تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره پدیده‌ای در جامعه ایران دیگر قابل کتمان نیست

حراج نوزادان؛ دلالی تازه مادران فقیر و معتاد

خرید و فروش نوزاد، دلالی تازه ای است که این روزها رونق بسیاری گرفته است. مادرانی که جانشان به فرزندانشان بسته است و اگر نوزادشان را نفروشند یا از گرسنگی خواهند مرد یا از نشعگی تلف می شوند. نوزادهایی که بعداز فروخته شدن هیچکس نمی داند زندگی را چگونه تجربه خواهند کرد. بهایی که مادرانشان برای تولد آنها پرداخته اند 9 ماه حمل جنینی است که در تمام روزهایی که می گذرانند، نمی دانند چه آینده ای برایشان ترسیم می شود.
رویداد۲۴-خرید و فروش نوزاد، دلالی تازه‌ای است که این روز‌ها رونق بسیاری گرفته است. مادرانی که جانشان به فرزندانشان بسته است و اگر نوزادشان را نفروشند یا از گرسنگی خواهند مرد یا از نشعگی تلف می‌شوند. نوزادهایی که بعداز فروخته شدن هیچکس نمی‌داند زندگی را چگونه تجربه خواهند کرد. بهایی که مادرانشان برای تولد آن‌ها پرداخته‌اند ۹ ماه حمل جنینی است که در تمام روزهایی که می‌گذرانند، نمی‌دانند چه آینده‌ای برایشان ترسیم می‌شود. 

به گزارش رویداد۲۴ نوزادانی که فروخته می‌شوند اغلب یا حاصل یک رابطه نامشروع هستند یا حاصل ارتباطی که هیچ آینده‌ای برای آن ترسیم نشده است.

اگر هم‌ زاده یک رابطه قانونی باشند دیوار فقر در زندگیشان چنان بلند است که حراج کردن آن‌ها کار دشواری نیست. مدت‌ها بود که خرید و فروش نوزادان انکار می‌شد و مسئولان معتقد بودند هیچ نوزادی در کشور فروخته نمی‌شود.

امروز اما با اعلام نظر معاون رئیس جمهور در امور زنان دیگر هیچ ابهامی درباره خرید و فروش نوزادان وجود ندارد. 

این درحالیست که هیچ فرد مسئولی آماری دقیق از خرید و فروش نوزادان منتشر نکرده و از آنجایی که این جریان کاملا غیر قانونی و در بستری بیمار انجام می‌شود دسترسی به آمار آن امکان پذیر نیست. 

نوزادانی که قبل تولد فروخته می‌شوند
شهیندخت مولاوردی درباره فروش نوزادان توسط مادران با بیان اینکه شاهد فروش نوزادان در شکم مادر و پیش از تولد هستیم، تاکید می‌کند: آماری از تعداد این نوزادان نداریم، اما آنقدر تعداد آن زیاد بوده که تبدیل به یک خبر شده است.
 
معاونت زنان و امور خانواده با تاکید براینکه پدیده فروش کودکان تک عاملی نبوده و مجموعه‌ای از عوامل زنجیروار در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک زن ناچار به فروش فرزندش شود، خاطرنشان کرد: فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، کارتن‌خوابی و ازدواج کودکان از جمله عواملی هستند که می‌تواند، باعث سوق دادن زنان به سمت فروش کودکان خود شود. 

به اعتقاد وی اگر بخواهیم پدیده فروش کودکان ادامه پیدا نکند، باید به مجموع این عوامل توجه کرده و آن را حل کنیم. 

مولاوردی درباره اقدامات معاونت زنان و امور خانواده در خصوص ازدواج کودکان زیر۱۸سال گفت: از وزیر دادگستری خواستیم؛ گزارشی را در این خصوص به ما ارائه دهد که وزارت دادگستری نیز کار را به مرجع ملی حقوق کودک واگذار کرده است. 

وی ادامه داد: منتظر این گزارش هستیم که براساس آن موضوع ازدواج کودکان را مورد بررسی قرار داده و مشخص شود؛ در این حوزه چه اتفاقاتی افتاده است. 

فروش نوزاد برای پیوند عضو تکذیب شد
در شرایطی که دیروز مولاوردی پذیرفته پدیده فروش نوزادان حتی قبل از تولد هم رخ می‌دهد، در پی انتشار برخی اخبار و تصاویر مبنی بر خریداری نوزادان جهت فروش اعضای بدنشان، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ضمن تکذیب این اخبار، گفت: پیوند اعضا در اطفال وضعیت پیچیده‌تری دارد، همچنین اینگونه عمل‌های جراحی حساستر و مشکل‌تر است و در مراکز محدود‌تر و با استاندارد بالا صورت می‌گیرد. 

محمد کاظمینی تاکید کرد: همانطور که گفته شد به دلیل تکنیک و ظرافتی که در عمل پیوند وجود دارد، این اعمال از سوی متخصصین متبحر کشور و در مراکز مجهز و شناخته شده انجام می‌شود. بنابراین بدیهی است که همه این اقدامات نیز بر مبنای کمک به هم‌نوعان بوده و در عین حال همه مشخصات این اهدا کنندگان و گیرندگان عضو برای ما روشن و اطلاعات آن‌ها موجود است. 

درمان و حمایت اجتماعی در آسیب‌های اجتماعی مغفور مانده است
مشکلات و آسیب‌های اجتماعی علاوه بر تاثیراتی که در ظاهر جامعه دارند ریشه‌ای عمیق هم در لایه‌های مختلف اجتماعی دوانده‌اند. 

مشکلاتی که آبشخور اصلی آن‌ها اعتیاد است. بر اساس آمار منتشر شده بیشتر مادرانی که فرزندان خود را می‌فروشند اعتیاد دارند و به اشکال مختلف درگیر مسائل اعتیاد از قبیل حمل و یا قاچاق هستند. 

لیلا ارشد، جامعه‌شناس اعتیاد و فعال حقوق زنان و کودکان درباره این موضوع به رویداد۲۴ می‌گوید: «مصرف کنندگان مواد مخدر معتقد هستند که همیشه زور مواد مخدر، از زور خدا هم بیشتر است.» 

به اعتقاد ارشد، زندگی برای زنان معتاد بسیار دشوار است و همه زندگیشان را از آن‌ها می‌گیرد. مشکل اساسی این است که این مادران بعد از گذشت ۴ یا ۵ ماه متوجه بارداریشان می‌شوند و در‌‌ همان روزهای نخستین بارداریشان دلالان نوزاد روی آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند تا به کمترین قیمت نوزاد آن‌ها را بخرند.

این اما در حالیست که حتی قیمتی که در روزهای اول به مادران پیشنهاد شده به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. این زنان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی و وابستگی بسیار شدید به مواد مخدر بعد از دریافت پول اولیه کمتر دیده شده که بتوانند مبلغ توافق شده را دریافت کنند. 

نیاز جامعه به آموزش مهارت‌های اجتماعی
از سویی دیگر جای خالی آموزش مهارت‌های اجتماعی از نظر کار‌شناسان به طور جدی در جامعه محسوس است. شهروندان یک جامعه در شرایطی می‌توانند سالم و به دور از چالش‌های اجتماعی باشند که توانمندی‌های آن‌ها در حوزه‌های مختلف تقویت شده باشد. 

ارشد با تاکید بر اینکه بی‌توجه بودن به سطوح سه گانه مهارت‌های اجتماعی باعث می‌شود در ‌‌نهایت دچار بحران‌های عظیم اجتماعی شویم می‌گوید: اگر سطح اول مهارت‌های اجتماعی یعنی آموزش و سطح دوم آن، پیشگیری به درستی مدیریت شود و مورد توجه قرار بگیر دیگر نیازی به سرمایه گذاری‌های عظیم در سطح سوم یعنی درمان افراد آسیب دیده نخواهیم بود. 

به اعتقاد وی آنچه باعث شده مسائلی از قبیل خرید و فروش نوزادان در جامعه رواج پیدا کند بی‌توجهی به توانمند کردن افراد در برخورد آن‌ها با مشکلاتشان است.

افراد در بیشتر موارد نمی‌دانند وظایف و اموری که یک پدر و مادر به طور جدی باید انجام دهند چیست و حتی آنچه انجام می‌دهند هم حاصل یک روند آموزشی ارثی و سینه به سینه است.
 
وی به تغییر طبقه جامعه آسیب دیده اشاره می‌کند و معتقد است، درگیر شدن طبقه متوسط اجتماعی در گرداب آسیب‌های اجتماعی حاصل بی‌توجه بودن مسئولان به این امر و از سویی دیگر زنگ خطری جدی درباره بیماری‌های اجتماعی است.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان