تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۹

«زندانی کنید»؛ دستور ترامپ برای تشدید سرکوب معترضان

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در واکنش به اعتراض‌های سراسری مردم کشورش به نژادپرستی و خشونت پلیس، به دولت فدرال دستور داد افراد مرتکب اقدامات اعتراضی را دستگیر و به حداکثر ۱۰ سال زندان محکوم کند.

دستور دستگیری معترضان آمریکاییرویداد۲۴ ترامپ روز سه شنبه در پیامی توئیتری نوشت: من به دولت فدرال مجوز بازداشت هر فردی را که مرتکب اوباشگری یا تخریب هر مجسمه یا بنای یادبود یا اموال متعلق به دولت فدرال شود و محکوم کردن مرتکبان به حداکثر ۱۰ سال زندان بر اساس قانون حفظ بناهای یادبود نظامیان سابق یا قوانین مرتبط مانند آن، را می دهم.

ترامپ افزود: این دستور بلافاصله پس از انتشار، قابل اجراست و برای اعمال تخریب یا اوباشگری پیش از این نیز قابل استفاده بوده و هیچ استثنایی در کار نخواهد بود.

ترامپ دقایقی بعد در توئیت دیگری، در پیامی هشدارآمیز خطاب به معترضان نوشت: تا زمانی که من رئیس جمهوری هستم، هرگز اجازه نخواهم داد "منطقه خودمختار" در واشنگتن ایجاد شود. اگر آنها(معترضان) دوباره شروع کنند، با آنها با زور و بطور قاطع برخورد خواهد شد.

به گزارش روز شنبه شبکه خبری سی‌ان‌ان، جمعی از معترضان به نژادپرستی در آمریکا ، در اقدامی به نشانه مخالفت با نژادپرستی، با تجمع در اطراف تندیس «جورج واشنگتن» بنیانگذار و اولین رئیس‌جمهوری این کشور در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان، مجسمه او را واژگون کردند، سپس سر تندیس را آتش زده و آن را روی زمین کشیدند.

تصاویر منتشر شده از مجسمه، شماره ۱۶۱۹ را که توسط معترضان روی آن نوشته شده، نشان می دهد و اشاره به سالی دارد که اولین برده ها به سرزمینی منتقل شدند که اکنون ایالات متحده نام دارد.

هفته گذشته نیز معترضان مجسمه «توماس جفرسون» سومین رئیس جمهوری آمریکا را در مقابل دبیرستانی در پورتلند به زیر کشاندند و با رنگ روی آن جمله «صاحب برده» و نام «جورج فلوید» را نوشتند.

جورج فلوید یک شهروند سیاهپوست آمریکایی بود که به تازگی زیر فشار زانوی یک افسر پلیس سفیدپوست این کشور جان باخت. درپی قتل وی اعتراض های گسترده ای سراسر آمریکا و جهان را فراگرفت.


بیشتر بخوانید: افزایش محدودیت‌ها برای مهاجران آمریکایی/ تعلیق صدور گرین کارت را تا پایان ۲۰۲۰


واشنگتن و جفرسون هر دو روسای جمهوری بودند که در طول زندگی و زمامداری شان صاحب صدها برده بودند.

مردم آمریکا همزمان با برگزاری تظاهرات های ضدنژادپرستی در سراسر این کشور، مجسمه شخصیت های مهم را واژگون می کنند. در همین راستا، مجسمه کریستف کلمب کاشف قاره آمریکا نیز در ادامه اعتراض‌های سراسری در ایالات متحده به نژادپرستی، پایین کشیده شد و در پارکی در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا به آب انداخته شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان