تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۸ تير ۱۳۹۹

بورل: تا ایران اقناع نشود نمی‌توان انتظار داشت که به تعهداتش در برجام بازگردد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توقع بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام، بدون بهره‌مندی از مزایای اقتصادی این توافق را مردود اعلام کرد.
برجام
رویداد۲۴ «جوسپ بورل» با ایراد سخنانی در نشست مجازی «گفتگو‌های مدیترانه» رم تصریح کرد که تمام اعضای برجام به طور یکپارچه نسبت به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق منتقد هستند. وی با اشاره به ضرورت حفظ برجام تصریح کرد که این هیچ جایگزین موثری برای این توافق وجود ندارد.

بورل یادآور شد که برای رسیدن به توافق برجام ۱۲ سال مذاکره انجام شد تا طرف‌ها اختلاف نظر‌ها را کنار گذاشته و با یکدیگر سازش کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را توافقی دوسویه خواند که بر اساس آن ایران دست از توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود بر می‌دارد تا در ازای آن باب همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری باز شود.

بورل برجام را توافقی موفقیت آمیز برای دیپلماسی اروپایی و سیاست چندجانبه گرایی خواند و افزود: برجام طبق وعده‌هایی که در آن داده شده بود کار می‌کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار تائید کرد که ایران به تعهداتش طبق این توافق عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: پومپئو: پس از خروج از برجام، سیاست جدیدی در قبال ایران اتخاذ کرده‌ایم/ این سیاست، ایران را از پول بی‌بهره کرده
وی ضمن ابراز ناخرسندی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، تصریح کرد: بعید می‌دانم هیچ دولت آمریکا بتواند جایگزین مسالمت‌آمیزی غیر از برجام ارائه کند که بتواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کنترل کند

بورل سپس تصریح کرد:، اما ما هم باید به تعهداتمان عمل کنیم. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران به تعهداتش ذیل برجام برگردد بدون اینکه از مزایای اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت بعدی آمریکا تصمیم خردمندانه‌تری را اتخاذ کند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان