تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۴ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

از مسئله حجاب تا تنش با ارمنستان/ نمایندگان مجلس یازدهم در توییتر چه می‌نویسند؟

نمایندگان مجلس یازدهم هفته شلوغی را تا کنون پشت سر گذاشته‌اند. نمایندگان ارزشی و اصولگرای مجلس آنها مواضع خود را در شبکه اجتماعی فیلتر شده توییتر به اشتراک می‌گذارند. هر هفته مهمترین موضع‌گیری‌های نمایندگان در شبکه‌های اجتماعی را در گزارش رویداد۲۴ بخوانید. در این هفته بیشتر اظهار نظر نمایندگان درباره قرارداد ایران و چین، دیدار مجازی با رهبری و کمک برای جلوگیری از حضور افراد رانتی در نهادهای نظارتی مجلس بوده است. این گزارش را بخوانید تا بدانید دغدغه نمایندگان مجلس چیست.

توییتر نمایندگان مجلس یازدهم

رویداد۲۴ در حالی که بخش عمده نمایندگان مجلس به دنبال فیلتر اینستاگرام هستند، تعداد زیادی از آنها در توییتر حضور دارند و از آن برای اظهار نظر استفاده می‌کنند. این در حالی است که قانونا این شبکه اجتماعی فیلتر است. فارغ از رفتار متناقض مسئولان ایران برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، رویداد۲۴ در این گزارش وضعیت نمایندگان را در هفته جاری در توییتر بررسی کرده است؛ چه آنکه این هفته برای مجلس هفته پر خبری بود. در این هفته مهمترین محور توییت نمایندگان، استقبال از مواضع رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس بود. نمایندگان مجلس به مردم وعده دادند که پیگیر وعده‌های رهبری باشند.

حمایت از قرارداد ایران با چین یکی دیگر از محور‌های توییت‌های نمایندگان مجلس بود. یکی از نمایندگان گفته بود که این قرارداد را با دقت بیشتری بررسی خواهد کرد، اما اکثر نمایندگان از این قرارداد حمایت کردند و آن را تصمیم نظام خواندند. 

نمایندگان توییت‌های مختلفی درباره قرارداد ایران و چین منتشر کردند اما فحوای این اظهار نظرها نشان می‌داد آنها فقط حرفی می‌زنند که از قافله عقب نمانند و بهتر می‌دانند قرارداد با نظر مخالف آنها نیز منعقد خواهد شد.

سکوت درباره حجاب

این هفته به جز موضوع ایران و چین، هفته عفاف و حجاب بود. نمایندگان مجلس که از فضای انتقادی توییتر نسبت به حجاب اجباری باخبر هستند، درباره این موضوع سکوت کردند تا مورد نوازش اهالی توییتر قرار نگیرند. در این میان مصطفی میرسلیم استثنا بودن خود را حفظ کرد و نوشت «این برازنده نیست که در تاریخ فرهنگ ایران که مشحون از اعتقاد و پایبندی مردم به عفاف و حجاب است دو بار کشف حجاب ثبت شود: یک بار اجباری و در دوران رضا خان و یک بار اختیاری در اثر سهل‌انگاری و مسامحۀ دولت دوازدهم.»

به جز میرسلیم، حمید رسایی نماینده مجلس نهم که این دوره در فهرست اصولگرایان برای ورود به مجلس یازدهم نبود، نیز نوشت «یکی از عوامل پدیده شوم بی‌حجابی و شل حجابی، فراموشی غیرت در مردان جامعه است. علی (ع) خطاب به مردم کوفه فرمودند: «به من خبر رسیده که زنان شما در مسیر راه‌ها به مردان تنه می‌زنند، آیا حیاء نمی‌کنید، خداوند لعنت کند کسی را که غیرت نمی‌ورزد.» اینکه علی (ع) برای مبارزه با منکر بی حیایی، اول مردان را مذمت می‌کنند، یعنی هر جا فقط زنان شل حجاب و بی‌حجاب را مورد خطاب قرار داده‌ایم و گشت ارشاد را فقط برای هنجارشکنان زن به خیابان آورده‌ایم، خطا بوده. آنکه اول باید به داخل ون گشت ارشاد راهنمایی شود، مردان بی غیرت هستند.»

به نظر می‌رسد اکثر اصولگرایان حاضر در مجلس تمایلی ندارند در این مورد بیشتر صحبت کنند. حتی سایت الف (احمد توکلی) در مطلبی نوشت علاوه بر نارضایتی عمومی، پرسش دیگری که درباره سیاستگذاری حجاب مطرح می‌شود این است که تا چه میزان، اهداف سیاستگذار محقق شده است؟ در این زمینه باید بررسی دقیق توسط نهاد‌های مسئول صورت پذیرد تا مشخص شود سیاستگذاری درباره حجاب تا چه حد منتج به نتیجه مورد نظر شده است. به‌طور کلی ارزیابی از اجرای قانون و سیاست‌ها یکی از وظایف مهم حاکمیتی در تجربه سیاستگذاری است که متاسفانه در کشور ما آنچنان به آن توجه نمی‌شود. با ارزیابی از مسیر طی‌شده می‌توان نقشه راه برای ادامه مسیر فراهم کرد. بدون بررسی میزان تاثیر و نتیجه‌بخشی سیاست‌های پیشین نمی‌توان تصمیم درستی برای آینده گرفت.


بیشتر بخوانید: قهر ادامه‌دار میرسلیم و قالیباف/ موتلفه‌ای مجلس همچنان در انزوا هستند

انتقاد از مجلس

این هفته دو انتقاد از نمایندگان هم در توییتر بازتاب زیادی داشت. یکی عبدالله رمضان زاده که در صفحه شخصی‌اش نوشت خانم‌ها و آقایان عضو مجلس که مدعی مخالفت با برجام هستید و آن را خیانت می‌دانید، اگر صادق هستید و جرات دارید با ارائه طرح از آن خارج شوید. محک صداقت مجلس انقلابی و جهادی.

کنایه رمضان زاده به خاطر مجلس نهم بود که برجام را با دستور تصویب کرده بود و در واقع اشاره به این مسئله بود که در این مسائل، نمایندگان مجلس اجازه دخالت ندارند.

مصاحبه نماینده زنجان که گفته بود نرگس محمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان زنجان را نمی‌شناسد نیز باعث انتقادات تندی به او شد. در مجلس دهم فراکسیون زنان در نامه‌ای نسبت به وضعیت او اعلام نگرانی کرده بود. گفته می‌شود وی در زندان به کرونا مبتلا شده است.

منتظر تنش با ارمنستان باشید!

این هفته روح الله حضرت پور نماینده ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هنگامی بحثی درباره کشورهای همسایه نبود، ناگهان به انتقاد از ازمنستان برخاست و در توییتی نوشت ارمنستان سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل و آمریکا را در منطقه پیاده می‌کند. این توییت برای خوانندگان آن مبهم بود و وزارت خارجه ایران نیز احتمالا بنا به مصالحی درباره کلیت موضوع آن و روابط ایران و ارمنستان تا کنون موضعی نگرفته است؛ با این حال اینگونه که عضو یک کمیسیون مهم امنیتی اطلاع‌رسانی کرده باید منتظر تنش با ارمنستان هم باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
0
0
اساسا حمایت از مظلومین و مستضعفان و مسلمانان ایران کاملا گزینشیه مثلا اگه از فلسطینی اهل سنت که هیچگونه مرز و تاریخ مشترکی با ایران نداره حمایت میکنه در عوض هرگز از مسلمان شیعه همسایه قره باغی که مرز و تاریخ مشترکی با ایران داره حمایت نمیکنه
نظرات شما
پیشخوان