزرگسالی" برای افراد طیف اوتیسم خبر داد و گفت: در این مدرسه آموزش مسائلی برای حضور در جامعه و حرفه‌آموزی به این افراد مطرح می‌شود.
برگزاری مدرسه انتقال به بزرگسالی برای مبتلایان اوتیسم
رویداد۲۴ سینا توکلی با بیان اینکه شعار جهانی سازمان ملل در رابطه با مبتلایان اوتیسم در ارتباط با انتقال به بزرگسالی این افراد بوده است، گفت: انجمن اوتیسم ایران نیز با تعریف هفت گام مجزا، روز جهانی اوتیسم در ایران را گرامی داشته است. گام‌ها شامل اوتیسم و جامعه، اوتیسم و خانواده، اوتیسم و مسئولین، اوتیسم و بزرگسالان، اوتیسم و رسانه و... بودند که در هر کدام از این شاخه‌ها فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

وی در رابطه با اقداماتی که برای گام اوتیسم و بزرگسالی توسط این انجمن انجام شده است، افزود: سلسله کارگاه‌هایی را برای نوجوانان و بزرگسالان طیف اوتیسم (افراد بالای ۱۴ سال) و والدین آن‌ها ترتیب دادیم. عناوین کارگاه‌ها شامل ارتباطات و تعاملات اجتماعی مورد نیاز برای حضور مستقل در اجتماع، آموزش‌های مختلف در رابطه با حرفه‌آموزی، پول، اشتغال و توانمندی بزرگسالان برای ورود به بازار کار، مباحث حقوقی و مالکیت افراد طیف اوتیسم، بلوغ و مسائل عاطفی، آموزش برنامه‌ریزی انجام مستقل فعالیت‌های روزمره زندگی و آشنایی با مسائل حمل و نقل عمومی و علائم راهنمایی و رانندگی است.
بیشتر بخوانید:
توانایی خارق العاده ذهنی پسر اوتیسمی در عصر جدید +فیلم

وی با بیان اینکه ۵۳ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه اوتیسم در کشور فعال هستند، اظهار کرد: از این سازمان‌ها لیست بزرگسالان طیف اوتیسم را گرفته‌ایم و این کارگاه‌ها را طی این ماه (خردادماه) به صورت وبینار و مجازی برای این افراد و والدین‌شان برگزار می‌کنیم. از ابتدای تیرماه همین دوره به صورت حضوری برای نوجوانان و بزرگسالان طیف اوتیسم در قالب مدرسه‌ای تحت عنوان "مدرسه انتقال به بزرگسالی" به مدت ۴ هفته برگزار می‌شود. کلاس‌های ما روزانه بین ۴ تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد و قرار نیست صرفا در یک محیط بسته برگزار شود، مباحث مربوط به حمل و نقل مانند مترو، بی‌آرتی، آشنایی با مشاغل، خرید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ایستادن در صف و... در این قالب به افراد طیف اوتیسم آموزش داده می‌شود.

توکلی ادامه داد: در پایان این دوره جشن استقلال برای این افراد برگزار می‌شود و پس از آن، این افراد بر اساس توانایی‌هایی که داشتند وارد مرحله حرفه آموزی می‌شوند. برخی وارد کار‌های معرق، کار با چرم و... می‌شوند و همزمان با شروع دوره حرفه آموزی، مدرسه دیگری ویژه کارشناسان انجمن‌های اوتیسم کشور و تجربه مجازی و حضوری در کار با این افراد را به صورت یک هفته به این کارشناسان آموزش می‌دهیم تا در شهر‌های خود همین دوره انتقال به بزرگسالی را در شهر‌های خود برگزار کنند. گروه مالی پاسارگاد حامی خوبی برای انجمن اوتیسم ایران برای تحقق این هدف است.

وی افزود: در رابطه با مباحث حقوقی افراد طیف اوتیسم نیز فعالیت‌هایی داشته‌ایم. طی روز‌های آتی قصد داریم مطالبات و مباحث قانونی مانند ارث، وصیت‌ها و... افراد طیف اوتیسم را مطرح کنیم تا همچون مبحث موفق معافیت افراد طیف اوتیسم، این موضوعات نیز به سرانجام خوبی برسند. یکی از مباحث مهم انتقال به بزرگسالی، مسائل حقوقی است که افراد طیف اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه این دوره‌ها برای افراد طیف اوتیسم و خانواه‌های آن‌ها کاملا رایگان برگزار می‌شود، تصریح کرد: خانواده این افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۴۸۰۸۵ تماس بگیرند تا راهنمایی لازم را به فراخور شرایط فرزند خود دریافت کنند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اوتیسم
نظرات شما
پیشخوان