تاریخ انتشار: ۰۶:۲۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تهران محکوم کرد، واشنگتن توضیح داد/ بر هوایپمای مسافربری ماهان چه گذشت؟

پرواز ماهان به سمت بیروت دچار سانحه‌ای شده که بی شک بر آتش تنش‌ها میان ایران و آمریکا خواهد افزود. این پرواز در خط هوایی مرسوم خود با دو جنگنده آمریکایی مواجه شده و به گفته خلبان ناچار به کاهش شدید ارتفاع شده است. این اقدام از سوی آمریکایی‌ها بی خطر و از سوی ایران پرخطر خوانده شده، اما واقعیت ماجرا چیست؟
شرح ماوقع و بررسی احتمالات حادثه اقدام خطرناک دو جنگنده آمریکایی علیه پرواز ماهان

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: پنجشنبه شب پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان به مقصد بیروت در آسمان سوریه دچار سانحه‌ای عجیب شد. دو فروند جنگنده به این هواپیما نزدیک شدند، اما در ساعات اولیه پس از این اتفاق، مبدا این جنگنده‌ها بر کسی روشن نبود. این هواپیما در نهایت در بیروت فرود آمده و پس از تخلیه مسافران خود در فرودگاه بیروت و سوخت گیری، ظرف چند ساعت بیروت را به مقصد تهران ترک کرد.

بر هواپیمای مسافربری ماهان چه گذشت؟

در دقایق اولیه برخی منابع خبری از اسرائیلی بودن این جنگنده خبر دادند. صدا و سیما ویدئو‌هایی از درون هواپیما و سپس در گفتگو با خبرنگار خود منتشر کرد که بر اسرائیلی بودن جنگنده‌ها تاکید می‌کردند.

 
شرح ماوقع و بررسی احتمالات حادثه اقدام خطرناک دو جنگنده آمریکایی علیه پرواز ماهان
 
از سوی دیگر، برج مراقبت فرودگاه دمشق نیز در پیامی به نزدیک شدن دو جنگنده به هواپیمای ایرانی اشاره کرد و گفت هواپیما برای عدم تصادم با این جنگنده‌ها مجبور به کاهش ارتفاع ناگهانی شده و در اثر این اقدام چند مسافر آسیب دیده‌اند. همزمان منابع آگاه در برج مراقبت دمشق آمریکایی بودن جنگنده‌ها را تایید کردند. با این وجود همچنان برخی منابع خبری اصرار داشتند که جنگنده‌ها به اسرائیل تعلق داشته است. شبکه خبری المیادین که به حزب‌الله لبنان نزدیک است به نقل از یک منبع خبری مدعی شد که جنگنده‌های اسرائیلی به هواپیمای ماهان نزدیک شده‌اند.

اورشلیم پست اسرائیلی بودن جنگنده‌ها را تایید کرد، اما کمی بعد ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این جنگنده‌ها به اسرائیل تعلق نداشته‌اند. دقایقی بعد غائله مبدا این جنگنده‌ها خوابید. خلبان پرواز ماهان در گفتگو با ایرنا اعلام کرد دو جنگنده‌ای که در آسمان سوریه آن‌ها را تهدید کرده بودند، آمریکایی بوده‌اند. خلبان ماهان اعلام کرد در طول پرواز با خلبانان دو جنگنده برای اعلام هشدار جهت رعایت فاصله ایمن صحبت کرده و آن‌ها خود را آمریکایی معرفی کرده‌اند.

واکنش تهران به مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی به تعرض دو جنگنده آمریکایی به پرواز مسافربری ماهان‌ایر واکنش نشان داد و نوشت: آمریکا به طور غیرقانونی سرزمین یک کشور دیگر را تصرف می‌کند و سپس به یک پرواز مسافربری برنامه‌ریزی شده تعرض می‌کند - جان مسافران غیرنظامی بی‌گناه را به خطر می‌اندازد - آن هم به این بهانه که می‌خواهد از نیروهای اشغالگر خود محافظت کند. آن‌ها با پررویی یک بی‌قانونی را پشت بی‌قانونی دیگر انجام می‌دهند. باید قبل از وقوع فاجعه، جلوی قانون‌شکنان را گرفت‌.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز دقایقی پس از این حادثه از تماس مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل با آنتونی گوترش دبیرکل این سازمان خبر داد و گفت صراحتا تاکید کرده ایم که چنانچه هر حادثه‌ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد جمهوری اسلامی آمریکا را مسئول خواهد شناخت.

عباس موسوی همچنین تاکید کرد این پیام به سفیر سوییس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا نیز رسانده شده‌است. وی تاکید کرد که «جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات، اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.»

رئیس مجلس نیز از پیگیری حادثه شب گذشته هواپیمای ماهان خبر داد و گفت: «آمریکایی‌های تروریست تلاش ‌کردند تا با فراهم کردن مقدمات وقوع یک خطای احتمالی به اهداف شوم طراحی‌شده‌ای دست پیدا کنند.» وی افزود: «در تماس با مسئول عملیات ماهان پیگیر جزئیات ماجراجویی دیشب تروریست‌های آمریکایی شدم.»

واکنش آمریکا به ماجراجویی جنگنده‌های این کشور

صدای آمریکا پیش از سایرین در گزارشی اعلام کرد هواپیمای جنگنده آمریکایی در حال پرواز در خط هوایی مشابه ماهان بر فراز پایگاه تنف بوده است. یکی از سخنگویان سنتکام تایید کرد که دو جنگنده اف۱۵ در مجاورت پرواز مسافری ماهان آمریکایی در حین «عملیات هوایی معمول» بودند و برای عملیات شناسایی فاصله ایمن ۱۰۰۰ متری را رعایت کرده‌اند.

ارتش آمریکا در مورد گزارش رسانه‌های ایران از مانور جنگنده‌های آمریکایی در اطراف یک پرواز خطوط ماهان در آسمان سوریه گفته است که هدف بررسی بصری این هواپیما برای اطمینان از امنیت نیروهایش بوده است.

کاپیتان بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، در بیانیه‌ای نوشت: "عصر امروز یک جنگنده اف-۱۵ آمریکا در جریان یک ماموریت عادی در مجاورت پادگان محل استقرار نیرو‌های عملیات عزم راسخ در تنف سوریه اقدام به بررسی بصری و استاندارد یک هواپیمای مسافربری ماهان ایر از فاصله‌ای ایمن یعنی تقریبا هزار متری کرد. "

او گفت که این بررسی برای اطمینان از ایمنی خدمه ائتلاف در پادگانی در تنف انجام شد و بعد از شناسایی آن به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر از آن فاصله گرفت. او گفت این کار با رعایت استاندارد‌های بین المللی انجام شد.

یک مقام دفاعی آمریکا به سی ان ان گفته دو جنگنده اف-۱۵ آمریکا در هوا بودند، اما فقط یکی از آن‌ها برای «بررسی‌های بصری» به سمت هواپیمای ماهان اعزام شده. ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا پایگاهی در تنف سوریه واقع در نزدیکی مرز عراق و اردن دارد. در این پایگاه نیروهای آمریکایی در حال آموزش به نیروهای سوری هستند.

نگاهی بر احتمالات حادثه هواپیمای ماهان

بررسی نرم افزار‌های ردیابی پرواز‌ها نشان می‌دهد پرواز ۱۱۵۲ ماهان در حالی که بر فراز جنوب عراق به سمت حریم هوایی التنف حرکت می‌کرده، یک کاهش ارتفاع ۲۵۰ فوتی ناگهانی داشته است. این در حالی است که بررسی همین نرم‌افزار‌ها نشان می‌دهد چهار روز پیش در تاریخ ۲۰ جولای نیز پرواز ماهان از تهران به بیروت در همین خط هوایی پرواز کرده و همین کاهش ارتفاع را تجربه کرده بدون اینکه اتفاق مشابهی برای آن‌ها رخ داده باشد.

شرح ماوقع و بررسی احتمالات حادثه اقدام خطرناک دو جنگنده آمریکایی علیه پرواز ماهان
به گزارش رویداد۲۴ کاربر جرجون که در بیوگرافی توییتر خود را تحلیل‌گر پرواز و ردیابی هواپیما‌ها معرفی کرده سه پرواز ماهان در تاریخ‌های ۲۰ فوریه، ۲۷ ژوئن و شب گذشته را با هم مقایسه کرده و مدعی شده کاهش ارتفاع ۲۵۰ تا ۲۷۰ فوتی در تمام این پرواز‌ها مشاهده شده است.
 
شرح ماوقع و بررسی احتمالات حادثه اقدام خطرناک دو جنگنده آمریکایی علیه پرواز ماهان
 
رسانه درایو آمریکا مدعی شده این بررسی‌ها بدان معناست که کاهش ارتفاع ناگهانی پرواز ماهان چیز عجیبی نبوده است! این ادعا درحالی مطرح شده که کاهش ارتفاع مذکور منجر به جراحات سطحی در چهارمسافر پرواز شده و نمی‌تواند یک امر عادی تلقی شود.
 
 
شرح ماوقع و بررسی احتمالات حادثه اقدام خطرناک دو جنگنده آمریکایی علیه پرواز ماهان
درایو همچنین مدعی شده نیروی هوایی این کشور به طور روتین حریم هوایی پایگاه التنف را که بار‌ها مورد حمله نیرو‌های حامی اسد و نزدیک به ایران قرار گرفته است را بررسی کرده و در این حریم هوایی اقدام به گشت زنی می‌کند.
 
آمریکا و اسرائیل مدت‌هاست شرکت خصوصی ماهان ایر را به حمل سلاح برای شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و سایر کشور‌ها متهم می‌کنند.
 
آمریکا ماهان را به "انتقال نیرو و تسلیحات نظامی به سوریه" متهم می‌کند.
 
این کشور در سال ۲۰۱۱ با آغاز جنگ داخلی سوریه، ماهان ایر را به اتهام کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران و بار دیگر آن را در سال ۲۰۱۹ به دلیل "حمل موشک و اقلام هسته‌ای" تحریم کرد.
 
آمریکا از تمام کشور‌ها خواسته تا پرواز‌های ماهان را تحریم کنند. چند کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا پرواز‌های ماهان را ممنوع کرده‌اند.
 
خلبان امیر اسد اللهی خلبان ماهان چندی پیش در گفتگو با سایت هیات اطلاع رسانی رزمندگان ایران از سفر با قاسم سلیمانی خاطره‌ای منتشر کرده و گفته بود در یک پرواز هفت تن محموله ممنوعه به همراه قاسم سلیمانی و ۲۰۰ مسافر به همراه داشته و به سمت دمشق پرواز میکرده، اما برج مراقبت بغداد که 'در دست آمریکایی‌ها' بوده، اجازه ورود به آن‌ها نداده است و آن‌ها را مجبور کرده برای بازرسی هواپیما در بغداد فرود بیایند.
 
او اضافه می‌کند که آن‌ها در دفعات پیشین که بار ممنوعه داشتند، اگر اجازه عبور نمی‌گرفتند به تهران برمی‌گشتند. اما این بار برج مراقبت به آن‌ها گفته اگر فرود نیایند به هواپیمای آن‌ها شلیک می‌کنند.
 
به گفته آقای اسداللهی ماموران آمریکایی پس از ناکامی در پیدا کردن آقای سلیمانی هواپیما را ترک کردند، اما ماموران عراقی خواستار بازرسی بار هواپیما شدند.
 
خلبان ماهان می‌گوید هنگامی که یک مامور به جعبه‌ای برای بازرسی اشاره کرد، او کیف پولش را با دلار‌های داخلش نشان مامور داد و اسکناس‌ها را که نمی‌دانسته چقدر بوده است، کف دست او گذاشت. آن‌ها پس از این ماجرا در نهایت به طرف دمشق پرواز کردند.
 
آنچه توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را در خاطره خلبان اسداللهی به خود جلب کرده بود، مساله استفاده از ۲۰۰ مسافر عادی به عنوان سپر انسانی در هواپیمایی بود که بار ممنوعه حمل می‌کرد و احتمال شلیک به سمت آن وجود داشت.
 
این در حالی است که صبح روز گذشته در حاثه‌ای مشابه فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرد که هواپیمای گشت دشمن (اسرائیل) وارد حریم هوایی لبنان شده و بر فراز کفرکیلا به پرواز در آمده است و یک پرواز چرخشی در آسمان جنوب لبنان داشته است. ارتش لبنان خاطر نشان کرد که این جنگنده حریم هوایی لبنان را نقض کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان