تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۹

چه کسی مقصر گرانی ماسک است؟

در روزهای اخیر جدال بر سر رعایت نرخ مصوب ماسک بالا گرفته و در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت داروخانه‌هایی را که ماسک را با قیمت بیش از ۱۳۰۰ تومان عرضه می‌کنند "متخلف" توصیف می‌کند، داروخانه‌ها می‌گویند تاکنون هیچ ماسکی با نرخ مصوب دریافت نکرده‌اند.

قیمت انواع ماسک

رویداد۲۴ طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  محل عرضه ماسک واحدهای کارگاهی با نرخ ۱۵۰۰ تومان سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها ایستگاه‌های مترو و اتوبوس است، اما اولویت اول توزیع ماسک‌های صنعتی، عرضه روزانه دو میلیون ماسک به وزارت بهداشت برای توزیع در مراکز درمانی است و مابقی به قیمت ۱۳۰۰ تومان ابتدا در داروخانه‌ها و بعد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی توزیع می‌شود.

با این حال گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که حداقل قیمت ماسک در داروخانه‌ها معمولاً ۲۰۰۰ تومان است و حتی ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان هم فروخته می‌شود. البته نرخ مصوب در ایستگاه‌های مترو عموما رعایت می‌شود و ماسک به نرخ ۱۵۰۰ تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. در فروشگاه‌های زنجیره ای و سوپرمارکت‌ها هم معمولا ماسک عرضه نمی‌شود.  

در این میان داروخانه‌ها می‌گویند از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا امروز، حتی یک عدد ماسک به قیمت مصوب از کانال دولتی در داروخانه‌ها عرضه نشده و صحبت‌های مطرح شده درباره گران‌فروش در داروخانه‌ها را اتهاماتی می‌خوانند که درست نیست، چراکه داروخانه ماسک را گران تر می خرد و با سود ۱۰ تا ۱۵ درصد مجاز، ماسک را عرضه می کند. همچنین به گفته دبیر انجمن داروسازان تهران در حال حاضر برخی توزیع کنندگان به دلیل آشوب بازار فاکتور رسمی صادر نمی کنند و اقلام را بدون فاکتور به داروخانه ها می فروشند. البته تاکید می کنم که به نظر من داروخانه ها به هیچ وجه حق ندارند که حتی به بهانه خدمت رسانی به بیمار، بدون فاکتور رسمی ماسک را خریداری و عرضه کنند. زیرا در این صورت مشمول تعزیر قرار می گیرند.
.
البته به نظر می‌رسد وزارت صمت هم این ادعا را تایید کرده، چراکه رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت روز گذشته گفته بود که "هر کسی ماسک را پیش از این قیمت عرضه می‌کند، گران‌فروشی کرده است. ممکن است داروخانه هم بگوید که محصول را گران خریده، اما ما می‌گوییم داروخانه هم نباید بالاتر از قیمت مصوب می‌خریده، بلکه باید مرجع گرانفروش را به سازمان‌های نظارتی معرفی می‌کرده تا با آنها برخورد شود".

البته وزارت صمت وعده داده که در فرآیند سیستمی کردن تولید و توزیع ماسک،  اگر تخلف هر یک از شبکه های تولید و توزیع احراز شود، سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود که این روند می‌تواند مانع از گران‌فروشی ماسک شود.


بیشتر بخوانید: روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک


اظهارات متناقض درباره مواد اولیه تولید ماسک!

موضوع دیگری که به نظر می‌رسد مسئولان وزارت صمت و داروخانه‌داران نسبت به آن اختلاف نظر دارند این است که در حالی که وزارت صمت از تامین مواد اولیه برای تولید روزانه ۱۰ میلیون ماسک خبر می‌دهد، دبیر انجمن داروسازان می‌گوید تولیدکنندگان از مواد اولیه کافی برای تولید برخوردار نیستند یا اینکه باید مواد اولیه تولید ماسک را بر اساس تغییرات نرخ ارز و از بازاری بسیار پرنوسان، تهیه کنند.  بنابراین قیمت تمام شده تولید ماسک بیش از قیمت مصوب آن است.  

طبق گفته انجمن داروسازان یکی از مواد اولیه تولید ماسک شامل پارچه ماسک است که کارخانجاتی که برای تولید این پارچه وجود دارند، کفاف مصرف را برای تولیدکنندگان ماسک نمی دهند و اکنون پارچه را به صورت سهمیه ای به تولیدکنندگان عرضه می کنند. یکی دیگر از مواد اولیه تولید ماسک، کش و تیغه فولادی است که در حال حاضر هر سه این مواد دچار مشکل بوده و قیمت عرضه و خریدی که تولیدکننده ماسک‌ از بازار می خرد، با قیمتی که به تولیدکننده جهت عرضه ماسک ارائه می دهند، همخوانی ندارد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان