تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۹ تير ۱۳۹۹

۱۰ نکته مهم از پرونده برانکو

در پرونده برانکو، مسائلی وجود دارد که در پشت پرده قرار گرفته و کمتر در موردش صحبت می‌شود. با هم بخشی از این اتفاقات را مرور می کنیم.

برانکو ایوانکوویچ

رویداد۲۴ باشگاه پرسپولیس درگیر پرونده شکایت برانکو ایوانکوویچ است و داریو بوشیچ وکیل این مربی کروات چپ و راست مصاحبه می‌کند و حرف‌هایی می‌زند که تن هواداران را می‌لرزاند. در حال حاضر ماجرا‌های مربوط به پرونده برانکو مهم‌ترین دغدغه هواداران به‌شمار می‌رود و نگرانی بزرگی است که حتی بازیکنان را هم درگیر کرده. در این پرونده، مسائلی وجود دارد که در پشت پرده قرار گرفته و کمتر در موردش صحبت می‌شود. با هم بخشی از این اتفاقات را بخوانید.

۱) وحشت از کسر امتیاز
در وهله اول، باید بدانید در حال حاضر بازیکنان پرسپولیس مهم‌ترین دنبال‌کننده اخبار مربوط به ماجرای پرونده هستند. آن‌ها از طریق سیدجلال حسینی تلاش می‌کنند اخبار و اطلاعات بیشتری از این پرونده بگیرند و نظر برانکو و مسئولان باشگاه را جویا شوند. در واقع ترس زیادی در تیم بابت اتفاقات اخیر به وجود آمده و پرسپولیسی‌ها بابت کسر امتیاز احتمالی در این پرونده به شدت نگران هستند.

۲) پنجره را نبندید
دومین موضوع در این میان، بحث بسته شدن پنجره نقل و انتقالات است. شایعات زیادی در این مورد مطرح شده و می‌گویند پرسپولیس اگر به موقع با برانکو به توافق نرسد، باید قید سه پنجره نقل و انتقالاتی را بزند، اما مهدی رسول‌پناه می‌گوید هر کسی از این موضوع حرفی بزند، باید در دادگاه پاسخگو باشد، اما بد نیست بدانید بازیکنان پرسپولیس از این موضوع می‌ترسند که پنجره بسته شود و در آن صورت، مجبور به ماندن شوند. آن‌ها این تجربه را در فصل هفدهم دارند؛ پنجره بسته شد و بازیکنان ماندند؛ اتفاقاً این تیم قهرمان شد، اما فشار وحشتناکی به بازیکنان تیم آمد و آن‌ها جرأت نمی‌کردند حتی به پیشنهادات خارجی خود جواب مثبت بدهند. از این رو، بسته شدن پنجره، ترس بازیکنان بابت تکرار اتفاقات گذشته را چند برابر می‌کند.

۳) سکوت یک پروفسور
برانکو ایوانکوویچ این روز‌ها سکوت کرده و هرچه از او در مورد پرونده می‌پرسیم، فقط چند جمله کوتاه می‌گوید: «باشگاه باید تا به حال با من تسویه‌حساب می‌کرد. نمی‌خواستم شکایت کنم، اما آن‌ها مجبورم کردند. حالا دیگر پرونده از کنترل من خارج است.» سکوت او در مورد پرونده شکایتش به فیفا واقعاً عجیب به نظر می‌رسد. برانکو به نوعی مشغول انتقام گرفتن از مدیران فعلی و پیشین باشگاه است.

۴) باز هم پیشنهادات تکراری
مهدی رسول‌پناه، سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس می‌گوید پیشنهادات جدید خود را به وکیل برانکو اعلام کرده، اما یکی از نزدیکان به باشگاه پرسپولیس در این مورد به ما گفت: «خبری از پیشنهاد تازه‌ای نیست. ما همان پیشنهادات قبلی را دادیم و از وکیل برانکو خواستیم به باشگاه زمان بیشتری بدهد. اگر زمان بدهند، مطمئناً می‌توانیم این مشکل را حل کنیم در غیر این صورت، مشکلات‌مان بیشتر می‌شود.»

۵) خاطرات ایرج عرب زنده شد
در آخرین ماه‌های حضور ایرج عرب، یک جمله بود که چند باری از زبان او خارج شد و به یک سوژه برای شوخی با مدیرعامل وقت باشگاه تبدیل شد. عرب چند باری گفت: «پول برانکو حاضر است، او به دفتر باشگاه بیاید و پولش را تحویل بگیرد!» حالا هم رسول‌پناه گفته اگر برانکو پیشنهادات جدید باشگاه را نپذیرد، پولش به صورت نقدی آماده است و می‌تواند بیاید و تحویل بگیرد. احتمالاً مدیران باشگاه از قوانین بین‌المللی مطلع نیستند که هر فرد حقیقی نمی‌تواند بیش از ۱۰ هزار دلار از مرز یک کشور خارج کند. طلب برانکو یک میلیون و ۵۵ هزار دلار است؛ چطور این رقم را آماده کرده‌اند و چطور برانکو می‌تواند نقدی دریافت کند؟ دلار در بازار تهران چیزی حدود ۲۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به بیان ساده‌تر، باشگاه پرسپولیس که همه طلبکاران و بازیکنانش را بابت مطالبات‌شان آزار می‌دهد، از کدام منبع مالی چیزی حدود ۲۵ میلیارد تومان را به صورت نقدی آماده کرده تا به برانکو تحویل بدهد؟


بیشتر بخوانید: افشاگری درباره رقم دستمزد برانکو در عمان!


۶) مراقب آقای دیازپام باشید!
شاید این‌طور تصور کنید که اگر باشگاه پرسپولیس مبلغ طلب برانکو را بدهد، خیالش راحت می‌شود و مدیران باشگاه می‌توانند قلنج خود را بشکنند، اما این تازه اول ماجراست. طبق آرای متفاوت فیفا، باشگاه پرسپولیس باید ۷۶ هزار و ۴۸۰ یورو به اضافه ۵ درصد سود سالانه و ۸۶ هزار یورو غرامت به آندره پانادیچ پرداخت کند. زلاتکو ایوانکوویچ که از سوی بازیکنان پرسپولیس لقب «دیازپام» را دریافت کرده بود، بابت شکایت خود توانست رأی سنگینی بگیرد و باشگاه طبق این حکم باید ۱۰۰ هزار یورو در قالب قرارداد و ۱۰۵ هزار یورو را به عنوان غرامت به او پرداخت کند. البته رأی پرونده ایگور پانادیچ و مارکو استیلینوویچ هم در پیش است که باشگاه باید مراقب همه این آرا باشد.

۷) ادعای ترسناک بوشیچ
در این میان، ادعا‌های داریو بوشیچ وکیل برانکو هم قوز بالای قوز شده است. این وکیل کروات مدعی است تا به حال نشده که در پرونده‌ای، بازنده باشد. او مدام برای پرسپولیسی‌ها کری می‌خواند که این پرونده را تا پایان پیگیری خواهد کرد تا باشگاه پرسپولیس، حرفه‌ای‌گری را یاد بگیرد! بوشیچ همچنین با چند خبرنگار تهرانی رابطه برقرار کرده و در مورد این پرونده به رسانه‌های ایرانی اطلاعات جالبی می‌دهد.

۸) شکایت به CAS واقعی است؟
«ما دفاعیه ۱۳۰۰ صفحه‌ای خود را به دادگاه CAS فرستاده‌ایم و پرونده شکایت برانکو به آنجا ارجاع داده شده است.» این جمله معروف رسول‌پناه بود که به شکایت او از برانکو تعبیر شد، اما می‌توان این ادعا را پذیرفت؟ نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه باشگاه چنین کاری انجام نداده از جمله اینکه پرونده به ادعای بوشیچ هنوز در کمیته تعیین وضعیت فیفاست و حتی مهلت قانونی پرسپولیس برای اعتراض به رأی تمام شده و از سوی دیگر، باشگاه کوچک‌ترین مدرکی در مورد ارجاع پرونده به دادگاه حکمیت ورزش منتشر نکرده است. با این حال، رسول‌پناه قویاً می‌گوید کار در جای دیگری در حال بررسی است.

۹) باشگاه واسطه نپذیرفت
موضوع دیگری که در این میان باید به آن اشاره کرد، رد درخواست میانجیگری پیشکسوتان توسط مدیران باشگاه بود. برخی پیشکسوتان ازجمله محمود خوردبین اعلام آمادگی کردند در صورتی که باشگاه زمینه مذاکره را فراهم کند، آن‌ها می‌توانند رضایت برانکو را بگیرند یا حداقل او را راضی کنند تا زمانی به باشگاه بدهد و پرونده به شکلی که پرسپولیس آسیب نبیند، ختم به‌خیر شود، اما رسول‌پناه و همکارانش که هرگز با پیشکسوتان پرسپولیس رابطه خوبی نداشتند، حتی حاضر نشدند این پیشنهاد را بشنوند!

۱۰) شاهکار مشترک ۴ مدیر معتمد وزیر
ماجرای رخ داده در شکایت برانکو، در واقع شاهکار مدیریت ۴ مدیرعامل مورد اعتماد مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان بود. سلطانی‌فر در انتخاب‌هایش برای مدیریت بر پرسپولیس با چالش‌هایی طی یک سال و نیم پیش مواجه شد و امروز پرسپولیس از این بابت لطمه دید. حمیدرضا گرشاسبی، ایرج عرب، محمدحسن انصاری‌فرد و مهدی رسول‌پناه در شکایت برانکو علیه باشگاه به یک اندازه مقصر هستند؛ انتخاب‌هایی که وزیر ورزش برای پرسپولیس داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان