تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۹

موانع پیش روی ترامپ در دوئل انتخابات ۲۰۲۰

در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، ادامه اعتراض‌های سراسری به نژادپرستی، سوء مدیریت در مهار کرونا و اخراج‌های سریالی کارکنان کاخ سفید، تنها بخشی از موانع جدی در مسیر دشوار ترامپ، مستاجر کنونی کاخ سفید برای پیروزی در این انتخابات است.
 انتخابات ۲۰۲۰
رویداد۲۴ تارنمای خبری «هیل» روز یکشنبه در تحلیلی پیرامون اخراج‌های پیاپی و مدوام ترامپ در مجموعه کاخ سفید، ضمن آنکه آن را یک اشتباه راهبردی برای دولتی دانست که قرار است انتخاباتی برای باقی ماندن در قدرت در پیش رو داشته باشد، نوشت: روند اخراج‌های ادامه دار کارکنان کاخ سفید منجر به سردرگمی در کانون قدرت شده و باعث شده این نهاد کلیدی قدرت در آمریکا راهبرد منسجمی برای هدایت ترامپ در مسیر پیروزی در انتخابات پیش رو نداشته باشد.

این تارنما افزود: دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر و پس از روشن شدن نتیجه استیضاح خود در کنگره، اقدام به اخراج و جایگزین ساختن مقامات بسیاری از جمله رئیس کارکنان، سخنگوی مطبوعاتی، مدیر امور لجستیکی، مشاور در امور داخلی کاخ سفید کرده است.

هیل می‌نویسد این مساله می‌تواند حتی با آمدن «مارک میدوز» (Mark Meadows) به عنوان رئیس جدید کارکنان کاخ سفید، این اخراج‌ها را تسریع کند.

این گزارش می‌افزاید: ترامپ در میان سایر روسای جمهوری آمریکا بیشترین آمار جابجایی و اخراج‌ها در سطوح بالای کاخ سفید و کابینه دولتی را به خود اختصاص داده است.

برخی از این اخراج‌ها دردسر‌ها و تبعات زیادی برای دونالد ترامپ داشته که از جمله آن، تبعات دست و پا گیر ناشی از کنار گذاشتن جان بولتون سیاستمدار کهنه کار از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا بود. کتابی که بولتون به تازگی منتشر کرده و در آن، از زوایای پنهان زیادی از اقدامات دولت آمریکا در سه و نیم سال اخیر پرده برداشته، خود به تنهایی به یکی از مخمصه‌های بزرگ پیش روی ترامپ در آستانه رقابت سخت با جو بایدن تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: آیا بولتون خشمگین باعث سقوط ترامپ می‌شود؟
ضربه مضاعف اخراج‌ها در آستانه انتخابات

هیل می‌نویسد: چنین لرزه‌هایی در کاخ سفید آن هم بخصوص زمانی که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در پیش است، برای ترامپ و دولت وی ضربه‌ای شدید محسوب می‌شود.

این تارنمای خبری آمریکایی در ادامه تحلیل انتقادی خود می‌نویسد: در دولت‌ها و دوره‌های قبلی در آمریکا، مقاماتی که در راس کار و کاخ سفید قرار داشتند بطور غیر رسمی از آن‌ها خواسته می‌شد تا زمانی که برگه‌های رای به صندوق‌ها در ماه نوامبر (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا) انداخته می‌شوند منصب خود را ترک نکنند.

«الکس کونانت» (Alex Conant) استراتژیست جمهوریخواه دراین باره به هیل گفت: (بطور مثال) در دولت بوش زمانی که انتخابات مجدد برای شخص رئیس جمهوری در پیش رو بود، به افراد گفته می‌شد؛ چنانچه قصد ترک پست خود دارید، هم اکنون اقدام کنید و آنرا برای تابستان سال آینده که قرار است چند ماه بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، موکول نکنید.

کونانت افزود: تلاش برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدون داشتن افرادی که در «چنته» داشته اید، حرکتی بسیار دشوار است.

کاخ سفید یک نهاد در هم پیچیده است

تارنمای خبری هیل می‌نویسد: به گفته کارشناسان کاخ سفید یک مجموع عظیم در هم تنیده‌ای است که با داشتن دفاتر متعدد و هزاران پرسنل، در زمینه‌های مختلف از مسائل اقتصادی تا امنیت ملی متمرکز می‌باشد؛ درنتیجه با تغییر در راس کارکنان کاخ سفید، معمول خواهد بود که تمامی زیر مجموعه خود را تحت تاثیر قرار دهد و تا فرد جایگزین خواسته باشد سر رشته امور را به دست گیرد و سر ازکار‌ها در آورد، زمان خواهد برد و این مصادف خواهد شد با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.

هیل نوشت: رئیس کارکنان کاخ سفید خود نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت و یا عدم موفقیت ترامپ در این انتخابات دارد.

نظرسنجی‌ها بر ضد ترامپ

هیل نوشت: از سویی دیگر ترامپ در نظرسنجی‌های از جوبایدن رقیب دموکرات خود با چالش مواجه است، بررسی‌ها تازه از این نظرسنجی‌ها پیشتازی بایدن از ترامپ را اختلاف ۱۴درصدی نشان می‌دهند، از جمله تغییر نظر‌ها و آرا در سه ایالت «آریزونا»، «ویسکانسین» و «میشیگان» از جمهوریخواهان به سمت دموکرات‌ها است.

مشکل در داخل ستاد ترامپ

هیل می‌نویسد: علاوه بر این تغییرات و برکناری‌هایی نیز در داخل ستاد انتخاباتی ترامپ و رخ داده است.

شمار مقام‌هایی که در تمامی وزارتخانه‌ها و سمت‌های مختلف کاخ سفید از بدو ریاست جمهوری دونالد ترامپ اخراج شده‌اند در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا بی‌سابقه بوده و کارشناسان و ناظران سیاسی آن را به «بی ثباتی دولت ترامپ» تفسیر کرده‌اند.

تاکنون افرادی همچون «رکس تیلرسون» وزیرخارجه سابق آمریکا، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی، «جیمز متیس» وزیر سابق دفاع، «جف سشنز» وزیر سابق دادگستری، «جان کلی» (John F. Kelly) وزیر سابق امنیت ملی آمریکا هریک بر اثر فشار‌های ترامپ تحت عنوان استعفا از سمت‌های خود برکنار شدند.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا خواهد بود که قرار است در سوم نوامبر ۲۰۲۰ (سیزدهم آبان ۱۳۹۹) برگزار شود.

در کنار همه این مسائل موجود در داخل کاخ سفید و دولت ترامپ، اعتراض‌های گسترده اخیر در آمریکا در مخالفت با نژادپرستی، سوء مدیریت در مهار شیوع ویروس کرونا که آمریکا را بیش از دو و نیم میلیون مبتلا و حدود ۱۳۰ هزار مرگ و میر ناشی از این بیماری، با فاصله خیلی زیاد با دیگر کشورها، در جایگاه نخست کشور‌های آلوده به این ویروس قرار داده است و اخیرا هم واژگون شدن معنا دار یادمان‌ها و مجسمه‌های نماد تبعیض نژادی در آمریکا، باعث شده تا رئیس جمهوری کنونی این کشور راه سختی را برای رقابت با نامزد دموکرات‌ها در انتخابات دوئل‌گونه ۲۰۲۰ که روز ۱۳ آبان امسال برگزار خواهد شد، پیش رو داشته باشد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان