تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹

رسانه‌های خبری غرب درباره سفر گروسی به تهران چه نوشتند؟

سفر جاری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که بنا به دعوت مقامات جمهوری اسلامی و در راستای همکاری ایران و آژانس انجام شده، بازتابی گسترده در رسانه‌های جهان از جمله رسانه‌های اروپایی و آمریکایی داشته است.
سفر گروسی به تهران
رویداد۲۴ اگرچه برخی رسانه‌های غربی وابسته به واشنگتن و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند نخستین سفر گروسی به تهران از زمان آغاز تصدی مدیرکلی آژانس از دسامبر سال گذشته را به تحرکات اخیر دولت دونالد ترامپ برای اجرای مکانیسم ماشه و بازگرداندان تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گره بزنند، اما با توجه به روند همکاری و تعامل جمهوری اسلامی ایران و آژانس، این گونه رفت و آمد‌ها همواره و بطور منظم در جریان بوده و بخشی از روند همکاری دو طرف محسوب می‌شود.
 

آژانس بار‌ها پاینبدی ایران به توافق برجام را تایید کرده است

 
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاربه اینکه آژانس بار‌ها پاینبدی ایران به توافق برجام را تایید کرده است، در مطلبی هدفمند مدعی شد: سفر مدیرکل آژانس به تهران با تلاش آمریکا برای باز گردادندن تحریم‌ها با استفاده از مکانیسم ماشه همزمان شده است.

این رسانه آمریکایی در عین حال افزود: دیگر امضا کنندگان توافق از جمله روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کرده اند که اقدام آمریکا غیرقانونی است و این کشور از توافق خارج شده و نمی‌تواند از قطعنامه سازمان ملل برای اعمال دوباره تحریم‌ها استفاده کند.

آسوشیتدپرس نوشت: آژانس بار‌ها پایبندی ایران به توافق را تایید کرده است. تهران در واکنش به تحریم‌های آمریکا، در چند گام بخشی از تعهدات برجامی را کاهش داده از محدودیت‌های غنی سازی خارج شده است.

این رسانه همچنین به نقل از مقام‌های ایران دیدار رافائل گروسی را فرصتی برای همکاری بیشتر بین ایران و اژانس توصیف کرد و نوشت این دیدار هیچ ارتباطی با فشار آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر ندارد.

این خبر آسوشیتدپرس را روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز با این عنوان بازنشر داد که «مدیرکل آژانس برای درخواست دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته‌ای ایران در این کشور بسر می‌برد».
 

رویترز: گروسی به دبنال دسترسی‌های هسته‌ای بیشتر در ایران

 
خبرگزاری رویترز نیز سفر گروسی به ایران را بازتاب داد و مدعی شد: رافائل گروسی به دنبال دسترسی به دو تاسیسات اتمی ایران بعد از اختلافات بین تهران و این آژانس بر سر بازرسی از این تاسیسات است.

رویترز درحالی تلاش کرده تا موضوع دسترسی به دو تاسیسات اتمی ایران را برجسته کند که اشاره‌ای به قوانین و مقررات مربوط به بازرسی‌های آژانس نکرده است. نکته قابل تاملی که وجود دارد آن است که رفتار آژانس نیز در قبال کشور‌ها نامحدود نبوده و مبتنی بر وظایف و اختیاراتی است که از سوی دولت‌ها بدان اعطا شده است. بر اساس بند (ج) ماده ۴ پروتکل الحاقی، هرگونه درخواست برای دسترسی از سوی آژانس بایستی همراه با دلایل مربوطه باشد.

این خبرگزاری انگلیسی نوشت: تهران اعلام کرده که دیدار گروسی «روابط دو طرف را تقویت می‌کند و موجب اعتمادسازی» می‌شود. گروسی در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد موضوع دسترسی را در این سفر بررسی خواهد کرد.

رویترز به نقل از سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نوشت: تا وقتی آژانس بی طرفی، استقلال و فاصله خود را با فشار سیاسی بر دیگر کشور‌ها حفظ کند مشکلی بین آژانس و تهران وجود ندارد.

این خبرگزاری انگلیسی با هدف ربط دادن سفر گروسی به تلاش‌های اخیر آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه، مدعی شد: دیدار گروسی به دنبال فشار هفته گذشته واشنگتن بر شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های بین المللی بر تهران انجام می‌شود؛ تحریم‌هایی که به دنبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران لغو شدند.

بیشتر بخوانید: نشست خبری مدیرکل آژانس و رییس سازمان انرژی اتمی/ گروسی: ضمانت می‌دهیم اعمال نفوذی بر آژانس نیست
با این حال مقامات ایرانی گفته اند که دیدار گروسی ارتباطی به اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها ندارد. دیگر کشور‌های عضو توافق از جمله، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان از اقدام آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه حمایت نکردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ کشورش را از توافق هسته‌ای خارج کرد و برخی تحریم‌های را علیه ایران اعمال کرد. ایران در واکنش به این اقدام خود برخی تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای را کاهش داده است.
 

سفری با هدف تقویت همکاری ایران و آژانس

 
تارنمای انگلیسی رادیو اروپای آزاد هم نوشت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفری با هدف تقویت همکاری‌ها در زمینه فعالیت هسته‌ای ایران وارد این کشور شده و قرار است گروسی با مقامات ارشد ایرانی از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کند.

این رسانه با اشاره به اقدام اخیر آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران، افزود: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هفته پیش رسما روند فشار برای فعال سازی مکانیسم ماشه را آغاز کرد، اما اقدام آمریکا با مخالفت در شورای امنیت مواجه شد و دیگر اعضا حق آمریکا در استفاده از این مکانیسم را با توجه به خروج آن از توافق زیر سوال بردند.

اولین سفر گروسی به تهران در پست مدیرکلی آژانس در حالی انجام می‌شود که ایران پس از امضاء موافقتنامه برجام، همکاری نزدیک و سازنده‌ای درزمینه اجرای تعهدات خود با آژانس داشته و این نهاد بین المللی نیز با ارائه ۱۷ گزارش رسمی به آن اذعان کرده است.

دیدار گروسی از ایران در بخش انگلیسی خبرگزاری فرانسه نیز بازتاب داشت. این رسانه فرانسوی هم به نحوی تلاش کرده تا این سفر را به مکانیسم ماشه گره بزند. خبرگزاری فرانسه نوشت: دیدار گروسی بعد از آن انجام می‌شود که واشنگتن از روز پنجشنبه فعال سازی مکانیسم مناقشه آمیزی را با هدف احیای تحریم‌های ایران آغاز کرد؛ اقدامی که از سوی روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان حمایت نشده است.

این رسانه افزود: خبرگزاری دولتی ایران روز دوشنبه به نقل از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نوشت، ایران روابط همکاری جویانه و شفافی با آژانس داشته است و این امر ربطی به تلاش آمریکا برا‌ی فعال سازی مکانیسم ماشه ندارد.

سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بنا به دعوت طرف ایرانی و در راستای تداوم همکاری میان ایران و آژانس انجام شده است.

رافائل گروسی قبل از سفر خود به ایران در توئیتی اعلام کرد که برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی برای پرداختن به موضوعات باقی‌مانده در خصوص توافقات پادمانی راهی تهران می‌شود.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز تصریح کرد که این سفر در راستای تداوم تعاملات و همکاری‌ها میان ایران و سازمان بین المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد.

نکته قابل تاملی که وجود دارد آن است که رفتار آژانس نیز در قبال کشور‌ها نامحدود نبوده و مبتنی بر وظایف و اختیاراتی است که از سوی دولت‌ها بدان اعطا شده است. بر اساس بند (ج) ماده ۴ پروتکل الحاقی، هرگونه درخواست برای دسترسی از سوی آژانس بایستی همراه با دلایل مربوطه باشد.

به گفته غریب آبادی، ایران اجازه نخواهد داد دیگران روابط آژانس و ایران را بویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند. مهم است این اطمینان در تهران داده شود که آژانس بر مبنای سه اصل بی طرفی، استقلال و حرفه‌ای گری حرکت خواهد کرد و در مسائل پادمانی نیز فراتر از اصول استاندارد و ارزیابی‌ها و داده‌های مستقل خود عمل نخواهد کرد و تنها در این صورت سوء تفاهم‌ها می‌تواند رفع شده و همکاری‌ها تداوم یابد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان