تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

بررسی اعتبارنامه تاجگردون در جلسه علنی روز چهارشنبه

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: بررسی اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران و باشت در جلسه علنی آتی (چهارشنبه) مورد رأی گیری قرار خواهد گرفت.

بررسی اعتبارنامه تاجگردون رویداد۲۴ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: بررسی اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران و باشت در جلسه علنی آتی (چهارشنبه) مورد رأی گیری قرار خواهد گرفت.

آقای محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، افزود: جلسه روز گذشته هیئت رئیسه، درباره روش بررسی اعتبارنامه آقای تاجگردون بحث شد و نمایندگان بر این توافق بودند که آئین نامه باید اصلاح شود و به علت امکان و اجازه قانونی به آغاز به فعالیت منتخبی که اعتبارنامه وی هنوز مورد تأیید واقع نشده است، عجله‌ای برای بررسی این اعتبارنامه نداشته و باید آئین نامه اصلاح شود.

آقای فرهنگی تصریح کرد: اختلاف در این باره به این علت بود که به علت وجود عبارات «تصمیم گیری» در بحث اعتراضات اعتبارنامه‌های مورد اعتراض، هم برداشت به رأی گیری شده و هم برداشت به صرفا اعلام در صحن علنی همچون سایر نمایندگان می‌شود.
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: درباره نحوه رأی گیری اعتبارنامه، آئین نامه صرفا در صورت رد اعتبارنامه در کمیسیون تحقیق، جزئیات را بیان کرده، اما در خصوص رد نشدن در کمیسیون تحقیق و باقی ماندن معترضان بر اعتراض خود، ساکت است که نمایندگان معتقدند این مورد باید اصلاح شود.
وی افزود: بر همین اساس قرار شد کارگروه حقوقی تشکیل شود با توجه به مواد ۲۹ تا ۳۴ آئین نامه، رویه قابل قبول را مطرح کند، از این رو اجماع تصمیم هیئت رئیسه بر این شد که غیر از روشی که به کارگروه واگذار شد، می‌توان دو رأی گیری در صحن علنی داشت که نخست نظر کمیسیون مبنی بر تأیید اعتبارنامه به رأی گذاشته شود که اگر رأی نیاورد، به معنای رد است و باید مجددا اصل اعتبارنامه به رأی نمایندگان گذاشته شده و نتیجه نهایی بر اساس آن باشد.

آقای فرهنگی در ادامه با تأکید بر اینکه رأی گیری اعتبارنامه باید با ورقه و به صورت مخفی باشد، عنوان کرد:، اما در خصوص رأی گیری درباره نظر کمیسیون تحقیق پیرامون اعتبارنامه فرد منتخب می‌توان با دستگاه الکترونیکی این کار را انجام داد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین با اشاره به برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری و چند هفته آتی صرفا در روز‌های یکشنبه و چهارشنبه، گفت: مجلس برای تشکیل جلسه کمیسیون‌ها و ضرورت فعال شدن آنها، در روز سه شنبه، جلسه علنی نخواهد داشت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه (۱۸ تیرماه) در نشستی علنی با حضور وزیر بهداشت و مسئولان مربوطه به موضوع شیوع ویروس کرونا و تهدیدات و راهکار‌های مقابله با آن خواهند پرداخت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین درباره ۲۰۰ میلیون تومانی که برای تهیه منزل مسکونی در اختیار نمایندگان قرار داده شده است، گفت: مجلس تسهیلاتی برای نمایندگانی که فاقد محل سکونت در شهر تهران هستند قرار داده است که تا پیش از این به صورت تأمین منزل مسکونی و یا در اختیار قرار دادن مبلغی برای سکونت نمایندگان بوده است که این اقدام از نظر تعاریف سازمانی جزء ابزار رفاهی نبوده بلکه ابزار مدیریتی است و ابزار رفاهی همان حقوق حدود ۱۱ میلیون تومان است که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری بوده چنانچه به همه کارکنان دستگاه‌ها حقوق پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: مبلغی هم برای اجاره دفتر نمایندگی و هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان دفاتر نمایندگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، چرا که به علت تمرکز نکردن نمایندگان در یک نقطه، مجلس نمی‌تواند امورات تمام نمایندگان را در شهرستان‌ها رتق و فتق کند و هزینه‌ها بیشتر می‌شود؛ ضمن اینکه این مبالغ به صورت وام و تسهیلات به آن‌ها داده شده و به تدریج از حقوق دریافتی آن‌ها کاسته خواهد شد.

آقای فرهنگی همچنین تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان به دریافت این مبالغ معترض بوده و معتقدند مجلس باید منازلی را برای نمایندگان اجاره کند، اما بنا به حواشی که در گذشته طبق این روش به وجود آمده بود، تصمیم بر این شد تا مبلغی در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا خودشان برای انتخاب محل سکونت تصمیم گیری کنند.


بیشتر بخوانید: لایوِ رائفی‌پور و نماینده قم درباره تاجگردون


نماینده مردم از استان آذربایجان شرقی در مجلس در ادامه با اشاره به جلسه امروز سخنگوی هیئت رئیسه با جمعی از سخنگویان کمیسیون‌های تخصصی مجلس، اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان در خصوص روش ارتباط گیری با کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مشکلات و حس ناهماهنگی را شاهد بودند از این رو تصمیم گرفتیم در این خصوص انسجام و سازماندهی ایجاد کنیم تا موضع گیری‌ها و نظرات هماهنگ شده باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان درباره برخی موارد مطرح شده مبنی بر امکان حضور نداشتن نمایندگان خانم در هیأت رئیسه‌های کمیسیون ها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از بانوان نماینده به عنوان سخنگوی کمیسیون فعال است و چنین تفکری در مجلس وجود ندارد و اگر خانم دیگری در هیأت رئیسه کمیسیونی حضور نداشته به علت شرکت نکردن در انتخابات هیئت رئیسه و یا کسب نکردن رأی از سوی سایر نمایندگان بوده است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان