تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

روحانی: در حوزه نفت و گاز برابر مردم شرمسار نیستیم

رئیس‌جمهور گفت: ۱۷ هزار روستا در دولت یازدهم و دوازدهم به شبکه گاز سراسری متصل شد که در دنیا بی‌نظیر است.
روحانی
رویداد۲۴ حجت الاسلام حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نفت با اشاره به آغاز هفته دولت، گفت: به مسئولان و دولت‌مردان می‌گویم بخشی از خدماتی که به ثمر رسانده‌اند به افکار عمومی عرضه کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به طرح‌های افتتاح شده، بیان کرد: اولین نکته‌ای که می‌خواهم تاکید کنم، اهمیت گاز در کشور است، صنعت گاز یک صنعت عظیم و بزرگی است که انرژی پاک را برای ما تولید می‌کند و باعث توسعه برای کشور خواهد بود و صنعت پتروشیمی ما را پشتیبانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گاز باعث اتصال ما به سایر کشور‌ها می‌شود؛ امروز به ترکیه و کشور‌های شرقی گاز صادر می‌کنیم و گاز ما تا مرز پاکستان هم رسیده است.

رئیس دولت با بیان این که گاز یک انرژی پاک در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد، گفت: ۱۷ هزار روستا در دولت یازدهم و دوازدهم به شبکه گاز سراسری متصل شد که در دنیا بی‌نظیر است، تقریبا ۹۵ درصد شهر‌ها و استان‌ها از گاز استفاده می‌کنند، در دولت یازدهم گاز به شهر‌های سیستان و بلوچستان رسیده است. ۸۵ درصد نیروگاه‌ها در سراسر کشور از نعمت گاز استفاه می‌کنند.

روحانی در ادامه اظهارات خود گفت: با یک مدیریت بسیار خوب امروز ما در حوزه گاز خودکفا شده‌ایم، البته باید در مصرف گاز مراقبت کنیم تا در سال‌های آینده نیز خودکفا بمانیم. از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز به ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب رسیده‌ایم در زمستان ما حدود ۸۰۰ میلیون گاز را در اختیار مردم قرار می‌دهیم برای مصرف زمستانی. یعنی ما در زمستان روزانه ۵ میلیون بشکه نفت را در اختیار مردم برای مصرف زمستانی قرار می‌دهیم و در شرایط عادی هم گازی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت است.

وی افزود: این کار عظیمی است که در این دولت انجام گرفته، دیروز مقام معظم رهبری بر این نکته اشاره کردند که یادگار‌هایی از این دولت برای دولت بعدی باقی بماند، یادگار بزرگی را در حوزه گازی برای دولت آینده گذاشته‌ایم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: همه فاز‌هایی که در پارس جنوبی بوده افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده و در گاز، بنزین و گازوئیل خودکفا شده‌ایم، این‌ها همه ارمغان‌هایی است که این دولت برای دولت بعدی و ملت داشته است.

وی گفت: دولت بعدی در حالی کار خود را آغاز می‌کند که تولیدات پتروشیمی ما دو برابر شده از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده‌ایم، از ۱۱ میلیارد دلار ارزش این پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار رسیده‌ایم؛ این‌ها همه دستاورد‌های عظیم و بزرگی است که برای ملت ایران است.

وی ادامه داد: امروز بیستمین هفته در سال ۹۹ است؛ ابتدای سال ۹۹ به مردم قول دادیم که امسال، سال افتتاح‌ها خواهد بود و امروز می‌بینید که افتتاح‌های امروز ما نزدیک ۵ میلیارد دلار است یعنی کار بزرگی در شرایط خاص و شرایط تحریم انجام شده و در حوزه گاز و نفت در برابر مردم شرمسار نیستیم و می‌توانیم به مردم بگوییم که هم در گاز و هم در نفت کار عظیمی را انجام داده‌‎ایم.

روحانی اظهار کرد: در میدان مشترک گازی در این هفت سال تولید گاز نسبت به سال ۹۲، ۲/۵ برابر شده است و در زمینه میدان مشترک نفتی که امروز مورد بحث بود، حدود ۶ برابر شده است و از ۷۰ به ۴۰۰ رسیده ایم و اگر برجام روند خود را طی کرده بود، به جای ۴۰۰ هزار بشکه ما در روز بیش از ۱ میلیون بشکه در اینجا تولید داشتیم.

رئیس جمهور افزود: برنامه‌ریزی ما برای جهش سوم بوده است یعنی ما جهش دوم را تا پایان دولت در پتروشیمی انجام خواهیم داد و از ۱۱ میلیارد به ۲۵ میلیارد می‌رسیم جهش سوم نیز از امروز در حال برنامه‌ریزی آن هستیم یعنی ما برای دو دولت دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید کردند، موضوع خام فروشی بود که ما باید از خام فروشی جلوگیری کنیم و به سمت فرآورده‌های نفتی برویم و در زمینه گاز در جهت توسعه پتروشیمی گام برداریم.

رییس جمهور در ادامه بیان داشت: نظر ما این است که سنگ‌های معدنی باید از همان معدن فرآوری شوند و به بازار مصرف بروند نه اینکه در معدن آماده شوند برای کارگاه‌ها و این کار بسیار موجب اسراف می‌شود که در نظر داریم از این اسراف جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: دولت در همه زمینه‌ها و حوزه‌ها قدم‌های خوبی را برداشته و بازهم خواهد داشت، در این هفته دولت هم هر روز افتتاح‌های مهمی داریم که وزرا و معاونان هم بخشی از خدمات را بیان می‌کنند، ان‌شاءالله تا پایان سال هم این افتتاح‌ها را خواهیم داشت و مردم شاهد تحول در تولید کشور خواهند بود، علیرغم فشار‌ها و تحریم‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم.

روحانی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، ابراز داشت: در پایان هم یاد می‌کنیم از شهیدان رجایی و باهنر که خالصانه در مسیر پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب همواره تلاش کردند، هم برای پیروزی انقلاب و هم برای بقای نظام و مدیریت در بخش‌های مختلف، امیدواریم که ما بتوانیم در مسیر آنان و خدمتگزار باشیم و در این ماه محرم‌الحرام که ماه مولای ما امام حسین (ع) است، پیرو راه ایشان نیز باشیم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان