تاریخ انتشار: ۲۲:۴۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹

بیانیه ایران، روسیه و ترکیه درباره حملات اسرائیل و نفت سوریه

جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین روند آستانه در حاشیه نشست عادی کمیته تدوین قانون اساسی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۹ در ژنو نشستی سه جانبه تشکیل داده، و در نشست با هیأت‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گیر پدرسون به رایزنی پرداختند. این سه کشور در بیانیه‌ای مشترک بعد از رایزنی‌ها حول سوریه در ژنو توافقات نفتی یکی از شرکت‌های آمریکایی و تشکیلات کرد‌ها در این کشور و نیز حملات مداوم اسرائیل را محکوم کردند.

بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه رویداد۲۴ ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک در ژنو بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه اذعان و بر لزوم احترام به این اصول توسط همه طرف‌ها تأکید کردند.

جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین روند آستانه در حاشیه نشست عادی کمیته تدوین قانون اساسی در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۹ در ژنو نشستی سه جانبه تشکیل داده، و در نشست با هیأت‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گیر پدرسون به رایزنی پرداختند که منتج به موارد زیر شد:

۱- بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه اذعان و بر لزوم احترام به این اصول توسط همه طرف‌ها تأکید کردند.

۲- بار دیگر بر عزم خود مبنی بر مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و نمود‌های آن و نیز ایستادگی در برابر دستورکار‌های جدایی‌طلبانه که موجب تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه شده و تهدیدکننده امنیت ملی کشور‌های همسایه است تصریح کردند. آن‌ها توافق کردند که به منظور نابودی نهایی داعش، جبهه النصره و سایر اشخاص، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش و سایر گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل به همکاری‌های خود ادامه دهند و از محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی طبق حقوق بین الملل بشردوستانه اطمینان حاصل کنند.

۳- مخالفت خود را با توقیف و انتقال غیرقانونی درآمد‌های نفتی که باید متعلق به جمهوری عربی سوریه باشد ابراز کردند. در این راستا، آن‌ها توافق نفتی فیمابین یک شرکت آمریکایی و موجودیتی غیرمشروع را که هم‌راستا با دستورکار جدایی‌طلبانه آنان است محکوم کردند.

۴- حملات نظامی مستمر رژیم اسرائیل در خاک سوریه را که ناقض قوانین بین الملل، حقوق بین الملل بشردوستانه و تضعیف کننده حاکمیت سوریه و کشور‌های همسایه بوده و نیز ثبات و امنیت منطقه را به مخاطره می‌اندازد محکوم کردند.

۵- نگرانی جدی خود را ا شرایط انسانی در سوریه و تأثیر همهگیری کووید-۱۹ ابراز و اذعان داشتند که این همه گیری چالش‌های عمیقی را متوجه نظام سلامت و شرایط اجتماعی-اقتصادی و انسانی سوریه خواهد ساخت. آن‌ها کلیه تحریم‌های یکجانبه را که در تعارض با قوانین بین الملل، حقوق بین الملل بشردوستانه و منشور سازمان ملل متحد است را به ویژه در شرایط رویارویی با همه گیری کووید-۱۹ نفی کردند.

۶- بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو که حاصل مشارکت سرنوشت‌ساز ضامنین آستانه بوده و موجب پیشبرد تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و نیز پیشرفت روند سیاسی تحت راهبری سوری و مالکیت سوری با تسهیلگری سازمان ملل در راستای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت شده است، تأکید کردند.

۷- از برگزاری سومین نشست کمیته تدوین کمیته قانون اساسی مورخ ۳ شهریور ۱۳۹۹ در ژنو استقبال کرده و بار دیگر آمادگی خود را برای حمایت از کار کمیته از طریق تعامل مستمر با هیأت‌های سوری و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، گیر پدرسون، به عنوان تسهیلگر به منظور حصول اطمینان از عملکرد مؤثر و پایدار کمیته اعلام کردند.

۸- اظهار داشتند که کمیته قانون اساسی باید با روحیه مصالحه و مشارکت سازنده و بدون دخالت خارجی و تحمیل برنامه زمانبندی از بیرون به کار خود ادامه دهد تا اعضای کمیته به توافقی کلی دست یابند و نتیجه کار کمیته مورد پذیرش و حمایت حداکثری ملت سوریه قرار گیرد.

۹- بر اهمیت پیشرفت فرآیند حل و فصل جامعتر و حرکت به سوی افزایش کمک‌های بشردوستانه به همه سوری‌ها در سراسر کشور بدون پیش شرط، سیاسی کاری و تبعیض و تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان و مهاجران داخلی به سکونتگاه اصلی خود و نیز اعتمادسازی بین طرف‌های سوری تأکید کردند.

۱۰- بر عزم خود مبنی بر برگزاری نشست آتی اجلاس بین المللی سوریه در چارچوب آستانه در اولین فرصت ممکن تاکید کردند.

ژنو، ۴ شهریور ۱۳۹۸

علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات را برعهده داشت و رایزنی‌هایی با هیات‌های روسیه و ترکیه انجام داد.

خاجی پیش از این نیز سفری به دمشق داشت و با بشار اسد و ولید المعلم دیدار و گفتگو کرد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان