تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

کمبود بودجه برای مقابله با کرونا/ نماینده مجلس: تاب‌آوری بیمارستان‌ها زیر فشارکار و هزینه به حداقل رسیده

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ می‌گوید: صرف‌نظر از مصائب بر سر راه درمان و روند سخت پرستاری، پذیرش و مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بسیاری از بیمارستان‌ها با مشکلات مالی زیادی هم مواجه شدند به‌حدی که نمی‌توانند حقوق پرسنل را پرداخت کنند و گاهی پرداخت حقوق آن‌ها به تعویق می‌افتد.

ویروس کرونا

 رویداد۲۴ حدود شش ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، بیمارستان‌های مختلف در سراسر کشور برای ارائه خدمات درمانی به مردم بسیج شده‌اند و کادر درمانی کشور در خط مقدم این عرصه حضور دارد. تاکنون بیش از بعد از شیوع ویروس  پزشک و پرستار در کشور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند و بیش از هزاران نفر نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

چندی پیش دکتر زندی، رییس بیمارستان طالقانی با اشاره به فشار کاری بر پرسنل از مشکلات مالی مضاعف بر بیمارستان‌ها سخن گفت و اعلام داشت بسیاری از این مراکز در آستانه ورشکستگی هستند.

حال و در شرایطی که به‌نظر می‌رسد دولت به دلیل تحریم‌ها در سال جاری با کسری بودجه مواجه خواهد شد، هزینه‌های تحمیلی حاصل از کرونا کار را بیش از پیش بر دولت و سیستم درمانی کشور سخت خواهد کرد. با وجود اختصاص بودجه جداگانه به سیستم درمانی کشور، اما به گفته نماینده مجلس، بسیاری از بیمارستان ها با کمبود بودجه مواجه هستند.

همایون سامه یح نجف آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس یازدهم درباره مشکلات بیمارستان‌ها در بحران کرونا به رویداد۲۴ می‌گوید: از شروع کار مجلس یازدهم، هم مجلس و هم کمیسیون بهداشت و درمان به‌طور مستمر پیگیر حل مشکلات ناشی از کرونا بوده و حساسیت خاصی نسبت به مسائل آن دارند. به همین منظور کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با دکتر نمکی، وزیر بهداشت جلسات متعددی برای برطرف‌کردن مشکلات کادر و مراکز درمان کشور داشت.

وی افزود: آنچه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، تلاش‌های دکتر نمکی و همکارانشان در راه مبارزه با کرونا است. نظام سلامت کشور از ابتدای شیوع کووید-۱۹ بی‌درنگ به‌دنبال درمان و پیشگیری این ویروس بوده است، یعنی پرسنل درمانی از پزشک تا بخش نظافت در مراکز بیمارستانی با حداکثر توان خود وارد عمل شدند. این ویروس علاوه بر هزینه‌های جانی، هزینه‌های درمانی زیادی را بر دوش دولت و وزارت بهداشت قرار داد. از این‌رو طبیعی است بعد از چند ماه تاب‌آوری بیمارستان‌ها زیر فشارکار و هزینه به حداقل خود برسد. به همین دلیل برای تامین مخارج بیمارستان‌ها، یک میلیون دلار از محل ذخیره ارزی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته که مقداری از این پول به حساب وزارت بهداشت واریز شده و مقداری هنوز مانده است.

او با اشاره به اینکه وظیفه دولت این است که بنا به مسئولیتی که دارد حداکثر تلاش خود را انجام دهد تصریح کرد: اگرچه دولت تمام امکانات خود را برای مهار ویروس کرونا به‌کار بسته است، اما مردم باید برای اینکه هم کادر درمان از پا نیفتند و هم بودجه کشور بیشتر از این کاهش پیدا نکند با وزارت بهداشت مشارکت شهروندی داشته باشند و همکاری‌های لازم را انجام دهند. مردم باید مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا بیماری به حد مهار و کنترل برسد. هموطنان با رعایت پروتکل‌های وضع‌شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا می‌توانند از خود و اطرافیانشان در برابر این ویروس مراقبت کنند. هر چقدر مردم این موارد را رعایت کنند آمار ابتلا به کرونا کاهش و فشار هم روی بیمارستان‌ها کم می‌شود، یعنی باید بپذیریم با وجود همه کاستی‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، همکاری و رعایت اصول توسط مردم مهمترین عامل برای موفقیت در این چالشی است که گرفتار آن شدیم.

 

دولت ظرفیت استخدام بیشتر پرسنل درمانی را ندارد

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: صرف‌نظر از مصائب بر سر راه درمان و روند سخت پرستاری، پذیرش و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا، بسیاری از بیمارستان‌ها با مشکلات مالی زیاد هم مواجه شدند به‌حدی که نمی‌توانند حقوق پرسنل را پرداخت کنند و گاهی حقوق آن‌ها چند ماه عقب می‌افتد. از سوی دیگر برای دولت ظرفیت استخدام بیشتر پرسنل درمانی مقدور نیست و در این مورد محدودیت دارند. ما احتیاج به همکاری مردم داریم و نباید همه انتظارات را معطوف به دولت کنیم.

همایون سامه یح نجف آبادی یادآور شد: اقدامات ساده‌ای مانند استفاده از ماسک و دستکش به‌راحتی هم جان شهروندان را نجات می‌دهد و هم جان اقتصاد کشور را که این روز‌ها سخت گرفتار التهابات مختلف شده است. خوشبختانه در چند روز اخیر استفاده مردم از ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده بیشتر شده، ولی اگر بخواهیم حسن همکاری مردم را ببینیم باید یک ماه دیگر شاهد آن باشیم. باید بتوانیم قبل از رسیدن فصل پاییز و موج دوم کرونا، آن را در کشور مهار کنیم تا هم امنیت افراد را بالا ببریم و هم فرصتی به کادر درمان بدهیم تا بعد از شش ماه نفسی تازه کنند.

 

کسری بودجه در بیمارستان‌ها

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: منابع مالی دولت و بیمارستان‌ها ظرفیت محدودی دارند و به تبع این فشار‌ها بودجه آن‌ها به حداقل رسیده است. در شرایط طبیعی و بدون حضور کرونا این مقدار ظرفیت مشکلات خاصی را برای بیماران و بیمارستان‌ها به‌وجود نمی‌آورد، اما در حال حاضر بیمارستان‌های ما با از دست‌دادن بیماران عادی دچار کسری بودجه شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تجهیزات و نیرو‌های کادر درمانی براساس آمایش نسبت به جمعیت کشور مناسب و کافی است؟ گفت: این نسبت در شهر‌های محروم کم است، ولی در اکثر نقاط کشور اوضاع مناسبی وجود دارد، اما اکنون با بحران کرونا تعداد بیماران زیاد شده و به‌نظر می‌رسد در این زمینه کمبود داریم. در شرایط طبیعی تعداد بیمارستان‌ها و پرسنل نظام سلامت جوابگوی نیاز‌های پزشکی مردم است. چند روز پیش حدود هزار و هفتصد نفر در کل کشور در اثر ابتلا به کرونا بستری شدند، یعنی هزار و هفتصد تخت به‌صورت روزانه که بهترین و پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا نمی‌توانند این ظرفیت را پذیرش کنند، یعنی ماهیانه ۱۴ هزار تخت و اگر هر کدام ۱۴روز بستری باشند حدود ۲۵ هزار تخت لازم است. این میزان نه تنها در توان ظرفیتی دولت ما، بلکه در توانایی هیچ دولت دیگری نخواهد بود.

 

مشکلات اقتصادی، دلیل برداشته شدن محدودیت‌های اجتماعی/ مردم مراقبت کنند

 

نجف آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد ارائه رایگان ماسک و دستکش به‌جای هزینه درمان، پیشنهادی برای دولت دارد یا خیر؟ گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تصمیم‌گیری‌های خود توانایی و شرایط دولت را هم در نظر می‌گیرد. ما نباید تصمیمی بگیریم که دولت توانایی انجام دادنش را نداشته باشد. تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای ۸۰ میلیون جمعیت کشور مخارج عظیمی دربردارد. از طرفی وزارت بهداشت هم اعلام کرده که نوع ماسک مهم نیست و مهم این است که مردم یک ماسک استاندارد تهیه کرده و از آن استفاده کنند. معاون وزیر بهداشت در برنامه صدا و سیما با ماسکی حاضر شد که خود در منزل تهیه کرده بود. الان با توجه به تحریم و مشکلات اقتصادی که برای همه ما وجود دارد باید در کم‌کردن هزینه‌ها همکاری کنیم، یعنی می‌توانیم ماسک دست‌دوز استفاده کنیم و هر روز آن را بشوریم، سخت است، اما باید این شرایط را تحمل کرد.


بیشتربخوانید:نگاهی بر اجرای سیاست ایمنی گله‌ای در برابر ویروس کرونا/ ۵۴ میلیون نفر در جهان در معرض مرگ و میر


نماینده کلیمیان در پایان با اشاره به برداشتن محدودیت‌های کرونایی بعد از دوران قرنطینه خاطرنشان: دولت بعد از عید به خاطر مشکلات اقتصادی جامعه و مردم مجبور بود محدودیت‌ها را بردارد، اما اگر مردم همکاری لازم را نداشته باشند و پروتکل‌های اجباری را برای سلامتی خودشان رعایت نکنند، دولت مجبور به تعطیلی گسترده می‌شود. به هر حال روز‌های سختی را می‌گذرانیم و امیدوارم روزی باشد که کرونا نباشد تا ما بتوانیم از سربازان خط مقدم این جبهه قدردانی کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان