تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

بهمن مفید درگذشت +بیوگرافی، تصاویر و فیلم

بهمن مفید بازیگر قدیمی تئاتر و سینما بر اثر سرطان درگذشت. یاشار صمیمی مفخم (خواهرزاده بهمن مفید) با تایید این خبر گفت: این هنرمند در یکسال گذشته به دلیل سرطان ریه تحت درمان بود که یک ساعت قبل، امروز ۲۶ مرداد ماه در سن ۷۸ سالگی در منزلش در تهران درگذشت.

بهمن مفید

رویداد۲۴ بهمن مفید متولد ۲۵ مرداد ۱۳۲۱ بود و یک روز بعد از تولد ۷۸ سالکی از دنیا رفت.

خواهر زاده اش با بیان اینکه زمان خاکسپاری هنوز مشخص نیست، ادامه داد: ایشان عاشق مردم بود و همیشه ممنون لطف آن‌ها بود، اما به دلیل شرایط فعلی (شیوع کرونا) ممکن است، نتوانیم پذیرای مردم برای مراسم خاکسپاری باشیم، بنابراین پیشاپیش از آن‌ها سپاسگزاری می‌کنیم.

وی از ۵ سالگی با نمایش‌های پدرش وارد عرصه تئاتر شد و از سال ۴۷ تا ۵۹ در سینمای ایران حضور داشت و در بیش از ۷۰ فیلم بازی کرد از جمله فیلم‌های "قیصر"، "طوقی"، "داش اکل" و پس از انقلاب"سرودتولد". را بازی کرد.
درادامه دیالوگ ماندگار بهمن مفید را  در فیلم قیصر ببینید: 
 

بهزاد فراهانی که خودش را عضوی از خانواده بهمن مفید می‌داند، با تایید خبر درگذشت این بازیگر، تاکید کرد که سرطان او را نکشت، بلکه غصه کشت.

 بهزاد فراهانی که سال‌های طولانی با خانواده هنرمند مفید دوستی و ارتباط داشته است، با تایید این خبر گفت: «ساعت ۶ عصر امروز، بهمن [مفید]بر اثر بیماری سرطان، درگذشت. او مدتی پیش به سرطان ریه مبتلا شده بود که متاسفانه با متاستاز، این بیماری در بدنش گسترش یافت.»

او ادامه داد: «هنگام مرگ بهمن، من بالای سر او بودم. الان هم حالم خوب نیست، چرا که همه‌اش فکر می‌کنم در این ۲۰ سال گذشته، چقدر او دوست داشت کار کند و عده‌ای نگذاشتند. نه تنها در سینما، بلکه اجازه حضور روی صحنه تئاتر را هم به او ندادند.»

این بازیگر افزود: «سرطان بهمن مفید را نکشت، غصه او را کشت. آن‌ها که نگذاشتند بهمن مفید به کاری که عشق داشت بپردازد، باعث مرگ او شدند. همان‌طور که جلوی کارِ ناصر ملک مطیعی و فردین را هم گرفتند.»

بهزاد فراهانی تاکید کرد: «من عضوی از خانواده مفید‌ها بودم. شاگرد استاد غلامحسین مفید بودم، شاگرد بیژن [مفید]بودم و شاگرد خودِ بهمن. از دهه ۴۰ با هم کار می‌کردیم. واقعا متاسفم.»

بیوگرافی بهمن مفید


بهمن مفید، نوازنده، خواننده، گوینده عروسکی و بازیگر تلویزیون و سینما، سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد بهمن مفید شاید مانند فردین، بهروز وثوقی و یا ناصر ملک‌مطیعی ستاره نقش اول و خوش‌بروروی فیلم‌های سینمای قبل انقلاب نبود، اما دور از واقعیت نیست که بگوییم به‌اندازه آن‌ها محبوب بود و هست. دیالوگ ماندگار بهمن مفید در فیلم قیصر را حتی غیرسینمایی‌ها هم شنیده‌اند. بهمن مفید کارش را با تئاتر آغاز کرد و بعد‌ها به سینما و رادیو روی آورد. متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی این هنرمند توانمند نتوانست آن‌طور که باید شاید به فعالیت خود ادامه دهد.

بهمن مفید


وی فارغ‎التحصیل رشته‎ی تئاتر از دانشکده‎ی “هنر‌های دراماتیک” است. مفید بازیگری در تئاتر را از کودکی آغاز کرد و در نمایشنامه‎هایی که پدر و برادرش کارگردانی می‎کردند، روی صحنه رفت. وی بازیگری سینما را از سال (۱۳۴۸) و با فیلم «قیصر» مسعود کیمیایی آغاز کرد. بهمن مفید، جایزه‎ی بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم «داش‌آکل» از چهارمین جشنواره‎ی فیلم سپاس سال (۱۳۵۱)، را در کارنامه دارد.

خانواده بهمن مفید

بهمن مفید پنجم مرداد ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. اما اصالت خانوادگی‌اش به روستای گرکان واقع در شهرستان اراک بازمی‌گردد. پدرش غلامحسین مفید از بازیگران قدیمی عرصه نمایش و برادر بزرگ‌ترش بیژن نویسنده و کارگردان تئاتر بود. بهمن خان بزرگ‌شده محله شهباز و هم‌محلی هنرمندانی، چون مسعود کیمیایی و احمدرضا احمدی بوده است.
همسر بهمن مفید

حاشیه‌های بهمن مفید

شاملو که به آمریکا آمد در دانشگاه “برکلی” به فردوسی فحش داد و بعد که آمد به دانشگاه “یو. سی. ال. ای” من در پاسخ به توهین ایشان شعری سروده بودم و منتظر بودم به فردوسی توهین کند تا جوابش را بدهم، اما کلمه‎ای درباره‎ی فردوسی نگفت، اما بعد‌ها از من خواست شعرم را بخوانم که برایش خواندم.
بهمن مفید

فعالیت‌های هنری بهمن مفید


سرود تولد (۱۳۸۳)
قدیس (۱۳۶۰)
منافق (۱۳۵۹)
فریاد مجاهد (۱۳۵۸)
برادرکشی (۱۳۵۷)
حق و ناحق (۱۳۵۷)
نفس بریده (۱۳۵۷)
هجرت (۱۳۵۷)
پشت و خنجر (۱۳۵۶)

تلافی (۱۳۵۶)
جمعه (۱۳۵۶)
رفاقت (۱۳۵۶)
زن (۱۳۵۶)
طوطی (۱۳۵۶)
غربتی‌ها (۱۳۵۶)
فریادرس (۱۳۵۶)
بابا گلی به جمالت (۱۳۵۵)
پاداش یک مرد (۱۳۵۵)
پشمالو (۱۳۵۵)
جاهل و رقاصه (۱۳۵۵)
خانم دلش موتور می‌خواد (۱۳۵۵)
راز (۱۳۵۵)
غرور و تعصب (۱۳۵۵)
کلک نزن خوشگله (۱۳۵۵)
والده آقا مصطفی (۱۳۵۵).

ولی نعمت (۱۳۵۵)
رفیق (۱۳۵۴)
رقیب (۱۳۵۴)
عمو فوتبالی (۱۳۵۴)
غلام زنگی (۱۳۵۴)
کمین (۱۳۵۴)
مجازات (۱۳۵۴)
مشکی (۱۳۵۴)
هم‌خون (۱۳۵۴)
آقا مهدی وارد می‌شود (۱۳۵۳)
تهمت (۱۳۵۳)
جوجه فکلی (۱۳۵۳)
حسین آژدان (۱۳۵۳)
بیگانه (۱۳۵۲)
غریب (۱۳۵۲)
غول (۱۳۵۲)
کیفر (۱۳۵۲)
مترس (۱۳۵۲)
مرد‌ها و نامرد‌ها (۱۳۵۲)
مروارید (۱۳۵۲)
معشوقه (۱۳۵۲)
مکافات (۱۳۵۲)
نامحرم (۱۳۵۲)

اتل متل توتوله (۱۳۵۱)
پخمه (۱۳۵۱)
توبه (۱۳۵۱)
خاطرخواه (۱۳۵۱)
خانواده سرکار غضنفر (۱۳۵۱)
رضا هفت خط (۱۳۵۱)
ساحره (۱۳۵۱)
شیرب‌ها (۱۳۵۱)
قلندر (۱۳۵۱)
مرد (۱۳۵۱)
مرغ تخم طلا (۱۳۵۱)
بابا شمل (۱۳۵۰)
پل (۱۳۵۰)
حیدر (۱۳۵۰)
داش‌آکل (۱۳۵۰)
رشید (۱۳۵۰)
زن یکشنبه (۱۳۵۰)
سه قاپ (۱۳۵۰)
فریاد (۱۳۵۰)
رضا موتوری (۱۳۴۹)
رقاصه شهر (۱۳۴۹)
طوقی (۱۳۴۹)
قیصر (۱۳۴۸)


تلویزیون

عروسکها، بهرام بیضایی ضبط سال ۱۳۴۵، پخش فروردین ۱۳۴۶
زمین ناهموار، محمد راوندی، شبکه جم، ۱۳۹۵


جوایز

وی در سال (۱۳۵۱) برنده جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم داش‌آکل از چهارمین جشنواره فیلم سپاس گردید.



فیلم به عنوان نوازنده
توبه (۱۳۵۱)
فیلم به عنوان خواننده
فریادرس (۱۳۵۶)
توبه (۱۳۵۱)
رضا هفت خط (۱۳۵۱)
فیلم به عنوان گویندگان عروسکی

سرتو بدزد رفیق (۱۳۸۴)
در به در‌ها (۱۳۸۳)
سریال پلیس آسمانی (از شبکه یک)

صدا پیشه

شاپرک خانوم
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
0
2
بازیگر جذاب و بانمک
m-r
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
روح بزرگ ایشان ودیگرهنرمندان مردمی که درمیان ما نیستند شاد باشد انشااله. متاسفانه مردم ما بدلیل یکسری تصمیمات خودخواهانه عده ای و سدسازی برای این هنرمندان مانع ادامه کارآنان شدند وقطعا درمرگ زودهنگام ایشان بی تقصیر نیستند . خداوند بیامرزد.
اردشیروطنخواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
1
باسلام ای کاش قدرومنزلت همدیگررامیداشتیم یکی یکی قدیمیهادارندازاین دنیامیروندخدابیامرزدوی رادلم میخادزاربزنم ازاندوه این بزرگانی که جواهربخدابودندولی کم لطفی نمودندنسبت بهشون
خشایار شاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
0
هیچوقت یادمان نخواهد رفت از ظلمی که به هنرمندان قبل از انقلاب بر آنها رفت خدا بیامرزتشون اکثر هنرمندان قدیمی کمک کننده به مردم ومردم داربودند و قانع وبا اخلاص بودن یادمان نمیرود ای عزیزان نگذاشتندکار بکنند دق کردن ووووووووووووو
نظرات شما
پیشخوان