تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد:

جزئیات حریق در کلینیک سینا اطهر / اخطار قبلی آتش‌نشانی به کلینیک

مدیر عامل آتش نشانی ضمن بیان جزئیات حریق کیلینک سینا و اعلام اینکه در همان روز ۲۵ سیلند اکسیژن شارژ شده بود، گفت: هر چه قدر یک ساختمان نا ایمن‌تر باشد، احتمال تاثیرگذاری عملیات مقابله کاهش می‌یابد، چراکه ایمنی یک چرخه کامل است و تنها با نرده بان بلند به عملیات اطفاء و ... به دست نمی‌آید.
جزئیات حریق در کلینیک سینای اطهر
رویداد۲۴  صبح امروز بررسی حادثه حریق کلینیک سینا روی میز بررسی شورای شهر تهران قرار گرفت و مهدی داوری مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی با ارائه گزارشی در صحن شورای شهر گفت: بحث مشکلات ایمنی شهر تهران دارای خلاء‌های واقعی است که شهر را به چالش کشیده و بر همین اساس اعلام می‌کنم شهر تهران از نظر شرایط ایمنی حال خوبی ندارد.

وی با بیان این که فکر نکنید اقدامات سازمان آتش‌نشانی در حد چند ابلاغیه بوده است، گفت: این ساختمان‌ها توسط آتش‌نشانان در شهر شناسایی شده و بعد از آن بر اساس چک لیست کارشناسان تمام مخاطرات این ساختمان‌ها را احصاء کرده و ضمن آگاه سازی مالکین راهکار‌های ایمن سازی را به آن‌ها اعلام می‌کند و این یک فرآیند سنگین است.

داوری در مورد عملیات اطفای حریق حادثه کلینیک سینا با بیان این که در ساعت ۲۰:۴۶:۳۰ اولین تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شد گفت: در ساعت ۲۰:۴۶:۵۰اولین خروج آتشنشانان از ایستگاه دزاشیب و میدان تجریش انجام شد و با این که مسیر طولانی نبود، اما به دلیل ترافیک آتشنشانان ۴ دقیقه و ۵۸ ثانیه بعد به محل حادثه می‌رسند و با توجه به حجم تماس‌های دیگر با آتش‌نشانی ایستگاه‌های ۸۸،۶۴ و ۱۰۵ نیز به محل حادثه اعزام می‌شوند.
بیشتر بخوانید:
ناایمن بودن بیش از ۴۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی در تهران

وی با تاکید بر این که حضور اولین نیرو‌های ما همزمان با وقوع دومین انفجار بود گفت: انفجار دوم به حدی بود که دو ساختمان روبرو و مجاور را تحت تاثیر قرار داد.

داوری تاکید کرد: اگر تصاویر و فیلم‌ها را ببینید متوجه ستون دود به آسمان می‌شویم که به شخصه احتمال می‌دهم که این دود به دلیل وقوع انفجار بوده است چرا که هر انفجار، شعله، حرارت و دود را افزایش داده و تا شعاع ۲۰ متر انتقال می‌دهد.

وی با بیان این که ۳۰ دستگاه سیلندر اکسیژن و نیتروژن در محل وجود داشته که به گفته نگهبان کلینیک ۲۵ سیلندر در همان روز شارژ شده و به انباری انتقال داده می‌شود، گفت: اکسیژن به خودی خود علت حریق نیست، اما قابل سوزاندن است و حریق را افزایش می‌دهد و پس از اولین انفجار با توجه به وجود سیلندر‌های اکسیژن آتش‌نشانان به حریق حمله می‌کنند تا از تبعات بیشتر جلوگیری شود، اما مساله این است که در این مرکز فقط یک راه پله وجود داشت.

وی با بیان این که در انباری این کلینک به غیر از سیلندر، حجم زیادی از کالا‌های بیمارستان همچون الکل، لباس و ... دپو شده بود که دود غلیظ نیز ناشی از سوختن آن‌ها بود، گفت: متاسفانه حریق به سیلندر‌ها می‌رسد و انفجار‌ها شروع می‌شود که دو انفجار قوی بوده و مابقی سیلندر‌ها به دلیل عمل کردن سوپاپشان دچار انفجار نمی‌شوند، اما اکسیژن به حریق دمیده می‌شود.

داوری با بیان این که ما سه عملیات اطفای حریق در ساختمان کیلینک ساختمان مجاور و ساختمان رو به رو انجام دادیم، گفت: در همین حین تماس‌هایی با ۱۲۵ انجام شد که نشان می‌داد افرادی در داخل ساختمان گرفتار شدند که بر همین اساس سعی کردیم با استفاده از نردبان‌های هیدرولیکی از پشت ساختمان وارد شویم. اما با توجه به زاویه محدوده نردبان مجبور شدیم از نردبان‌های ۸ متری دستی استفاده کنیم. اما این شیوه نیز موفقیت آمیز نبود و بر همین اساس سعی کردیم از ساختمان‌های مجاور به پشت بام دسترسی پیداکنیم و نهایتا یک تیم از پشت بام به داخل ساختمان نفوذ کرد، اما ضمن مواجه شدن با دشواری در باز کردن در، مجبور شدند که اقلام دپو شده در مسیر را نیز جابجا کنند.

وی با بیان این که انفجار‌ها حجم زیادی از دود و حرارت را وارد ساختمان کرده و به سمت بالاترین نقطه هدایت کرده بود گفت: در پشت بام بسته بود و تنها در اتاق‌های جراحی باز بوده است و به همین دلیل متاسفانه زمانی که ما وارد طبقه چهارم شدیم با صحنه‌های جان باختن افرادی مواجه شدیم که تلاشی برای فرار نداشتند و همان پای تخت جراحی و پشت میز افتاده بودند که نشان می‌داد اتفاق آن قدر سریع رخ داده که قدرت عکس العمل نداشتند.

مدیرعامل آتش نشانی ادامه داد: در حریق اصلی‌ترین ملکول دود گاز دی اکسید، مونواکسید و سیانید اکسیژن است که این‌ها سبب می‌شود افراد کمتر از یک دقیقه جان خود را از دست بدهند.

وی با بیان این که ما در دستور العمل‌های مختلف به مالک ابلاغ کردیم که از نگهداری تعداد زیادی سیلندر خودداری کنند و حتما مسئول فنی کلینیک از این دستور العمل‌ها اطلاع داشته گفت: این کلینیک با محدودیت فضا مواجه بود و تلاش کرده از هر فضای استفاده کند که متاسفانه این حادثه ایجاد شد.

داوری با تاکید بر این که شهرداری ضابط قضایی نیست، اما همه اخطاریه ونامه‌های ما به همه دستگاه‌ها رونوشت شده است، گفت: ایمنی کار یک دستگاه تنها مثل شهرداری نیست و لازم است همه پای کار بیایند.

وی با بیان این که ما در طلایی‌ترین دوره حمایتی مدیریتی هستیم و آتش نشانان در تهران در همه حوادث حاضر هستند، اظهار کرد: ایمنی در تهران نیازمند عزم همه دستگاه‌ها است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان