تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

شکایت دوباره عراق از ایران به شورای امنیت سازمان ملل/ بغداد به تهران پشت می‌کند؟

عراق بار دیگر از ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد، سفیر ایران را احضار و اعتراض شدیداللحن خود را اعلام کرد. بغداد پیشتر پس از حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق به تلافی شهادت سردار سلیمانی، از تهران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده بود.

روابط ایران و عراق

رویداد۲۴  کمیسیون دفاع و امنیت عراق در مجلس این کشور اعلام کرد که از ایران و ترکیه به دلیل نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است. پیشتر گزارش‌هایی درباره شکایت عراق از ترکیه و احضار سفیر این کشور در بغداد منتشر شده بود اما امروز برای نخستین بار خبر شکایت بغداد از تهران به شورای امنیت سازمان ملل از سوی یکی از نمایندگان مجلس این کشور رسانه‌ای شد.

در همین رابطه، خبرگزاری رسمی دولت عراق (واع) در خبر کوتاهی در این باره نوشت که کمیسیون دفاع و امنیت مجلس این کشور اعلام کرده است که عراق شکایتی را در خصوص تجاوزات صورت گرفته به حاکمیت ملی عراق به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

خبرگزاری رسمی دولت عراق بدون اشاره دقیق به عنوان شکایت عراق  از ایران به سازمان ملل در این خبر، به نقل از «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون دفاع و امنیت مجلس عراق می‌نویسد: کمیسیون دفاع و امنیت مجلس عراق خواستار تقویت توان دفاع هوایی و راداری این کشور با هدف افزایش قدرت ارتش عراق برای مقابله با هرگونه حملات احتمالی است.

وی در خصوص حملات ترکیه و ایران به خاک عراق نیز گفت: هماهنگی‌های کامل میان فرمانده کل ارتش عراق و کمیسیون‌های دفاع و امنیت و روابط خارجی مجلس این کشور برقرار است و در همین رابطه سفرای ترکیه و ایران در بغداد احضار و یادداشت اعتراضی شدیداللحن عراق به آنها ابلاغ شده است. وی همچنین تاکید کرد که عراق شکایت رسمی را علیه تجاوزات صورت گرفته به خاک عراق به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی دولت عراق، پیشتر، وزارت خارجه عراق نیز سفرای ایران و ترکیه در بغداد را احضار و اعتراض شدیداللحن خود را به آنها عنوان و بر حق عراق برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود تاکید کرده است.

در ادامه، سایت فارسی زبان عراق میدل ایست نیوز نیز در گزارشی در این باره، صریحا از شکایت رسمی عراق از ایران و ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل بابت حملات به خاک خود خبر داد و نوشت: «عبدالخالق العزاوی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، خبر داد که این کشور از ایران و ترکیه بابت حملاتشان به خاک عراق و نقض حاکمیت ارضی این کشور به شورای امنیت و سازمان ملل متحد شکایت رسمی کرده است.


بیشتر بخوانید:کاهش مناسبات تجاری عراق با ایران/ الکاظمی به تلاطم‌های ارزی در ایران دامن می زند؟


میدل ایست نیوز در ادامه می‌نویسد: العزاوی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق گفت که این کمیسیون خواستار تقویت توان دفاع هوایی و راداری عراق برای تقویت توانایی ارتش عراق برای رویارویی با حملات احتمالی شده است.

این سایت به جزئیات بیشتری از این مصاحبه اشاره کرده و می نویسد: العزاوی درباره حملات اخیر ترکیه و ایران به مواضع کردهای مخالف در خاک عراق گفت که فرمانده کل نیروهای مسلح با کمیسیون های امنیت و روابط خارجی مجلس در هماهنگی کامل است و در این باره سفرای ایران و ترکیه به وزارت خارجه احضار شده و یادداشت‌های اعتراضی عراق را دریافت کرده‌اند.

هفته گذشته در پی حملات ترکیه و ایران به مواضع احزاب معارض کردی در خاک عراق که ساعاتی پس از دیدار وزیر خارجه ایران با همتای ترکیه‌ای وی در آنکارا آغاز شد عراق سفرای ایران و ترکیه را احضار و اعتراض خود به این حملات را اعلام کرد.

عراق در ماه ژانویه نیز در پی اقدام ایالات متحده در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و نیز اقدام متقابل ایران در حمله به پایگاه نظامی عین الاسد از ایران و ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

بغداد به دنبال آن است که نشان دهد بر سر احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور با هیچ کشوری اعم از همسایگانش بنای مسامحه ندارد، هرچند با نگاهی به واقعیت آنچه در این کشور می‌گذرد می‌توان دریافت که عراق راه طولانی در این زمینه در پیش دارد. هم اکنون 14 پایگاه نظامی آمریکا در بخش‌های مختلف عراق مستقر است.

ترکیه نیز برای چندمین بار پیاپی، حملات گسترده‌ای را با همکاری ایران در شمال عراق و علیه مواضع احزاب معارض کردی صورت داده و بیش از 500 مقر این حزب در شمال عراق را تاکنون هدف قرار داده است و اقدام به ارسال نیرو به داخل خاک عراق کرده است.

اگرچه ایران طی چند سال گذشته و با هماهنگی دولت عراق به انجام امور مستشاری در این کشور به ویژه در مبارزه با گروه تروریستی داعش مشغول بوده و هزاران نیرو به این کشور اعزام کرده است، اما حضور ایران در عراق به مذاق عده‌ای از نیروهای سیاسی این کشور خوش نمی‌آید و تاکنون مخالفت‌های زیادی در این زمینه  شده است. اکنون باید دید که اعتراض عراق به اقدام اخیر ایران، به شکایت به شورای امنیت محدود می‌شود یا در آینده اقدامات دیگری را نیز شامل می‌شود؟



 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
برده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
0
آنکه دنبال ریاست بر عراق بود مزدش را گرفت آنکه بیت المال ایران را در عراق هدر داد مزدش را گرفت
سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
0
0
بیت المال رو دارید خرج عراق می کنید این هم تشکر عراقی ها. من موندم چرا عراق شکایت اسرائیل و آمریکا رو نمیکنه که کشورشون رو داغون کردند و مرتب حمله موشکی میشه به عراق از جانب اسرائیل. ایران باید از عراق شکایت کند بخاطر همکاری با آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی. خیانت کرد در امانت ،امانتی که برای دفاع از خاک عراق در آنجا به سر می بردند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان