تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۹

سایه سنگین ایران بر سر دور جدید مذاکرات عراق و آمریکا

یک مسئول در دفتر نخست وزیر عراق گفت: قرار است نخست وزیر عراق سفری به ایالات متحده، برای بررسی پرونده‌های مختلف با آمریکایی‌ها، از جمله حضور نظامی ایران در عراق داشته باشد. این مسئول عراقی تاکید کرد که نفوذ ایران در عراق، مساله ای نیست که از ذهن مسئولان آمریکایی پاک شود.

 مذاکرات عراق و آمریکا

رویداد۲۴ عادل النواب در روزنامه قطری «العربی الجدید»، چاپ لندن نوشت: قرار است نخست وزیر عراق در ربع آخر ماه ژوئن سفری به ایالات متحده داشته باشد. به گفته مسئولان دفتر الکاظمی، این سفر در ضمن مجموعه سفرهایی جای می گیرد که نخست وزیر جدید با هدف جلب حمایت خارجی از عراق، برای خروج آن از بحران مالی فعلی و بررسی پرونده های امنیتی، سیاسی و اقتصادی دیگر انجام می دهد، که در رأس آنها پرونده مذاکره استراتژیک بین آمریکا و عراق است.

 در ادامه این مطلب آمده است: بیانیه مشترک عراق-آمریکا به دنبال اولین جلسه گفتگو، توافق هایی را در خود داشت، که از جمله آنها، کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق، بدون اشاره به عقب نشینی کامل آنها بود، که باعث اعتراض گروههای مسلح مورد حمایت ایران در عراق شد. علاوه بر اینکه جبهه سیاسی که معمولا ایران حامی آن است، متشکل از ائتلاف الفتح و دولت قانون، به ریاست هادی العامری و نوری المالکی، نیز به این موضوع اعتراض دارد.

یک مسئول عراقی در دفتر نخست وزیر عراق در گفتگو با العربی الجدید گفت:«سفری که قرار است پس از بیستم ماه ژوئن انجام شود، برای بررسی پرونده های مختلف با آمریکاییها، از جمله حضور نظامی ایران در عراق، پرونده همکاری امنیتی و شرایط سیاسی عمومی و جلب حمایت اقتصادی برای عراق، انجام می شود». این مسئول عراقی تاکید کرد که نفوذ ایران در عراق، مساله ای نیست که از ذهن مسئولان آمریکایی پاک شود.

وی تصریح کرد که این سفر تحت فشارهای سیاسی بسیاری از سوی قوا و گروههای مسلح مورد حمایت ایران، قرار دارد و احتمالا این فشارها باعث می شود نتایج قاطع یا ملموسی در خصوص بسیاری از پرونده ها محقق نشود. از این رو، اکنون صحبتی که در مورد سفر مذکور می شود، تحت عنوان تکمیل مذاکره استراتژیک بین دو طرف، است.

این در حالی است که وزیر خارجه عراق در حاشیه دیدار با نماینده سازمان ملل تاکید کرد که کشورش مایل است سیاست متوازنی را در برقراری رابطه با همه و بویژه دولتهای همسایه اش اتخاذ کند، تا افاق همکاری در راستای تحقق منافع مشترک گشوده شود.

وی خاطر نشان کرد که سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن، با هدف تکمیل کردن مذاکره استراتژیک بین عراق و آمریکا انجام می شود و اهمیت این سفر، در تقویت منافع دو کشور و انعکاس و تاثیر آن بر امنیت و استقرار منطقه است.


بیشتر بخوانید: کاهش مناسبات تجاری عراق با ایران/ الکاظمی به تلاطم‌های ارزی در ایران دامن می زند؟


در این میان، مختار الموسوی، یکی از اعضای کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق در گفتگوی تلفنی با العربی الجدید گفت:«پارلمان عراق و قوای سیاسی، با دقت سفر نخست وزیر جدید عراق به ایالات متحده را پیگیری می کند و بلافاصله پس از بازگشت وی از آمریکا، دیداری با او انجام می شود تا تمام جوانب گفتگوها برای پارلمان عراق نیز مشخص شود.»

الموسوی تاکید کرد که نخست وزیر عراق باید در صحبتهای خود در واشنگتن، به تصمیم پارلمان این کشور در مورد اخراج نیروهای خارجی از عراق، تکیه کند.

این عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق افزود: سفر الکاظمی به واشنگتن مورد بررسی پارلمان قرار گرفته و پس از بررسی نتایج آن به شکل دقیق و مشخص، موضع معینی را در قبال آن اتخاذ می کنیم، بویژه آنکه هر توافقی که برخلاف مصوبه مجلس عراق در مورد مخالفت با حضور آمریکایی ها باشد، مورد مخالفت مجلس قرار گرفته و اعضا، تحت تاثیر فشارهای داخلی و خارجی حاضر به اجرایی شدن آن نمی شوند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: امریکا
نظرات شما
پیشخوان