تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۹ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

ادای احترام مردم پاوه به ۳ فعال محیط زیستی جان باخته در آتش سوزی مراتع پاوه +تصاویر

دیشب پیکر بلال امینی، مختار خندانی و یاسین کریمی به شهر پاوه رسید و مردم این شهر برای ادای احترام و سو‌گواری؛ در خیابان‌های شهر جمع شدند.
رویداد۲۴  ۳ فعال محیط زیست هنگام خاموش کردن آتش در مراتع منطقه پاوه کرمانشاه، جان باختند.

بلال امینی، مختار خندانی و یاسین کریمی دیروز هنگام تلاش برای خاموش کردن آتش در منطقه حفاظت شده "بوزین مرخیل" استان کرمانشاه در آتش محاصره شده و جان خود را از دست دادند.

براساس خبر کانال پاوه پرس، دیشب پیکر‌های این سه فعال محیط زیست به شهر پاوه رسید و مردم این شهر برای ادای احترام و سو‌گواری؛ در خیابان‌های شهر جمع شدند.

«مختارخندانی» از مؤسسین انجمن ژیوای شهرستان پاوه، «یاسین کریمی» عضو کمیته عملیاتی این انجمن و نیز «بلال امینی» از نیرو‌های مردمی در دفاع از محیط زیست و حفظ جنگل‌ها بودند.
ادای احترام مردم پاوه به ۳ فعال محیط زیستی جان باخته در آتش سوزی مراتع پاوه +فیلم
جزئیات حادثه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرد: سه نفر از دوستداران محیط زیست در جریان اطفاء حریق مراتع منطقه حفاظت شده بوزین مرخیل شهرستان پاوه جان باختند.

جلیل بالایی در گفتگو با ایرنا افزود: این افراد عصر امروز هنگام اطفاء حریق در محاصره قرار گرفته بودند و به علت وزش باد شدید نتوانستند جان خود را از مهلکه نجات دهند.

وی اظهار داشت: بوزین مرخیل در منطقه مرزی واقع شده و فاقد سکونت و صعب العبور است که به دلیل مناسب بودن سطح مرتع محل حریق وسیع و شدید بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: پس از کسب اطلاع از شعله ور شدن مجدد آتش فرماندار پاوه به همراه اعضای ستاد بحران و نیرو‌های متولی و مردمی در محل حاضر شدند و حدود ساعت ۱۹ امروز وزش باد و محاصره نیرو‌های مردمی گزارش شد که با تماس و پیگیری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی و دستور مهندس بازوند استاندار هماهنگی برای اعزام نیرو‌های کمکی و پرواز بالگرد صادر شد که به دلیل شرایط زمانی و هوا اجازه عملیات پرواز از حیث فنی داده نشد.

وی اضافه کرد: اقدامات نجات و انتقال مصدومین و متوفیان ادامه دارد و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود.
آتش سوزی مراتع پاوه
استاندار و رییس ستاد بحران استان با تسلیت فوت سه نفر از فداکاران خدمت و دوست داران محیط زیست به خانواده آنان و مردم پاوه و اورامانات فرماندار و رییس ستاد بحران شهرستان را مامور بررسی علل و عوامل آتش سوزی و اقدامات تکمیلی در اطفای حریق و گزارش به مردم کرد.

از روز پنجشنبه آتش به جان منطقه بوزین و مرخیل افتاده و نیرو‌های امدادگر و مردمی توانستند تا غروب روز شنبه آتش را مهار کنند.

اما شادی مهار آتش عمرش کوتاه بود و از امروز خبر سربرآوردن آتش زیر خاکستر دوباره کام طبیعت دوستان را تلخ کرد.

با توجه به صعب العبور بودن این منطقه مهار آتش با نیروی انسانی کار بسیار دشواری است به گونه‌ای که مدیرکل محیط زیست استان می‌گوید: آتش فقط با دست و دستگاه دمنده خاموش می‌شود و هرجا که جاده دسترسی داشته باشد نیز خودرو آتش نشانی به کمک می‌آید.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل باهدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
0
0
اینهمه اتش سوزی چرا؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
0
0
شهیدان واقعی
نظرات شما
پیشخوان