تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

نهادهای مدنی؛ منحرف یا یاری‌رسان جامعه/ موافقان و مخالفان جمعیت امام علی چه می‌گویند؟

کاربران مخالف و موافق بازداشت اعضا و موسس جمعیت امام علی تلاش می‌کنند با استفاده از هشتگ در فضای مجازی به بیان نظرات خود بپردازند و مخاطبان را با دیدگاه‌های خود آشنا کنند. اکنون باید منتظر ماند و دید مراجع قضایی چه زمانی درباره علت بازداشت این افراد موضع‌گیری خواهد و البته چه خواهد گفت.

جمعیت امام علی

رویداد۲۴یک هفته از بازداشت دو عضو و موسس جمعیت امام علی می گذرد و همچنان درباره علل بازداشت این افراد اطلاع رسانی رسمی صورت نگرفته است و تنها چند گمانه زنی در این باره مطرح شده است.

ابتدای هفته جاری بود که خبر رسید «شارمین میمندی نژاد» موسس جمعیت امام علی و دو نفر از اعضای این جمعیت به صورت شبانه بازداشت و دفتر جمعیت نیز توسط ماموران امنیتی پلمب شده است.  جمعیت امام علی یک سازمان مردم نهاد است که از سال ۷۸ توسط شارمین میمندی نژاد و در دانشگاه صنعتی شریف تاسیس و شروع به کار کرد و بر کودکان بازمانده از تحصیل، کودکان کار و زنان سرپرست خانوار متمرکز شده است.

این سازمان دفاتر متعددی در مناطق محروم تهران و برخی از شهر‌های ایران دارد. جمعیت طی سال‌های گذشته تلاش داشته تا با آموزش به کودکان محروم بازمانده از تحصیل از جمله فرزندان افغان یا ایرانی، کودکان کار، کودکان درگیر با مواد مخدر، کمک برای آزادی از اعدام زندانیان زیر ۱۸ سال، گلریزان برای زندانیان و کمک مالی و تغذیه‌ای به خانواده‌های محروم و فقیر گامی در جهت کمک به محرومیت زدایی در کشور به ویژه در زمینه کودکان بردارد.

اعلام خبر بازداشت این افراد نخست از سوی خبرگزاری تسنیم و با موضع‌گیری خاصی و اتهام زنی همراه بود. تسنیم در این باره نوشت: «بازداشت فرد مرتبط با مراکز ضد ایرانی در پوشش موسسه_خیریه. این فرد به نام ش. م در سال‌های اخیر با تشکیل موسسه‌ای خیریه و در پوشش اقدامات عام‌المنفعه اقدام به شبکه‌سازی برای نفوذ در سطوح مختلف افکارعمومی کرده است.» همین موضع گیری و اتهام زنی بدون آنکه هنوز جرمی مشخص شده باشد یا اینکه بازداشت شدگان تفهیم اتهام شوند، باعث شد تا انتقادات بسیاری درباره بازداشت این افراد مطرح شود. پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس در واکنش به این خبر در توییتی نوشت:

«دایره عناوین مجرمانه آنقدر تنگ شده که "‫نفوذ در افکار عمومی" هم جرم تلقی می‌شود. فقط مانده که بابت ‫فکرکردن و ‫نفس_کشیدن هم مجرم شویم.»

این اتفاق نیز همانند سایر اتفاق‌ها دو دسته مخالف و موافق به همراه داشت که سعی کردند تا در فضای مجازی از جمله توییتر اظهار نظر و در این باره روشنگری کنند. برخی از کاربران در توییتر نوشتند:

«بازداشت موسس جمعیت امام علی و تعطیلی دفتر این موسسه آنقدر خنده‌دار و عجیب است که اگر کسی نداند فکر می‌کند صرفا برای پرت کردن حواس مردم از اختلاس‌ها و طبری‌ها و قاضی منصوری‌هاست.»

میثم در انتقاد از این موضوع در حساب کاربری خود نوشت:

«جمعیت امام علی تنها یک خیریه نیست، یک سازمان مردم نهاد مطالبه گر است، یکی از دستاورد‌های جمعیت همین تصویب لایحه حمایت از کودکان بود، طرح مساله کودک همسری، موضوع منع مجازات اعدام جرایم زیر ۱۸ سال، لغو بدترین اشکال کار کودک گوشه‌هایی از مطالبه گری جمعیت بود.»

کاربر دیگری نیز با استفاده از هشتگ جمعیت امام علی نوشت:

«‏اینکه تسنیم نوشته جمعیت امام علی مروج فرهنگ التقاطی بود یعنی چی دقیقا؟ اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که احتمالا تو بسته‌های غذایی که ماه رمضون توزیع میکردن، بسته‌های نخود و لوبیا جدا نبوده!»


بیشتربخوانید: پرونده جدید برای بزرگترین خیریه ایران/ شارمین میمندی نژاد موسس جمعیت امام علی چرا بازداشت شد؟


برخی دیگر، اما به صورت شتابزده و همانند همیشه سعی کردند تا موضعی اتهامی و مجرمانه به موضوع بدهند و سریعا خودسرانه جرم را تشخیص و حکم هم صادر کنند. یکی از این کاربران بدون آنکه سند یا مدرکی در اختیار داشته باشد، در توییتی نوشت:

«‏حدود یکسال پیش بود که به انحرافات جمعیت امام علی پرداختم، با حمله طرفداران این جمعیت منحوس روبه رو شدم، علی علیزاده سر همین موضوع بار‌ها بهم تهمت زد و از جمعیت دفاع کرد. حالا بعد از یک سال خبر رسیده که دفتر این سازمان پلمپ و موسسش بازداشت شده. زمستون رفت و روسیاهیش موند به زغال»

البته که مشخص نیست این افراد طرح چه مسائل و موضوعاتی را انحراف می دانند یا اساسا عنوان نمی کنند که جمعیت امام علی و اعضای آن دست به ترویج چه افکار یا موضوعاتی زده اند که اکنون آنها را منحرف می‌خوانند. اما توییت یکی دیگر از افراد موافق و خوشحال از بازداشت موسس جمعیت می‌توان میزان تااندازه‌ای به جواب این ابهام رسید. این کاربر در توییتی می‌گوید:

«ورودی دانشگاه که بودم، این جمعیت به شدت دنبال جذب ورودی‌ها بود و من رو هم گفتن بیا دفتر صحبت کنیم. روی حساب اسم این انجمن رفتم دفترشون و دیدم دختر و پسر خیلی راحت بگو و بخند. از تناقض بین اسم و فضای حاکم به دفتر، به کلیت این انجمن شک کردم و هیچ وقت هم سمت شون نرفتم.»

کاربران مخالف بازداشت و حامی جمعیت، اما موضوع را با دید دیگری نگاه می‌کنند و معتقدند جمعیت تاکنون خدمات بسیار زیادی را به مردم محروم و فقیر جامعه ارائه کرده است. یکی از این کاربران در توییتی نوشت:

«‏چشمِ تنگِ چکمه پوشانی که صاحب کل مملکت شده‌اند همین یک جمعیت امام علی هم که دست ضعفا را می‌گرفت نتوانست ببیند. در مملکتی که اربابان آنرا به فلاکت رسانده‌اند، تاوان دستگیری از رعیت میشود دستگیری!»

یا کاربر دیگری در همین رابطه نوشت:

«من مدت کوتاهی در جمعیت امام علی معلم داوطلب بودم. تاحالا شوق بچه‌ها رو دیدین وقتی چند ساعت در روز از نکبت زندگی که شما‌ها براشون ساختید فرار میکنن و میان خانه ایرانی؟ تاحالا خنده هاشونو وقتی کنار هم نقاشی میکشن شعر میخونن سواد یاد میگیرن دیدین؟ به اون بچه‌ها فکر میکنید؟»

خانه‌های ایرانی، یا مکان‌هایی که جمعیت امام علی برای آموزش و پرورش کودکان قشر آسیب‌پذیر جامعه در نظر گرفته است، هم اکنون در حال فعالیت هستند، اعضای جمعیت در حال اطلاع رسانی درباره وضعیت فعالیت های خود و همچنین آخرین وضعیت بازداشت شدگان هستند، در این بین کاربران مخالف و موافق نیز تلاش می کنند با استفاده از هشتگ در فضای مجازی به بیان نظرات خود بپردازند و مخاطبان را با دیدگاه‌های خود آشنا کنند. اکنون باید دید مراجع قضایی چه زمانی درباره علت بازداشت این افراد موضع گیری خواهد و چه خواهد گفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
0
طرز فکرشان و برداشتهایشان از دین متفاوت هست ولی به هرحال کمک رسان هستند و با بگیر و ببند کار درست نمیشود
نظرات شما
پیشخوان