تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
سردار اصلانی:

دلیل گران شدن قیمت مواد مخدر در ایام کرونا/ قیمت شیشه در برخی استان‌ها؛ ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام آخرین آمار کشفیات مواد مخدر درباره چرایی گران شدن قیمت مواد مخدر در ایام کرونا توضیحاتی را ارائه کرد.

دلیل گران شدن قیمت مواد مخد

رویداد۲۴ سردار ناصر اصلانی معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام آخرین آمار کشفیات مواد مخدر گفت: در سال ۹۸ اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی در حوزه مقابله با عرضه در جمهوری اسلامی ایران انجام شده و در ۱۲ ماهه سال گذشته ۹۵۰ تن و ۵۲۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از مجموع موادمخدر مکشوفه تریاک بوده که حدود ۷۶۱ تن و ۱۷۰ کیلوگرم بوده و ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. همچنین ۸۹ تن از کشفیات در سال ۹۸ حشیش بوده و در مجموع نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است. میزان کشفیات هروئین نیز ۲۲ تن و ۴۲۴ کیلوگرم بوده است که حدود ۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

اعلام میزان کشفیات مواد مخدر

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: میزان کشفیات مرفین ۴ تن و ۹۶۹ کیلوگرم بوده و ۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌است. در سال ۹۸ همچنین میزان کشفیات شیشه ۱۶ تن و ۹۷۴ کیلوگرم بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۰۸ درصد افزایش داشته است. سایر مواد مخدر مکشوفه ۳۵ تن و ۹۷۹ کیلوگرم بوده و ۱۳۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ را داشته است.

سردار اصلانی با بیان اینکه از مجموع کشفیات در سال ۹۸، ۸۶ درصد کشفیات توسط نیروی انتظامی، ۱۱ درصد توسط وزارت اطلاعات، ۳ درصد سازمان بسیج مستضعفین و سپاه، ۰.۰۳ صدم درصد توسط کمرگ و یک صدم نیز توسط سازمان زندان‌ها صورت گرفته است، گفت: با توجه به سیاست‌‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش بر این است که اولویت اقدامات ما در شرق و حاشیه شرق کشور و در نقاط صفر مرزی باشد.

۷۶ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق و حاشیه شرق کشور بوده است

وی ادامه داد: برای کاهش توزیع مواد مخدر در استان‌های عمقی و مرکزی کشور، ما باید جلوی ورود مواد مخدر را در استان‌های مرزی شرق کشور بگیریم، از همین رو بیشترین اقدامات در مرزهای شرقی و حاشیه شرق کشور انجام می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به میزان کشفیات مواد مخدر در مرزهای شرقی کشور تصریح کرد: ۷۶ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق و حاشیه شرق کشور بوده است و تنها ۲۴ درصد از کشفیات در استان‌های ‌عمقی بوده است. تلاش بر این است که در سال ۹۹  این ۷۶ درصد کشفیات را افزایش دهیم، چراکه هر چقدر بتوانیم از ورود مواد مخدر در نقطه صفر مرزی و در استان‌‌های شرقی و حاشیه شرق مسدود و جلوگیری کنیم، قطعا توفیقات خوبی در خصوص مقابله با مواد مخدر در داخل کشور کسب خواهیم کرد.

انجام  ۷۲ درصد اقدامات به شیوه اطلاعاتی

سردار اصلانی همچنین خاطرنشان کرد: از بُعد عملیاتی نیز ۷۲ درصد اقدامات انجام شده در سال گذشته به شیوه اطلاعاتی، ۲۵ درصد انتظامی و ۳ درصد رزمی بوده است. یکی از سیاست‌‌های مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروهای مقابله‌ای این بوده که عملیات‌های رزمی و انتظامی را کاهش داده و با اشراف اطلاعاتی که برروی عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر در خصوص مقابله دارد، اقدام کند و افراد را براساس اقدامات اطلاعاتی مدنظر قرار دهد. همچنین یکی از اهداف سیاست‌‌‌های کلان ما که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان است، به لطف عنایت متعال با اقدامات اطلاعاتی انجام شده در سال ۹۸ روند خوبی داشته و به دنبال آن هستیم که در سال ۹۹ این ظرفیت اطلاعاتی بیشتر شده و به توفیقات بیشتری دست پیدا کنیم.

دستگیری ۴۱۴ هزار و ۸۰۹ نفر  در یک سال

وی ادامه داد: در مجموع در سال گذشته ۴۱۴ هزار و ۸۰۹ نفر دستگیر شده‌اند که از این تعداد ۲۲۴ هزار و ۲۷۰ نفر قاچاقچی عمده و توزیع‌کننده خرد بوده و ۱۹۰ هزار و ۵۳۹ نفر معتادان متجاهر بوده‌اند. جمع‌آوری معتادان متجاهر از شهرستان‌ها و استان‌ها براساس سیاست‌های ستاد از نیمه دوم سال ۹۷ شروع شده و در سال ۹۹ نیز همچنان ادامه خواهد داشت. اولویت مجموعه نیروی انتظامی برای مقابله با مواد مخدر، سرباندها و سرشبکه‌ها هستند. امروز مبارزه با مواد مخدر در نیروی انتظامی سطح بندی شده است، نیروی انتظامی بر اساس سطح بندی انجام شده، تلاش شبانه روزی خود را برای پاکسازی نقاط آلوده، جمع آوری معتادان متجاهر و اقدام همه جانبه علیه سر شبکه‌ها و توزیع کنندگان جزء انجام می‌دهد.

افزایش انهدام و متلاشی شدن گروه‌ها و باند‌های قاچاق

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: با توجه به اقدامات اطلاعاتی انجام شده، عملیات درگیری در سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته و همچنین شاهد رشد ۵ درصدی در انهدام و متلاشی شدن گروه‌ها و باند‌های قاچاق بوده‌ایم. در این مدت نیز خودروهای توقیف شده ۱۶ درصد و سلاح‌های مکشوفه ۱۷ درصد افزایش داشته است. البته علیرغم این افزایش‌ها میزان تلفات مادی و انسانی نیروهای مقابله‌ای ما کاهش داشته است و در سال گذشته در خصوص شهادت ماموران نیروهای مقابله‌ای، با کاهش ۵۶ درصدی مواجه بوده‌ایم. همچنین ۲۰ درصد کشفیات افزایش داشته است و با توجه به سیاست‌گذاری‌هایی که انجام شده، بیشترین عملیات ها و اقدامات اطلاعاتی در مرزهای شرقی و حاشیه شرق کشور بوده است.

استفاده از امکانات سپاه و ارتش نیز در حوزه دریا و کویر

سردار اصلانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تغییر مسیر قاچاق از خشکی به دریا گفت: از نیمه دوم سال ۹۶ تا اواخر سال ۹۷ شیب تغییر مسیر از سمت خشکی به دریا را داشتیم و از همین رو به سرعت اقدامات بسیار خوبی در این خصوص انجام دادیم. ضمن اینکه نیروی انتظامی در تمامی مرزهای دریایی، زمینی و هوایی فعالیت موثر دارد و بسیج و وزارت اطلاعات نیز نقش برجسته‌ای در این زمینه دارند از امکانات سپاه و ارتش نیز در حوزه دریا و کویر استفاده شد. قاچاقچیان به دنبال این هستند که در هر مسیری که برای آنها امن است، استفاده کنند و هر جا فعالیت شروع می‌شود و اقدامات مناسب و موثر بر علیه عناصر اصلی قاچاق موادمخدر انجام می‌شود، قاچاقچیان تغییر مسیر می‌دهند. به سبب اقدامات مقابله‌ای که انجام شده در نیمه دوم سال ۹۸ شاهد سبک سال‌های گذشته هستیم و افزایشی در این خصوص نداشته‌ایم.

برای تامین تجهیزات از خارج کشور با مشکل مواجه هستیم/ منتظر کمک نماندیم و خودمان وارد عمل شدیم

وی همچنین درباره انسداد مرزها به ویژه مرزهای ایران و پاکستان تصریح کرد: امروز ما در حوزه تجهیزات با یک مشکل اساسی مواجه هستیم. تمام کمک‌هایی که در گذشته در بعد مادی توسط کشورهای اروپایی می‌شد بعد از شروع تحریم‌ها این کمک‌ها کم و حتی قطع شده است و ما امروز در خصوص تامین ابزار و تجهیزات از خارج از کشور با مشکل مواجه هستیم و علیرغم اینکه کشورهای اروپایی به طور مداوم شعار می‌دهند که مبارزه با قاچاق موادمخدر به نفع بشریت است و مواد مخدر دشمن بشریت است، اما در عمل ما هیچ اقدامی از آنها نمی‌بینیم، البته جمهوری اسلامی ایران نیز منتظر کمک آنها نمانده و خود وارد عمل شده است.


بیشتر بخوانید: تغییر الگوی مصرف مواد مخدر با شیوع کرونا


معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در همین زمینه نیز با شرکت‌های دانش بنیان جلسات متعددی برگزار شده و امروز به لطف خداوند این شرکت‌ها هم در بحث تولید دستگاه‌های ایکس ری و سایر تجهیزاتی که به عنوان آشکار ساز مواد مخدر تلقی می‌شوند، اقدامات خوبی انجام داده‌اند و تولیدات بسیاری در این زمینه داشته‌اند و قراردادهایی نیز در این خصوص منعقد شده است و ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروهای مقابله‌ای هر کدام در حد توان خود براساس وضعیت موجود این ابزارها و تجهیزات را خریداری کرده‌اند.

سردار اصلانی تاکید کرد: قطعا ما در یک برهه زمانی کوتاه نمی‌توانیم تمام امکانات را در همه نقاط استقرار دهیم و این کار بسیار سختی است و اعتبارات کشور نیز این اجازه را به ما نمی‌دهد، اما مبارزه با مواد مخدر یکی از اولویت‌هاست و در حوزه مرزبانی نیز کشور اقدامات ارزشمندی را انجام داده است ما در ستاد نیز در حد توانمان در راستای تجهیز و تقویت کمک می‌کنیم.

سهل‌انگاری و کم‌کاری  نهادهای بین‌المللی در خصوص مقابله با مواد مخدر

وی با بیان اینکه نهادهای بین‌المللی در خصوص مقابله با مواد مخدر سهل‌انگاری و کم‌کاری دارند، گفت: ما به عنوان ستاد مبارزه با موادمخدر از مجامع بین المللی در دیپلماسی‌ها و نشست‌هایی که در ایران و کشورهای دیگر انجام می‌شود، مطالباتمان را پیگیری می‌کنیم. این نهادهای بین‌المللی نیز هر چقدر به ما کمک کنند، در حقیقت به خودشان کمک کرده‌اند، چراکه ما هر چقدر امکانات و تجهیزاتمان بیشتر باشد، در نهایت می‌توانیم بیشتر از ترانزیت مواد مخدر جلوگیری کنیم. البته این به این معنی نیست که ما امروز با ترانزیت مواد مخدر مقابله نمی‌کنیم، بلکه ما علیرغم اینکه با کمبود مواجه هستیم، اما تمام تلاش خودمان را برای پیشگیری و جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر انجام می‌دهیم، چراکه نجات انسانیت در قرآن نیز سفارش شده است. امروز جمهوری اسلامی ایران نیز این افتخار را دارد که برای انسان‌ها و نجات بشریت از تمام امکانات استفاده کند، اما متاسفانه کمک‌های بین المللی از طرف جوامعی که شعار می‌دهند، وجود ندارد.

به دلیل تحریم‌ها در تامین قطعات دچار مشکل هستیم

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مسیرهای ترانزیت مواد مخدر تصریح کرد: صفر تا صد مرفینی که ما در کشور کشف می‌کنیم، برای مصرف در کشورهای اروپایی است. همچنین برخی از انواع هروئین که در کشور ما کشف و ضبط شده است، برای مصرف در کشورهای اروپایی است. این کشفیات نشان دهنده این است که ما کماکان مانند گذشته فعالیت‌مان را در خصوص مقابله با مواد مخدر ادامه می‌دهیم و از آن کم نکرده‌ایم، اما همانطور که کمبود تجهیزات و به روز نگه داشتن تجهیزات برای ما مشکل ایجاد می‌کند، بسیاری از تجهیزاتی که امروز در دروازه‌های مرزی ما استفاده می‌شود، ممکن است سال‌ها از زمان ساخت آنها گذشته باشد و باید به روز رسانی شوند و متاسفانه به دلیل تحریم‌ها ما در تجهیزات این قطعات دچار مشکل هستیم، اما همانطور که گفتم شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه ورود کرده‌اند و ما تا حدودی پشتیبانی می‌شویم، اما امیدوارم روزی کشورهای اروپایی به فکر ملت‌های خودشان باشند تا این مواد مخدر آنها را دچار مشکل نکند.

اعتیاد به شیشه روز به روز در حال افزایش است

سردار اصلانی همچنین درباره ورود و شناسایی ماده مخدر نوپدید و نوظهور تصریح کرد: ما در کشفیاتی که داشتیم ماده  مخدر جدیدی را شناسایی نکرده‌ایم و همه موادی که کشف و ضبط شده‌اند، همان موادی هستند که در گذشته نیز بوده‌اند. امروز در سراسر دنیا بیش از ۸۰۰ ام پی اس به عنوان ماده مخدر وجود دارد. در حال حاضر رایج‌ترین ماده مخدر در کشور همچنان تریاک است. پرمصرف‌ترین مواد مخدر در کشور ما در حال حاضر تریاک، حشیش بعد از آن هروئین و شیشه است، اما روند گرایش اعتیاد به شیشه نسبت به گذشته روز به روز متاسفانه در حال افزایش است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز بیشترین میزان واردات شیشه از کشور افغانستان را داریم و از همین رو کشفیات ما در خصوص ماده مخدر شیشه نیز افزایش یافته است. در گذشته ماده مخدر شیشه از قیمت بسیار بالایی برخوردار بود، اما امروز در برخی از استان‌ها شیشه کیلویی ۶ میلیون تومان است و در برخی از استان‌ها ۲۰ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان نیز است، دلیل این قیمت‌ها نیز حجم بالای تولید در کشور افغانستان است.

تهدید از سوی کشورهای اروپایی با ورود پیش‌سازها

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره پیش سازها گفت: متاسفانه ما به عنوان کشوری که قربانی مواد مخدر هستیم، از دو جهت و دو جغرافیا مورد تهدید هستیم. از سوی مرزهای افغانستان و پاکستان با مواد مخدر سنتی و از سوی کشورهای اروپایی با ورود پیش‌سازها تهدید می‌شویم، امروز بخشی از پیش‌سازها از کشورهای اروپایی به مقصد افغانستان از کشور ما عبور می‌کند و در نهایت یک رقم بسیار بالایی از کشفیات ما در خصوص پیش‌سازها است.

سردار اصلانی درباره شایعاتی مربوط به مصرف موادمخدر برای جلوگیری از ابتلا به کرونا گفت: من به عنوان یک کارشناس در حوزه مواد مخدر به چنین چیزی اعتقاد ندارم. افزایش قیمت مواد مخدر در این ایام نیز به دلیل تقاضای بیشتر و مصرف بیشتر مواد مخدر نبوده است، بلکه به این دلیل بوده است در یک مقطع زمانی تمام محورهای مواصلاتی در کشور بسته شد و مسافرت‌ها از استانی به استان دیگر محدودیت و ممنوعیت داشت، وقتی این ممنوعیت برقرار شد، امکان ورود مواد مخدر از مرزهای شرقی به مرکز کشور وجود نداشت، همچنین به دلیل اینکه محورهای مواصلاتی برای پیشگیری از بیماری کرونا بیش از گذشته کنترل می‌شد، بنابراین حمل و نقل کاهش داشته و از همین رو باعث گرانی و افزایش بسیار قیمت مواد مخدر شده بود. البته ما در این ایام کرونا بیشترین کشفیات مواد مخدر به نسبت کنترل محورهای موصلاتی توسط پلیس را نیز داشتیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان