تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
وزارت بهداشت:

افزایش موارد بستری بدحال و جوان کرونا/ زنگ خطر در تهران

معاون کل وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش موارد بروز و فوتی ویروس کرونا در کشور، گفت: اینکه برخی محدودیت‌ها بازگردد اجتناب ناپذیر است و همانطور که ستاد ملی کرونا با ماهیت شهرستانی تصویب کرده است، اکنون شش استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در این زمینه داشتند و حتی برخی موارد با این اختیار در استان‌هایی که درخواست داشتند با محدودیت مجدد مواجه شده‌اند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه مجبور هستیم بازگشایی‌ها را انجام دهیم، گفت: اما وقتی بازگشایی‌ها انجام می‌شود باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؛ اخیرا یکی از عواملی که منجر به مرگ و میر شده با توجه به فاصله یک ماهه از تعطیلات عید فطر و برگزاری جشن‌ها در برخی استان‌ها مانند خورستان، هرمزگان،‌ بوشهر، کردستان،‌ کرمانشاه و آذربایجان که پیک‌های بیماری هم در آن ها است، سبب شده است که به آمار ۱۶۲ مرگ در روز (آمار روزانه فوتی‌های کرونا در روز گذشته) برسیم.

وی افزود: فرض کنید اگر این عدد ۱۶۲ مرگ را ضرب در تعداد روزهای یک سال کنیم، با چه عددی از مرگ و میر مواجه خواهیم شد؟ حتی اگر آمار مرگ و میر روزانه به عدد ۱۰۰ هم برسد باز سالانه حدود ۳۶ هزار مرگ را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: در خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، ۱۲ الی ۱۴ ماه دیگر ممکن است واکسن کووید۱۹ در دسترس باشد. در صورتی که اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد که بعید به نظر می‌رسد؛ با این ویروس و این میزان فوتی روبه‌رو خواهیم بود. 

کرونا جدی جدی آدم می‌کشد

افزایش موارد بستری بدحال و جوان

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ عامل ویروسی تاکنون در این مدت کوتاه کشته نداده است، خاطرنشان کرد: کرونا شوخی بردار نیست و جدی جدی آدم می‌کشد. اخیرا موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است و همه اینها یک زنگ خطر و هشداری است و مردم نباید این معضل را شوخی بدانند.

علت افزایش موارد کرونا در روزهای اخیر

وی با اشاره به اینکه موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ نتیجه جبری و الزامی رفتار مردم در بازگشایی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی درمانی است، ادامه داد: هیچ چیزی شوخی بردار نست. به هر اندازه که تماس‌های اجتماعی را کاهش دهیم،‌ از ماسک استفاده  نکنیم، نکات بهداشت فردی را رعایت نکنیم با افزیش موارد ابتلا مواجه خواهیم بود. هدفگیری ما در وزارت بهداشت رسیدن به آمار تک رقمی مرگ و میر بود، اما تقریبا دو هفته‌ای می‌شود که ارقام مرگ و میر سه رقمی شده است.

زنگ خطر در تهران

وی در پاسخ به این سوال که معنای افزایش موارد بستری ناشی از کرونا نسبت به موارد ترخیص شده در تهران چیست؟، گفت: این یک علامت خطر بزرگی است. تقریبا از اواسط هفته چهارم فروردین تعداد بستری‌ها در تهران و اکثر شهرهایی که پیک داشتند مانند استان گیلان،‌ قم،‌ گلستان، یزد و سمنان کاهش یافته و برایند ماندگاری در بیمارستان‌ها کاهش یافته بود، اما اکنون ما فرصت نمی‌کنیم بستری‌های قبلی را مرخص کنیم تا بستری‌های جدید را پذیرش کنیم.


بیشتر بخوانید:  سازمان جهانی بهداشت: به پایان کرونا حتی نزدیک هم نشده‌ایم


64 جانباخته کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه با یک ضایعه عمیق مواجه هستیم، تصریح کرد: تا الان فقط در بیمارستان‌های دولتی ۱۵ هزار و ۸۴ نفر علائم بیماری کووید۱۹ پیدا کردیم و تا دیروز صبح ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی با تست مثبت کرونا مواجه شدند، این در حالی است که ۶۴ نفر دکتر و پرستار و پیراپزشک تنها در بیمارستان‌های دولتی جان خود را از دست داده‌اند. متاسفانه براساس مشاهداتم تنها در بیمارستان بوکان ۴۰ نفر در قرنطینه بودند. برخی از این عزیزان مدت‌ها است که کودکان و پدر و مادر خود را ندیده‌اند.

شرایط سخت کادر درمان

وی با اشاره به نوجوانان و جوانان که اکثرا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: اگر به خودتان رحم نمی‌کنید به کادر بهداشت و درمان رحم کنید؛ بعدا اگر پرسنل نباشند خودتان به مشکل خواهید خورد. در بازدیدم از شهر بوکان دیدم که پرستاران در این بحران ماهی ۲۳۰ ساعت کار می‌کنند آنهم با آن شرایط سخت و پوشیدن لباس محافظتی که بر تن کادر درمان است.

حریرچی تاکید کرد: اینکه برخی محدودیت‌ها بازگردد اجتناب ناپذیر است. همانطور که ستاد ملی کرونا با ماهیت شهرستانی تصویب کرده است، اکنون ۶ استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در این زمینه داشتند. این محدودیت‌ها در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی اعمال شده است و مساجد، سینماها، مدارس و... با این اختیارات تعطیل شده است.

ماسک بزنید

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد،‌ مهم‌ترین اقدام محافظتی مردم را استفاده از ماسک خواند و تصریح کرد: به محض خروج از خانه باید از ماسک استفاده کنند. رعایت نکات بهداشتی، بازی نکردن با ماسک و... بسیار مهم است. از مردم می‌خواهم به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند مگر اینکه خروج از خانه با هدف اقتصادی باشد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان