تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹

۶ نوع بیماری کرونا شناسایی شد

محققان موفق به شناسایی ۶ نوع متمایز از بیماری COVID-۱۹ شدند که هر کدام مجموعه مشخصی از علائم را دارند؛ این موفقیت به شناسایی بیمارانی که در معرض بیشترین خطر قرار دارند، کمک کند.

علائم جدید ابتلا ویروس کرونا

رویداد۲۴ گمان می‌رود اشکال مختلف این بیماری، شدت آن را در میان افراد آلوده مشخص می کند و نشان می دهد کدام دسته از این بیماران نیاز دارند در بیمارستان از دستگاه های کمک تنفسی استفاده کنند.

محققان به ریاست محققان کالج «کینگ لندن» که این مطالعه را انجام داده اند، می گویند این کشف تاثیرات عمده ای در تصمیم گیری های مناسب در مورد شیوه درمان در موج دوم ویروس کرونا دارد و می‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد. 

اگرچه معمولاً سرفه، تب و از بین رفتن حس بویایی به عنوان سه علائم اصلی بیماری کرونا شناخته می شوند، اما داده های جمع آوری شده از حدود هزار و ۶۰۰ کاربر برنامه COVID Symptom Study در انگلیس و آمریکا نشان می دهد افراد مختلف می توانند طیف گسترده ای از علائم مختلف را تجربه کنند. این علایم شامل سردرد، دردهای عضلانی، خستگی، اسهال، گیجی، از بین رفتن اشتها، تنگی نفس و ... می‌شود. 

محققان به این نتیجه رسیدند که هر یک از ۶ دسته اصلی علائمی که هر فرد آلوده به ویروس کرونا تجربه می کند، نشان می دهد این بیماری با چه سرعتی پیشرفت می کند و شدت وخامت آن در فرد چقدر می تواند باشد.

محققان این ۶ دسته و علائم آنها را این گونه طبقه بندی کرده‌اند:

- بیماری با شدت مشابه آنفلوآنزا بدون تب- با علائم سردرد، از بین رفتن حس بویایی، درد عضلانی، سرفه، گلودرد، درد قفسه سینه، بدون تب

- بیماری با شدت مشابه آنفلوآنزا همراه تب- با علائم سردرد، از بین رفتن حس بویایی، سرفه، گلودرد، گرفتگی صدا، تب، از بین رفتن اشتها

 - بیماری با علایم گوارشی- همراه علائم سردرد، از بین رفتن حس بویایی، از بین رفتن اشتها، اسهال، گلودرد، درد قفسه سینه، بدون سرفه

- بیماری شدید، سطح یک با علامت بارز خستگی- همراه علائم سردرد، از بین رفتن حس بویایی، سرفه، تب، گرفتگی صدا، درد قفسه سینه، خستگی

- بیماری شدید، سطح دو با علامت بارز سرگیجه - همراه علائم سردرد، از بین رفتن حس بویایی، از بین رفتن اشتها، سرفه، تب، گرفتگی صدا، گلودرد، درد قفسه سینه، خستگی، سرگیجه، درد عضلانی

- بیماری شدید، سطح سوم با علائم بارز تنفسی و شکمی- همراه علائم سردرد، از بین رفتن حس بویایی، از بین رفتن اشتها، سرفه، تب، گرفتگی صدا، گلودرد، درد قفسه سینه، خستگی، سرگیجه، درد ماهیچه‌ای، تنگی نفس، اسهال، درد شکمی


بیشتر بخوانید: تفاوت ویروس کرونا در موج جدید همه گیری/ شرایط سخت تر شده است


به گفته محققان، علائم کووید-۱۹ به میزان قابل توجهی از علائم شبیه آنفلوانزای خفیف یا یک تحریک ساده پوستی گرفته تا بیماری شدید و یا مرگ متفاوت است. محققان در این مطالعه موفق شدند این ۶ دسته علائم را که در مراحل مشابهی از روند این بیماری ظاهر می شود، به همراه وخامت احتمالی که هر یک از آنها می تواند به همراه داشته باشد، شناسایی کنند. 

محققان اظهار داشتند؛ درحالی که برخی از این علائم که فهرست آنها در بالا ارائه شده است مانند سرگیجه، درد شکم و تنگی نفس- به میزان زیادی با ابتلا به کووید-۱۹ ارتباط داده نشده اند، اما این علائم می توانند نشانه های ابتلا به شدیدترین شکل این بیماری باشند. 

این مطالعه نشان داد ۱.۵ درصد مبتلایان به کووید-۱۹ با علایم دسته اول، ۴.۴ درصد با علایم دسته دوم و ۳.۳ درصد افراد با علایم دسته سوم نیازمند دستگاه‌های کمک تنفسی بودند. 

اما این آمار برای دسته های ۴ ،۵ و ۶ به ترتیب ۸.۶ درصد، ۹.۹ درصد و ۱۹.۸ درصد است؛ این درحالی است که تقریبا نیمی از بیماران دسته ۶ در بیمارستان بستری شدند که این رقم برای بیماران دسته اول ۱۶ درصد بود.  

محققان گفتند، در کل افرادی که در گروه بیمارانی قرار می گیرند که علائم دسته ۴، ۵ و ۶ را دارند ، مسن تر و ضعیف ترند و بیشتر احتمال دارد  اضافه وزن و یا بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری ریه داشته باشند. 

محققان پس از شناسایی دسته های مختلف علائم این بیماری،  اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، شاخص توده بدنی (BMI) و شرایط قبل از آنها را با علائمی که در ۵ روز  اول بیماری جمع آوری کرده بودند، ترکیب کردند. این کار به آنها اجازه داد تا الگویی طراحی کنند که به گفته آنها با دقت بیشتر - و مهمتر از همه ، زودتر - پیش بینی می کند که هر بیمار در چه دسته ای قرار می گیرد و  چقدر احتمال دارد به معالجه در بیمارستان و دستگاه کمک تنفسی نیاز داشته باشد.

دکتر «کلر استیوز» از کالج کینگز لندن، گفت: این یافته ‌ها تاثیر مهمی در مراقبت و نظارت بر افرادی که در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرترند، دارد. اگر بتوان پیش بینی کرد که این افراد در روز پنجم چگونه هستند، به اندازه کافی وقت داریم که از آنها نگهداری کنیم و مداخلات اولیه مانند میزان اکسیژن خون و قند و مصرف آب به اندازه کافی توسط بیمار را کنترل کنیم تا از بستری شدن او در بیمارستان جلوگیری شده و جان او نجات داده می‌شود.

سباستین اورسلین ، استاد مهندسی بهداشت و درمان در کالج کینگ کالج لندن و نویسنده ارشد این تحقیق گفت: این تحقیقات تأثیر عمیقی بر درک ما از وسعت و تاثیر کووید-۱۹ دارد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان