تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹

انگلیس: برای کاهش تنش‌ها در پرونده اتمی ایران گفت‌وگو می‌کنیم

وزارت امور خارجه انگلیس به دنبال تصویب قطعنامه ضد ایرانی تروئیکای اروپا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که وزرای خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان امروز درباره «یافتن راه حل دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها» درخصوص پرونده اتمی ایران در برلین گفت وگو خواهند کرد.
پرونده اتمی ایران
رویداد۲۴در این بیانیه همچنین آمده است که گفتگو‌ها درباره حساب کشی از ایران به دلیل آنچه فعالیت‌های بی ثبات کننده کشورمان در منطقه خوانده شده و «باز نگه داشتن درب برای ایران جهت یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز به سمت جلو» متمرکز خواهد بود.

قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه ۳۰ خرداد) به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آن‌ها به طور کامل همکاری کند.

آژانس در گزارشی ماه پیش ضمن اذعان به اینکه در حال انجام بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران است، گفت: خواستار بازرسی از اماکنی بوده که ممکن است در آن‌ها در اوایل سال ۲۰۰۰ پژوهش‌هایی در مقیاس کوچک بر روی مواد هسته‌ای انجام شده باشند.

این درحالیست که ایران بار‌ها اعلام کرده درخواست آژانس مبتنی بر ادعا‌های رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر ایران در واکنش به تصویب قطعنامه سه کشور اروپایی در شورای حکام تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای حکام را کاملاً رد می‌کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: غریب‌آبادی: اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به قطعنامه شورای حکام اتخاذ خواهیم کرد
کاظم غریب آبادی تصریح کرد؛ این که اظهار شود این قطعنامه برای حمایت از نظام پادمانی و راستی آزمایی آژانس است، خود یکی از تناقضات مهم هم در رفتار و عمل آژانس و هم بانیان این قطعنامه است. اگر می‌خواهید رژیم پادمان و راستی آزمائی حفظ شود و به مخاطره نیفتد، به شما توصیه اکید می‌کنیم که یک رهیافت حرفه‌ای و بی طرفانه اتخاذ کنید.

وی تصریح کرد؛ این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعا‌های واهی و بی اساس می‌شود و نه موجب اعمال فشار به آن. جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می‌نماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه‌ای خواهد بود.

سفیر ایران چند نصیحت جدی برای دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرد و افزود: به حدود اختیارات خود پایبند باشید؛ قدردان همکاری‌های ایران و آژانس باشید؛ مأموریت خود را به صورت حرفه‌ای و مستقلانه و بی طرفانه اجراء کنید؛ با گزارشات و مواضع عجولانه خود محملی را برای سوء استفاده کنندگان و کسانی که دستورکار سیاسی دارند، فراهم نکنید؛ به شیوه‌ای عمل کنید که متهم به فروپاشی آخرین سنگر چندجانبه گرائی در وین و نابودی برجام نشوید.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان