تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۹

عربستان پلیسی‌ترین کشور جهان

هنوز ده‌ها مخالف و فعال عربستانی تنها به دلیل انتقاد علنی از دولت و یا فعالیت حقوقی مسالمت‌آمیز در بازداشتگاه‌های این کشور با محاکمه‌های ظالمانه روبه‌رو هستند.
عربستان
رویداد۲۴ به نقل از شبکه خبری المیادین، به تازگی بازداشت‌ها و محدودیت‌های اعمال شده از سوی مسؤولان عربستانی افزایش داشته‌اند به شکلی که سازمان‌های حقوقی از شکنجه زندانیان عقیدتی در زندان‌های این کشور و بازداشت اعضای خانواده مخالفان این کشور که به خارج گریخته‌اند، خبر می‌دهند.

با وجود درخواست‌های مکرر بین‌المللی و حقوقی، هنوز ده‌ها مخالف و فعال عربستانی تنها به دلیل انتقاد علنی از دولت و یا فعالیت حقوقی مسالمت‌آمیز در بازداشتگاه‌های این کشور با محاکمه‌های ظالمانه روبه‌رو هستند.

مسؤولان عربستانی به این بازداشت‌ها اکتفا نکرده بلکه در بسیاری از موارد اقدام به قتل مخالفان خود می‌کنند همانگونه که در مورد یکی از اعضای قبیله "الحویطات" این کشور رخ داد و مسؤولان ریاض او را به دلیل اینکه حاضر نشد خانه خود را برای راه‌اندازی پروژه "نیوم" تخلیه و ترک کند، به قتل رساندند.

عربستان پلیسی‌ترین کشور جهان

خالد بن فرحان آل سعود، شاهزاده عربستانی، کشور خود را "کشور سکوت و بردگی" خواند و گفت: عربستان را در رده پلیسی‌ترین کشور‌های جهان قرار دارد.

این شاهزاده عربستانی در ادامه اظهار کرد: تفکر عربستانی نشأت گرفته از فرهنگ سرکوب و ستم است، این کشور نه از بعد استراتژیک و نه آگاهی فرهنگی برخوردار است.

در همین راستا، دکتر معن الجربا، رئیس سازمان "کرامت"، مخالف با حاکمیت عربستان گفت: زمانی که از حاکمیت فعلی عربستان سخن می‌گوییم، درباره یک فاجعه انسانی و حقوقی صحبت می‌کنیم، این حاکمیت در نوع خود منحصر به فرد است، به این شکل که پادشاه بر تمامی مسؤولان کنترل دارد و این امر می‌تواند مانعی در تحقق عدالت در داخل این کشور باشد.

الجربا در گفتگو با المیادین با اشاره به اینکه زندان‌های عربستان پر از افرادی از تمامی طبقات جامعه هستند، اظهار کرد: همه سازمان‌های عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی حقوق بشر تایید می‌کنند که حاکمیت فعلی عربستان از اعتبار کافی برای اجرا و رعایت حقوق بشر برخوردار نیست.

تعداد زیادی از مخالفان عربستانی سال‌ها قبل تصمیم گرفتند برای جلوگیری از بازداشت و پیگرد‌های حقوقی مسؤولان به خارج این کشور فرار کنند، با این وجود از این پیگرد‌ها در امان نماندند، مهمترین آن‌ها جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف این کشور بود که بدنش در کنسول این کشور در ترکیه تکه تکه شد و آخرین مورد نیز هشدار مسؤولان کانادایی به عمر بن عبدالعزیز، مخالف عربستانی درباره این بود که "هدف احتمالی مسؤولان عربستانی است" و نیز تلاش مسؤولانی از دولت عربستان برای کشاندن او به سفارت این کشور در کانادا بود.

داستان‌های مخالفان عربستانی با مسؤولان کشورشان بسیار است، یکی از آن‌ها علی الهاشم، مخالف عربستانی با روایت داستان خود گفت که چگونه مسؤولان ریاض با اعمال اقامت اجباری برای او، مانع از دیدار او با فرزندان و همسرش شدند.

الهاشم به المیادین گفت: سازمان ملل به بهانه فشار‌های عربستان از کمک به او خودداری کرد.

او افزود: یکی از کارمندان سازمان ملل به من شفاهی گفت که "نمی‌توانیم به تو کمک کنیم ما حقوق‌مان را از عربستان دریافت می‌کنیم".

این فعال عربستانی که در حال حاضر در لبنان به سر می‌برد، از دولت لبنان خواست در این موضوع ورود کند تا او بتواند دوباره فرزندانش را ملاقات کند.

سیاست لجبازی

بسیاری از مخالفان عربستانی و سازمان‌های حقوقی از سرسختی مسؤولان این کشور در آزادسازی بازداشتی‌ها و یا کاهش مجازات‌ها در حق آن‌ها و خانواده‌هایشان سخن می‌گویند.

علی الدبیسی، مدیر سازمان اروپایی-عربستانی اظهار کرد: حاکمیت سرکوبگر عربستان در دوره پادشاهی ملک سلمان در بسیاری از پرونده‌ها از حدود و استاندارد‌های معمول فراتر رفته است و این عبور از خطوط به حقوق بشر و نهاد‌های حقوقی ضربه زده است.

الدبیسی افزود: حاکمیت عربستان در سال‌های اخیر راه‌های جدیدی را برای اخاذی از مخالفان خارج از این کشور در پیش گرفته‌اند که از جمله آن‌ها بازداشت خانواده‌های آن‌ها و محرومیت آن‌ها از تمامی حقوق‌شان است، اقداماتی که نهاد‌های حقوقی جهان آن‌ها را قبول نمی‌کنند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان