تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

آیا عصر ترامپ با شکست در انتخابات ۲۰۲۰ پایان می‌یابد؟

نشریه نشنال اینترست در تحلیلی نوشت: عصر دونالد ترامپ با شکست در انتخابات پیش رو به پایان نرسیده و چنانچه نتیجه به نفع جو بایدن تمام شود، او خود را برای انتقام از دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ آماده می‌کند.
انتخابات 2020 ترامپ
رویداد۲۴ نشریه نشنال اینترست در مطلبی با این عنوان «آیا اگر ترامپ بازنده انتخابات شود، برای ۲۰۲۴ وارد میدان می‌شود؟» افزود: اگر ترامپ در انتخابات نوامبر (آبان) بازنده شود، اگرچه در کاخ سفید نمی‌ماند، اما به برج خود خواهد رفت و برای ۴ سال آینده طرحی برای انتقام خواهد ریخت.

«جیمی کارتر» (سی و نهمین رییس جمهوری آمریکا) ممکن است در زمان ریاست جمهوری دوران سختی را سپری کرده باشد، اما در چهار دهه گذشته به عنوان یک دولتمرد سالخورده محترم خدمت کرده است. «جورج هربرت واکر بوش» (چهل و یکمین رییس جمهوری آمریکا) بی‌سر و صدا در سال ۱۹۹۳ بازنشسته شد و جاه طلبی‌های سیاسی خانواده‌اش را به جورج و جب واگذار کرد. گفته می‌شود که حتی جرالد فورد که در دوره دوم میدان را به کارتر واگذار کرد، قصد داشته برای بار دوم در سال ۱۹۸۰ به عنوان معاون رئیس جمهوری وارد میدان شود. درواقع همه آن‌ها می‌توانستند مسیری را به سوی ریاست جمهوری انتخاب کنند، اما شکست را پذیرفتند.

این نشریه آمریکایی نومحافظه کار در ادامه تحلیل خود نوشته است: اکنون به نظر می‌رسد نخبگان سیاسی آمریکا که از شکست ترامپ ناامید شده اند، از نظر سنجی‌هایی که حاکی از پیشتازی سرنوشت ساز جو بایدن حکایت دارند، خرسندند.

بسیاری از جمهوریخواهان نیز بی‌سر و صدا آماده پشت سرگذراندن دوره ترامپ هستند. اما حتی اگر ترامپ در ماه نوامبر برنده نباشد، نباید انتظار داشته باشید که او به آرامی کنار برود. هرچند دونالد ترامپ قصد کودتا و ماندن در کاخ سفید را ندارد. اما بی‌تردید پس از شکست به برج خود رفته و درآنجا برای گرفتن انتقام در انتخابات ۲۰۲۴ نقشه می‌کشد.

بیشتر بخوانید: آمریکای بایدن با آمریکای ترامپ چه تفاوتی خواهد داشت؟
درواقع ترامپ پس از انتخابات، ادعای تقلب در آرا را مطرح کرده و به عبارتی با بزرگواری میدان را واگذار نخواهد کرد و ریاست جمهوری بایدن را نمی‌پذیرد. او خواهان بازی برگشت است و در سال ۲۰۲۴ آن را بدست خواهد آورد. در چنین شرایطی وای بر هر جمهوری خواهی که در کنار ترامپ بایستد.

درست همانطور که «هیلاری کلینتون» از نفوذ خود در حزب دموکرات برای استفاده از قدرت «برنی سندرز» در انتخابات ۲۰۱۶ استفاده کرد، ترامپ هم از نفوذ خود در حزب جمهوریخواه استفاده می‌کند تا از جسارت هر کدام از نامزد‌های این حزب برای آزمودن دوباره خود بهره ببرد و اگر حزب جمهوریخواه این جسارت را داشته باشد تا نامزد دیگری معرفی کند، کاندیدای بدشانس باید هم با دموکرات‌ها و هم ترامپ بجنگد.

اما این نخستین بار نیست که یک رئیس جمهور پس از یک دوره چهار ساله خواهان پیروزی دوباره در سال‌های بعدی است. در سال ۱۸۸۴، حزب دموکرات «گروور کلیولند» (بیست و دومین و بیست و چهارمین رییس جمهوری آمریکا) را پیروز انتخابات اعلام کرد. چهار سال بعد، جمهوریخواهان، بنیامین هریسون سناتور پیشین ایندیانا را به عنوان رییس جمهوری معرفی کردند. آن‌ها اگرچه رای عمومی را از دست دادند، اما رای هر دو ایالت را به دست آورده و کلیولند را از کاخ سفید بیرون کردند؛ بنابراین اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، همه چیز در نهایت در ژانویه ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد. اما در صورت پیروزی بایدن در نوامبر پیش رو، ممکن است دوره ترامپ تا ۲۰۲۹ طول بکشد و لذا بایدن باید پس از پیروزی حکومتداری را در سایه ترامپ پیش ببرد.
نشنال اینترست یک نشریه آمریکایی در زمینه روابط بین‌الملل است که هر ماه دو بار از سوی مرکز نشنال اینترست منتشر می‌شود. این نشریه را اروینگ کریستول متفکر نومحافظه کار در سال ۱۹۸۵ تأسیس کرد و تا سال ۲۰۰۱ سردبیر آن بود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان