تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹

انتقامِ جریان «ترامپ هرگز»

رئیس جمهور با از دست دادن محبوبیت در میان حوزه‌های انتخابیه کلیدی که در سال ۲۰۱۶ به او رأی دادند، از جمله زنان سفید پوست حومه شهر روبرو شده است. اگر او نتواند آرای آنان را مجدداً به دست آورد، انتخاب مجددش در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

رویداد۲۴نشریه «آتلانتیک» نوشت: محافظه کارانی که مخالف ترامپ هستند، بخش اساسی ائتلافی به شمار می‌روند که ممکن است بایدن را انتخاب کنند و سیاست آمریکا را طی سال‌های بعدی تغییر دهند.

 کمتر از یک سال پیش بود که به نظر می‌رسید، جنبش به اصطلاح "هرگز ترامپ" نابود شده است. اما رئیس جمهور دونالد ترامپ در توییتی با کنایه اعلام کرد که «جمهوریخواهان هرگز ترامپی با دستگاه تنفس مصنوعی زنده است، اما چیز زیادی از آن‌ها باقی نمانده، اما مراقب این گروه باشید، آن‌ها یک عذاب انسانی هستند و بسیار خطرناک‌تر از دموکرات ها!»
بیشتر بخوانید: دست و پا زدن‌های ترامپ از ترس شکست/ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق می‌افتد؟
در واقع، هرگز ترامپی ها، گروهی از محافظه کاران فعلی و سابق هستند که با درجات مختلف، ترامپ را به عنوان نامزد ریاست جمهوری جمهوریخواه و سپس به عنوان رئیس جمهور رد کردند. دیوید آزِراد، محقق بنیاد هریتج تصریح کرد: هرگز ترامپی‌ها نمرده اند و به حیات خود ادامه می‌دهند، اما امکان اینکه به سرزندگی سال ۲۰۱۶ برگردند و با آن شرایط فعالیت داشته باشند، وجود ندارد.

اگر این اشتیاق رسانه‌های خبری برای تقویت صدای کسانی که از رئیس جمهور متنفر هستند، نبود، از مدت‌ها قبل جنبش هرگز ترامپ به حاشیه رانده می‌شد. دامون لینکر، ستون نویس دِ ویک نوشت: هرگز ترامپی‌ها نمرده اند، اما مطمئناً در حال تضعیف هستند.

اگرچه برخی گزارش‌ها در مورد از بین رفتن جنبش هرگز ترامپی‌ها منتشر شده، اما شواهد چیز دیگری را ثابت می‌کند. واقعیت این است که در هفته‌های اخیر شاهد شیوع کرونا ویروس در آمریکا هستیم و ترامپ همچنان به رفتار‌های بی نظم خود ادامه می‌دهد و حمایت از وی در نظرسنجی‌ها روند کاهشی دارد. در این شرایط، هرگز ترامپی‌ها به عنوان بخشی از ائتلاف سیاسی‌ای که می‌تواند به اوضاع کمک کند و از انتخاب مجدد ترامپ جلوگیری به عمل آورد، مطرح شده اند. از سوی دیگر، این گروه می‌توانند اثبات کنند که پیامد‌های حاکمیت طولانی مدت ترامپ از آنچه الان شاهدش هستیم، بیشتر خواهد بود. باید گفت که هرگز ترامپی‌ها با اقبال عمومی روبرو شده اند، آنان با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم مواجه هستند، اما به نظر می‌رسد تمامی این واکنش‌ها در کل تصدیق کننده تجدید نظرطلبی در جناح جمهوری خواه است.

در این راستا، پروژه لینکلن که به شدت به انتقاد از ترامپ و اطرافیانش می‌پردازد، بیشتر از سوی مردم مورد اقبال قرار گرفته است. البته انتقاداتی هم به این گروه وارد شده است.

به طور کلی در شرایطی که کمتر از ۱۰۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است، نمی‌توان با قطعیت گفت که کمپین هرگز ترامپ چقدر موفقیت کسب خواهد کرد. درست است که حمایت از رئیس جمهور در حال کاهش است، اما این امر بر اثر عدم توانایی کاخ سفید در مهار کرونا ویروس و رفتار‌های نامنظم ترامپ رخ داده و این امکان وجود دارد که شرایط تغییر کند.

اما می‌توان به بررسی موضوع از ابعاد مختلف پرداخت. به طور مثال از آنجائیکه پروژه لینکلن قصد دارد رئیس جمهور را آزار دهد، به نظر می‌رسد که این سیاست جواب داده است. در همین ارتباط، وال استریت ژورنال گزارش داد که ترامپ اخیراً برد پارسکیل، مدیر کمپین خود را به خاطر تبلیغات نفس گیر لینکلن برکنار کرد. پروژه لینکلن روی این موضوع مانور می‌داد که پارسکیل در حال ثروت اندوزی به هزینه کمپین ترامپ بوده است. در پاسخ به این برکناری، کلیان کانوی به صراحت استدلال کرد که هدف لینکلن تحت تأثیر قرار دادن رفتار‌های رئیس جمهور است، تاجائیکه وی گمراه شود و کمپینش را نابود کند. ریک ویلسون نیز اظهارات مشابهی داشت و گفت: برخی تبلیغات به گونه‌ای طراحی شده اند که رئیس جمهور را از تعادل خارج کنند و از این طریق باعث ایجاد اشتباهاتی شوند.

اگرچه هنوز معلوم نیست که پروژه لینکلن و دیگر گروه‌های مخالف ترامپ تا چه اندازه می‌توانند موفقیت کسب کنند و به تغییر آرای رأی دهندگان بپردازند، اما افزایش اشتیاق به این گروه‌ها مشهود است و نمود آن را می‌توان در کاهش حمایت از ترامپ دید.

رئیس جمهور با از دست دادن محبوبیت در میان حوزه‌های انتخابیه کلیدی که در سال ۲۰۱۶ به او رأی دادند، از جمله زنان سفید پوست حومه شهر روبرو شده است. اگر او نتواند آرای آنان را مجدداً به دست آورد، انتخاب مجددش در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که کمپین ترامپ متوجه اهمیت این موضوع شده و به همین خاطر تلاش‌هایی را برای جلب توجه ساکنان حومه‌ی شهر‌ها ترتیب داده است. به طور مثال، کمپین ترامپ از زنان خانه دار ساکن حومه‌ی شهر‌ها در خواست کرده است که با بایدن مقابله کنند.

به طور کلی می‌توان گفت که پروژه لینکلن در مقابله با ترامپ موفقیت‌هایی کسب کرده، اگرچه به این گروه نیز انتقاداتی به لحاظ اخلاقی وارد شده است. مجموعه‌ای از فیلم‌های ساخته شده توسط رأی دهندگان جمهوریخواه علیه ترامپ نیز توانسته اند تأثیر گذار باشند. این ویدیو‌ها توسط خود رأی دهندگان ساخته شده اند، افرادی که موضع گیری هایشان توصیف کننده‌ی ملاحظات سیاسی شخصی است، کسانیکه به عنوان جمهوریخواه شناخته می‌شوند و در عین حال رئیس جمهور را رد می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که بایدن بدون جلب آرای محافظه کارانه، ترامپ را شکست دهد. اما امکان ندارد که بدون کسب آرای محافظه کاران معتدل در شرایطی که پیروزی اش قطعی نیست، به پیروزی دست یابد. بایدن اکنون در ایالت‌های بزرگ در حال پیشرفت است و در ایالت‌های کاملاً جمهوری خواه مانند جورجیا و تگزاس با ترامپ به رقابت می‌پردازد، زیرا تعداد زیادی از افرادی که رای دهنده سنتی جمهوریخواه هستند، به کنار گذاشتن نامزد حزب خود فکر می‌کنند. به همین ترتیب، اگر دموکرات‌ها امسال در انتخابات سنا موفقیت کسب کنند، احتمالاً به این دلیل خواهد بود که بسیاری از جمهوری خواهان معتدل آرای خود را به نفع دموکرات‌ها تغییر داده اند، دقیقاً همانطور که هرگز ترامپی‌ها این کار را کردند. چنین رأی دهندگانی، گروهی از مردم نیستند که دموکرات‌ها بطور غریزی بدانند چگونه با آن‌ها صحبت کنند، بلکه هرگز ترامپی‌های جمهوری خواه می‌دانند که چطور با آنان تعامل کنند. بنابراین، هرچه برتری بایدن و دموکرات‌های کنگره بیشتر شود، احتمال اینکه آرای مرزی به سمت فردی که متمایل به هرگز ترامپی هاست، سوق داده شود، بیشتر می‌شود.

باید توجه داشت شکافی که میان روشنفکران جنبش هرگز ترامپ با حزب جمهوری خواه ایجاد شده است، در برخی موارد اساساً جبران ناپذیر است. باید تصریح کرد که به نظر می‌رسد ائتلافی که پشت بایدن ایجاد شده است، همگرایی راحتی بین هرگز ترامپی‌ها و دموکرات‌ها است. به طوریکه دموکرات‌ها سعی خواهند کرد عاقلانه عمل کنند و در راستای نزدیکی آرایشان با هرگز ترامپی‌ها گام بردارند. اگر بایدن با پشتیبانی این ائتلاف رأی بیاورد، همانطور که هر سیاستمدار دیگری عمل خواهد کرد، تمام تلاشش را می‌کند که این ائتلاف را حفظ کند. واقعیت این است که ائتلاف مورد بحث، اگرچه ممکن است برای برخی ناراحت کننده باشد، اما می‌تواند قدرت پایداری داشته باشد. البته به این شرط که بحران‌های مهم خارج از کشور که باعث تفاوت دیدگاه افراد در زمینه‌ی مداخلات نظامی فعال آمریکایی‌ها شده است، این ائتلاف را از بین نبرد.

در پایان باید گفت که علی رغم برخی گزارش ها، هرگز ترامپی‌ها از بین نرفته اند و می‌توانند بر نتیجه انتخابات تأثیرگذار باشند. البته با قاطعیت نمی‌توان گفت که عملکرد این گروه باعث شکست ترامپ خواهد شد، زیرا امکان دارد برخی متغیر‌ها به صورت غیرمنتظره تغییر کنند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان